• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn har fått spader!!!!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej!

Jag har ju inte tummen mitt i handen precis, men när det gäller motorer och i synnerhet dieselmotorer är jag jag nästan helt borta:eek:

Så jag väljer nog att få hit någon som vet vad det hela handlar om.

Självklart skall jag kolla om jag kan se nåt, men troligtvis hjälper detta föga.

Jag är väldigt tacksam för alla era synpunkter!

Som det låter här på forumet, så lutar det kanske åt Turbon!!!

Vi får se!

Återkommer!

Ha det gott!
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Turbohaveri på en diesel efter 2000 mil ! Det låter skumt tycker jag iaf men symtomen är ju som ett turbohaveri bortsett från att den gick riktigt ibland ! Turbohaveri brukar vara totalhaveri inte att felet kommer och går.
Tråkigt för er med en såpass ny bil och dessa bekymmer, Men ska bli spännande att få höra vad det va för fel och du har ju Garanti så börja inte skruva själv !
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Är det inte dax att använda assistansförsäkringen - stilleståndsersättning - försäkring -
garanti. Tråkig händelse med ny bil! Men lycka till ochvar glad att det inträffade i Sverige!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej igen!

Lite gladare i varje fall.

Fick en tid i eftermiddag för en felkodsanalys på MECA i Kinna.

Felkoden säger:

Magnetventil avgasåterföring funktionsstörning.

Enligt verkstaden....Magnetventilen på Turbon kass eller glappkontakt.

Har beställt en ny, kommer fredag förmiddag. 2030:- + montering

Skall försöka få en tid för montering på Volvo snarast, för att få det som garantiåtgärd.

Har inte lust att betala detta själv när jag har garanti kvar.

Återkommer

Ha det så gott därute!:)
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Eftersom jag också har en Ford blev jag speciellt intresserad av Schmids problem.
Felkoden visar på problem med avgasåterföringsventilen, det som "normalt" kallas för EGR-ventilen (Exhaust Gas Recirculation).
Jag hoppas det inte skett en förväxling med turbo-ventilen som Schmid nämner.
Tydligen har EGR-ventilen kärvat och hamnat i öppet läge så alldeles för mycket avgaser har kommit in i förbränningsrummen så att luft (syre) saknats för att förbränna bränslet. Därav blåröken, som luktade diesel när jag talade med Hans.
Eftrsom EGR-ventilen släpper in avgaser i motorn för att minska kväveoxid (NOx)-utsläppen så kan den sättas igen av sot od.
Därför gör elektroniken att den rengör sig själv efter att man kört en viss sträcka och stoppar motorn. Då kan man höra ett "svagt "sågande" ljud från ventilen.
Tydligen har detta inte fungerat på Schmids bil. Därför har felet inte varit konstant, utan uppträtt då och då.
Jag hade inte en tanke på denna typ av fel när jag först läste om problemet. Och till alla som tycker att elektronik i bilar är av ondo vill jag säga att ett dyligt fel hade varit otroligt svårt att hitta om man inte kunde fått ut felkoder från styrenheten.
Hopas allt löser sig till det bästa Hans.
:msn_fingerscrossed::msn_fingerscrossed:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Eftersom jag också har en Ford blev jag speciellt intresserad av Schmids problem.
Felkoden visar på problem med avgasåterföringsventilen, det som "normalt" kallas för EGR-ventilen (Exhaust Gas Recirculation).
Jag hoppas det inte skett en förväxling med turbo-ventilen som Schmid nämner.
Tydligen har EGR-ventilen kärvat och hamnat i öppet läge så alldeles för mycket avgaser har kommit in i förbränningsrummen så att luft (syre) saknats för att förbränna bränslet. Därav blåröken, som luktade diesel när jag talade med Hans.
Eftrsom EGR-ventilen släpper in avgaser i motorn för att minska kväveoxid (NOx)-utsläppen så kan den sättas igen av sot od.
Därför gör elektroniken att den rengör sig själv efter att man kört en viss sträcka och stoppar motorn. Då kan man höra ett "svagt "sågande" ljud från ventilen.
Tydligen har detta inte fungerat på Schmids bil. Därför har felet inte varit konstant, utan uppträtt då och då.
Jag hade inte en tanke på denna typ av fel när jag först läste om problemet. Och till alla som tycker att elektronik i bilar är av ondo vill jag säga att ett dyligt fel hade varit otroligt svårt att hitta om man inte kunde fått ut felkoder från styrenheten.
Hopas allt löser sig till det bästa Hans.
:msn_fingerscrossed::msn_fingerscrossed:

Hej igen Wizard!

Intressant det du skriver!

Vad gör man då?
Byter man EGR ventilen eller går den att fixa?

Jag har fått en tid på Volvo i Kinna på måndag förm.
Dom måste göra en ny diagnos för att garantin skall funka.:cool:
Mycket regler är det......

Då skall jag nämna detta, den andre mekanikern nämde inget om detta med EGR.

Fick ett telefonsamtal från en klubbmedlem som hade haft ett liknande problem då han befann sig i Kroatien.
Fick tag i en mekaniker på en verkstad där.
Av en slump lade mekanikern armen på vattenslangen fram vid kylaren, och upptäckte då att det inte!!! bubblade i vattenbehållaren.

Han hade en luftbubbla i kylsystemet!

Fyllde upp med en massa vatten och sen var det klart....klurigt!

Det är mycket med det jordiska!:rolleyes:

Återkommer på måndag när den nya diagnosen är gjord.

Ha det gott!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej igen. Vet du vad de fick upp för felkod? Följande felkoder som rör EGR finns:

P0400​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction[/FONT][/FONT]
P0401​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected[/FONT][/FONT]
P0402​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected[/FONT][/FONT]
P0403​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction[/FONT][/FONT]
P0404​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]
P0405​
[/FONT]​
[/FONT]​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low[/FONT][/FONT]
P0406​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit High[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]
P0407​
[/FONT]​
[/FONT]​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]
P0408​
[/FONT]​
[/FONT]​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High[/FONT][/FONT]
P0409​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit[/FONT][/FONT]


Det borde gå att rengöra ventilen om det inte är något elektriskt fel, men eftersom du har garanti så är det väl bäst att låta verkstaden sköta det. Eftersom felet påverkar avgasutsläppen så brukar tillverkarna vara generösa med garantin. Det minsta de vill är att sådana fel rapporteras till myndigheterna, för då får de återkalla bilar för åtgärd.
Jag har kollat på internet och det verkar som problemet inte är helt okänt enl. några engelska sidor.
Där stod också att många kopplar bort den för då blir det mer "krut" i motorn. Men då får man köra med varningslampan i instrumentet tänd, så då kan den inte varna för andra fel. Olagligt så klart.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej igen. Vet du vad de fick upp för felkod? Följande felkoder som rör EGR finns:

P0400
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction[/FONT][/FONT]
P0401
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected[/FONT][/FONT]
P0402
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected[/FONT][/FONT]
P0403
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction[/FONT][/FONT]
P0404
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]P0405 [/FONT][/FONT]​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low[/FONT][/FONT]
P0406
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit High[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]P0407 [/FONT][/FONT]​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low[/FONT][/FONT]
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]P0408 [/FONT][/FONT]​
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High[/FONT][/FONT]
P0409
[FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std][FONT=HelveticaNeueLT Std,HelveticaNeueLT Std]Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit[/FONT][/FONT]


Det borde gå att rengöra ventilen om det inte är något elektriskt fel, men eftersom du har garanti så är det väl bäst att låta verkstaden sköta det. Eftersom felet påverkar avgasutsläppen så brukar tillverkarna vara generösa med garantin. Det minsta de vill är att sådana fel rapporteras till myndigheterna, för då får de återkalla bilar för åtgärd.
Jag har kollat på internet och det verkar som problemet inte är helt okänt enl. några engelska sidor.
Där stod också att många kopplar bort den för då blir det mer "krut" i motorn. Men då får man köra med varningslampan i instrumentet tänd, så då kan den inte varna för andra fel. Olagligt så klart.

Hej igen!

De felkoder som jag läsa av på pappret han skrev ut är:

P 1409 Magnetventil avgasåterledning, funtionsstörning
P 1102 Okänt fel

Kan vara så att han inte hade orginal Ford felkodsprogram.
Möjligt att det blir andra felkoder på måndag, på Volvo.

P 1102 kan kanske vara ett följdfel på P 1409!

Kan 1409 möjligen jämföras med P 409 i din lista?

Ha det gott och tack för ditt svar!

Trevlig helg!

Ha det gott!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Diagnosen är enligt OBD II (On Board Diagnostic andra generationen) och där vissa felkoder är lagstadgade just för att man skall kunna kontrollera avgasrelaterade och säkerhetsrelaterade problem. Dessutom finns det för varje fabrikant möjlighet att ha "egna" felkoder för att underlätta felsökning.
Dessa finns alltid inte med i de felkoder som offentliggörs. däremot kan man "prenumerera" på dessa (givetvis mot en avgift), vilket många verkstäder gör.
Felkoderna du fått är:
P1409 EVR (EGR vacuum regulator) control circuit malfunction
Fel på EGR-ventilen. Det står vacuum, men det finns inget i insugningsröret på en diesel, så den är elektrisk.
P1102 MAF in range but lower than expected
Mass Air Flow sensor inom toleranser men lägre värdeän förväntat. Detta är den "pryl" som mäter hur mycket luft som går in i motorn. Eftersom EGR-ventilen hängt sig i öppet läge har den fått in för mycket avgaser och för lite luft.
Det är som du påpekar en följd av det urspungliga felet, och är vad man i branchen kallar en "spök-kod"
Det ordnar sig säkert till sist.
:msn_thumbup::msn_thumbup:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej igen Wizard!

Detta är ju ett expertutlåtande!!:):):)

Snacka om att ha koll på grejorna!!!

Jag bugar mig djupt!

Tror att det löser sig på måndag förmiddag.

Vad vi tror, är alltså att EGR ventilen har hängt upp sig.

Går detta att fixa utan byte tror du?:confused:

Eller är kanske ett byte nödvändigt?:cool:

Ha det gott!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Du har ju garanti kvar, så nöj dig inte med mindre än att de byter den. Ford kan ju ha gjort förbättringar på ventilen sedan bilen levererades eftersom felet är känt.
Hota annars med att rapportera avgassreningsproblem till myndigheterna.
STÅR MAN INTE PÅ SIG SÅ GÖR NÅGON ANNAN DET!
:)
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej!
Bilen idag inlämnad för åtgärd på Volvo/Ford!:)

Återkommer med ytterligare info senare!

Ha det gott!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Sådana OBD 1 och 2 avläsningskablage till datorn har man haft glädje av ett antal gånger dom X-antal åren som jag haft det och även sparat en del onödiga verkstadsbesök och sen tycker jag iofs det är kul att försöka lösa mina problem själv .
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Schmid
Råkade ut för samma sak på semestern i Kroatien, men hittade en mycket bra FORD-verkstad där dom konstaterade att EGR ventilen var kass, efter att ha kopplat in datan..
Bilen blev helt orkeslös och tappade all dragkraft, men killarna i verkstan därnere fixade till detta och bytte EGR ventilen, men det var inte nog med det även bränslepumpen hade lagt av så det blev en dyr dag på verkstaden. men sen gick bilen galant igen och har fungerat klanderfritt sen dess.
mvh HusbilsBjörk
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Schmid
Råkade ut för samma sak på semestern i Kroatien, men hittade en mycket bra FORD-verkstad där dom konstaterade att EGR ventilen var kass, efter att ha kopplat in datan..
Bilen blev helt orkeslös och tappade all dragkraft, men killarna i verkstan därnere fixade till detta och bytte EGR ventilen, men det var inte nog med det även bränslepumpen hade lagt av så det blev en dyr dag på verkstaden. men sen gick bilen galant igen och har fungerat klanderfritt sen dess.
mvh HusbilsBjörk

Hej!

Hoppas att det löste sig på garantin för er när ni kom hem.

Rök bilen mycket också när EGR ventilen var kass?

Jag får hoppas att dom kollar min bränslepump också!:eek:

Ha det gott!
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

EGR system er problemer, problemer problemer......

Motoren/innsuget pådrar seg kun feil og problemer med dette systemet. Kan bli kostbart. Ingen liker å måtte spise avføring, ei heller en motor! da blir man syk.

Har på mine bobiler av Fiat, ganske enkelt koblet bort systemet, og kjørt eksosen og alt slam riktig vei ut av motoren, alt via avgassrøret. Intet tilbake til innsug.

Veldig enkelt. Ta av vaccumslangen som går til vaccumopptrekket(klokka) som sitter på bakre ende av topplokk (over gearkasse) på EGR rørsystemet. Blende denne vacum slangen med en skrue og liten slangeklemme. Ingen feilkode og motoren pådrar seg ingen problemer.

:mcride:
 
Senast ändrad:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Schmid
Jag kan inte påstå att det rök något speciellt men å andra sidan stannade jag direkt när felet uppstod och försökte hitta felet men precis som du så är inte diselmotorer min starka sida. men efter en stund ( lite kaffe och en god kaka ) så provade jag igen och då funkade bilen som vanligt fast man hade lite oro i kroppen vad som kunde vara fel..
Bilen hackade till en gång till lite senare och även då stannade jag en stund för att vila upp bilen, samma resultat igen bilen verkade funka riktigt men då tappade jag tomgången så ett besök på verkstad var ett måste. om bilen rök något speciellt kan jag inte direkt påstå. Hoppas du inte behöver byta bränslepumpen före den var dyr...
ha det gott
mvh HusbilsBjörk
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Schmid
Jag kan inte påstå att det rök något speciellt men å andra sidan stannade jag direkt när felet uppstod och försökte hitta felet men precis som du så är inte diselmotorer min starka sida. men efter en stund ( lite kaffe och en god kaka ) så provade jag igen och då funkade bilen som vanligt fast man hade lite oro i kroppen vad som kunde vara fel..
Bilen hackade till en gång till lite senare och även då stannade jag en stund för att vila upp bilen, samma resultat igen bilen verkade funka riktigt men då tappade jag tomgången så ett besök på verkstad var ett måste. om bilen rök något speciellt kan jag inte direkt påstå. Hoppas du inte behöver byta bränslepumpen före den var dyr...
ha det gott
mvh HusbilsBjörk

Hej!

Var i kontakt med Volvo/Ford nu på morgonen.
Felet dom har hittat är mycket riktigt EGR ventilen.
Nämde för dom ang. din bränslepump, men enligt deras utsago finns det inga problem där.
Nu har vi kanske inte samma motorer i våra bilar, jag har bakhjulsdrift och du har väl framhjulsdrift på din?

Kanske skiljer det sig lite på dom!

Reperationen blir gjord i morgon på vår bil och jag hoppas att det löser sig.

Ha det gott!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hej Rusken!

Vad händer med dina avgasvärden, om man gör som du säger. Klarar motorn besiktningens avgaskontroll?

Roadglider
 
Toppen