• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn har fått spader!!!!

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Nyss hemkommen från Europaresan har jag fått problem med motorn!
Började på Öresundsbron, med kraftiga Svarta rökmoln ifrån avgasröret!
Försvann efter ett tag.

När vi sedan stannade efter Malmö och skulle starta igen, svarade inte motorn alls på gasen.
Efter ett tag kom vi så småningom upp i 90km och sedan gick bilen som vanligt hem.

Idag har jag tvättat bilen ordentligt, och när jag sen skulle köra tillbaka bilen till sin plats så var det likadant igen.
Denna gången kändes set so den inte gick på alla cylindrar....... och det rök ordentligt.
Blå rök!!!!!!

Pratade med Ford både i Kinna och Svenljunga som jag skall vända mig till för att garantin skall gälla....har alla de som jobbar med dieslar semester:mad:.

Någon nämde att det kunde vara bränslefiltret som är igensatt!

Vad tror ni därute?

Bilen har gått ca: 2000 mil nu!!

Ha det gott!!
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Hör du ett väsande ljud från motorn så kan det vara slangen från turbon som hoppat av.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Jag hade liknande fel en gång och då hade drivningen till insprutningspumpen pajat, den glappade så motorn gick ok ibland och rök som bara h-e ibland.
Igensatt bränslefilter borde inte ge svart rök.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Jag hade liknande fel en gång och då hade drivningen till insprutningspumpen pajat, den glappade så motorn gick ok ibland och rök som bara h-e ibland.
Igensatt bränslefilter borde inte ge svart rök.

Hej!

Nu är det BLÅ rök, så in i h-e.........
Hade du också blå rök?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Eftersom felet är intermittent kan det knappast vara någon slang från turbon som lossnat. Då skulle felet finnas alltid.
Jag tippar på att vaste-gaten till turbon hänger sig i öppet läge så turbon inte ladddar.
Eller att du har glappkontakt i kontakten till aktivatorn för vaste-gaten.
Känn att kontakten sitter fast ordentligt på aktivatorn. Den sitter vid turbon och har en länkarm till vaste-gaten.
För att kontrollera om vaste-gaten hänger sig måste du först lossa på länkarmen.
Det som tyder på att du har fel på turboladdningen är att den ryker eftersom styrenheten "tror" att turbon laddar och pytsar in bränsle som det inte finns luft till att förbränna.
Vi är ju nästan grannar så du får gärna höra av dig om du inte hittar felet.
:wall::wall:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Kan kanske vara så att du får in motorolja via någon läckande packbox i turbon.

Hälsningar
Kåre
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Eftersom felet är intermittent kan det knappast vara någon slang från turbon som lossnat. Då skulle felet finnas alltid.
Jag tippar på att vaste-gaten till turbon hänger sig i öppet läge så turbon inte ladddar.
Eller att du har glappkontakt i kontakten till aktivatorn för vaste-gaten.
Känn att kontakten sitter fast ordentligt på aktivatorn. Den sitter vid turbon och har en länkarm till vaste-gaten.
För att kontrollera om vaste-gaten hänger sig måste du först lossa på länkarmen.
Det som tyder på att du har fel på turboladdningen är att den ryker eftersom styrenheten "tror" att turbon laddar och pytsar in bränsle som det inte finns luft till att förbränna.
Vi är ju nästan grannar så du får gärna höra av dig om du inte hittar felet.
:wall::wall:

Hej Wizard!

Vänligt av dig att erbjuda hjälp!

Kan jag ringa dig i morgon, om problemet kvarstår!

Kanske har du möjlighet att hjälpa mig?

Bilen är ju nästan ny.. men ingen på Ford är tillgänglig....semester:mad:

Ha det gott!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Visst hör av dig, jag kanske är i trädgården, men ibland har jag telefonen med mig.
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
Sv: Motorn har fått spader!!!!

hej googlade på blårök och spridar fel kunde ge blårök, oxså att diselpumpen har flyttats från sin position kunde ge det, vet ej om det hjälper dig men...

johnny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

hej googlade på blårök och spridar fel kunde ge blårök, oxså att diselpumpen har flyttats från sin position kunde ge det, vet ej om det hjälper dig men...

johnny
Ford har inte kamrem utan kedja. Kamremmar kan hoppa över någon "kugg" men det händer inte med kedja.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Blå rök tyder oftast på att olja kommer in i förbränningen endera via cylindrarna eller avgasröret (tätningen i turbon). Om motorn går illa samtidigt så är det inte bra.
Ring runt till flera Fordverkstäder någon måste finnas på plats och hjälpa dig.
Hoppas att det löser sig snarast för dig
Hälsningar Bror
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Blå rök brukar väl tyda på att det är olja med i förbränningen. Kan det vara
problem med vevhusventilationen eller någon ventil som spökar.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Då skulle han inte förlora motoreffekt.


Nja inlägget började med att det bolmade svart rök ur avgasröret, vilket det gör när turbon inte laddar luft ordentligt. Turbon la förmodligen av.

Blå rök kommer sedan när motorolja tar vägen via turbons lagringar och packboxar och förbränns. Blå rök.

Hälsningar
Kåre
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Har du tittat på oljenivån i motorn, är den låg så skulle jag tro att turbon är kass.

Mvh Bert
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Kåre, den förklaringen köper jag. Verkar högst sannolikt.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Har du tittat på oljenivån i motorn, är den låg så skulle jag tro att turbon är kass.

Mvh Bert

Kollade oljan i morse.
Nivån ligger i mitten på skalan!

Verkar ju vara ok.

Har varit i kontakt med en annan verkstad i dag, ev. kan någon komma hit och kolla.
Sedan får jag åtgärda på bästa och snabbaste sätt.

Vågar inte köra bilen härifrån till en verkstad i Borås innan jag vet vad det är för fel, och riskera nånting. Finns det ingen hjälp att få på Ford så får väl det bli en alt. verkstad.
Skall prata med Forsbergs senare när dom öppnar.

Återkommer!

Ha det gott!
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Motorn har fått spader!!!!

Kollade oljan i morse.
Nivån ligger i mitten på skalan!

Verkar ju vara ok.

Har varit i kontakt med en annan verkstad i dag, ev. kan någon komma hit och kolla.
Sedan får jag åtgärda på bästa och snabbaste sätt.

Vågar inte köra bilen härifrån till en verkstad i Borås innan jag vet vad det är för fel, och riskera nånting. Finns det ingen hjälp att få på Ford så får väl det bli en alt. verkstad.
Skall prata med Forsbergs senare när dom öppnar.

Återkommer!

Ha det gott!

Blårök brukar vara motorolja som förbränns i motorn, och då brukar det vara turbon i dom flesta fallen. Det bästa är att titta både på kompressorsidan och avgasturbinsidan på turbon om den läcker olja i axeltätningarna. Ta samtidigt och känn på turboaxeln så det axiella o radiella spelet är ok.

Mvh Bert
 
Toppen