• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i Italien

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Måndag 21 oktober
Vi skulle få en offert med tider och kalkyl från verkstan idag, rättare sagt LF skulle få en. En första kom, den som visade på 7-8 dagars reparationstid, fel brusten kamrem och koppling som diskuterats ovan.
LF förstod inte den, jag ringde även teknikerna på LF skadekontor och framförde mina (och era synpunkter, tack :)). Verkstan ombads precisera/göra om offerten. Vi skulle få besked senare idag.
Och har inte hört ett ljud.

Flygresan står fast, vi lämnar hotellet kl 09, flyg 13.25 till Rom - CPH, landar kl 16, hemma i Ängelholm kanske 18.30? Det känns bra, 10 dagars väntan på offert, inget egentligt jobb mer än felsökning. Snacka om tempo. Och det känns bra att kunna kommunicera via fungerande telefonlinjer, klippa håret, skägget och gräset. I nu nämnd ordning ;).
Jag får sedan flyga ner själv, hämta den reparerade husbilen och köra hem. Men det ser jag inte som ett problem. Bara det är snöfritt över Alperna. Jag tror att det kommer att ta åtminstone 10 dagar ytterligare, stötfångaren ska ju fixas också.

Fortsättning följer.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte om ni har facebook och är med i Kroatiengruppen. I så fall kan ni läsa ett skräckexempel på hur ett försäkringsbolag misshandlar kunden efter motorhaveri på semestern i Tauerntunneln. Bil o vagn har precis kommit hem. Motorn ligger urplockad i bagaget på bilen. Familjen har bollats fram o tillbaka och bilen är fortfarande inte återställd utan står uppställd på en verkstad i Malmö. Fanns även nybilsgaranti på bilen... Vi som ska till Kroatien med husvagn/husbil

upload_2019-10-21_21-38-42-png.181480
 
F

F.d. 22252

Guest
Låter kanske som om jag misstror italienare trots att jag inte träffat dem i verkligheten, men tror att det kulturellt finns ett stort gap i inställningen till saker och ting. Så det är alldeles rätt jag misstror dem pga. att jag ser mycket på motorsport motorcykel ducati
Och formel1 Ferrari. Och ibland tycker man de har vissa problem i sin strategi.
Tror vi kallade dem spagetti en gång i tiden när allt fick kallas vid sina rätta namn.
Grymt besviken på hur det kunnat koppla tändningen via bakljuslampan på vespa popolino. Finns säkert otaliga exempel, arg eftersom man gjort som det ser ut medvetna misstag när man byggde chassiet till min bil.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
I o f s off topic men...........
Min uppfattning är rakt motsatt mot bengtic´s. Italienarna är väldigt teknikintresserade och tekniska.
Ex. en stor bilfabrik i Sverige hade stora problem med överväxlar orsakat av att man satt turbo på motorerna. Då var man tvungen att öka oljetrycket i överväxeln för att förhindra slirning i kopplingen.
Det medförde att ett par stålbitar krökte sig. Italienarna klagade -inget hände. De klagade igen -inget hände.
Plötsligt upphörde klagomålen.
Vid besök frågade vi om problemet upphört. Det visade sig att de gjort en omkonstruktion som löste problemet.
Vi fick med ett par av de omkonstruerade bitarna, vilket senare infördes i produktion av leverantören av överväxlarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag menar inte att de är dumma utan att de kulturellt har en lite annorlunda inställning till saker och ting. Människor är sej lika överallt när det gäller intelligens kunskap är en annan sak. Sen kan man inte döma enskilda människor efter hur ett land fungerar, för då skulle sverige som gått kräftgång i så många år inte vara mycket värt med en regering som inte är värd namnet och i stort sett svikit alla löften de gav när de blev valda. Jag själv gillar inte politik, eller att bråka med försäkringsbolag men man blir tvungen, trygghansa förstörde hela våren för mej med sin usla handläggning, hoppas länsförsäkringar är bättre har mycket positiv erfarenhet av dem med hemförsäkringen när jag blev sjuk utomlands och sos alarm fungerade klockrent då.
Jo volvo har haft problem med seriefel i växellådan och saab också.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
bengtic: Min pappa sa alltid spagettilirare om italienarna och jag vet inte hur många ggr jag fått höra hur pappa och mamma blev blåsta i Italien, nja mamma har väll aldrig nämnt det för hon var inte speciellt långsint.

Min pappa såg ut som en Italienare och min mamma såg ut som en italienska som blonderat håret kraftigt, så kraftigt blonderat att det blev gulaktigt. Nåväl, när dom bilade till Italien på 60-talet och dom besökte restauranger så fick dom först menyn på Italienska tills dom förstod att dom var turister, då fick dom en helt annan meny med betydligt högre priser.

När det gäller Länsförsäkringar så skulle jag inte ens ta deras försäkringar om dom så ens betalade mig.
Ett vidrigt bolag som ljög för att slippa betala ut ersättning. Vi sa att huset stod obebott i 3 veckor och i deras beslut skrev dom att ingen ersättning utgår för att vi har varit oaktsamma, att vi inte haft uppsikt på huset i mer än 1 månad. Det är en direkt lögn och när vi sa att vi har vårt samtal inspelat så mjuknade han och sa: skicka in det så får vi ta ställning efter det. Vi hade inget samtal inspelat annat än att vi var två som ringde in och anmälde skadan, på den lögnen så slapp länsförsäkringar ersätta oss med 300 000kr.

Det betyder att alla ni som lämnar era sommarstugor eller villor utan uppsikt mer än ett par veckor riskerar att bli utan ersättning från Länsförsäkringar vid skada. Man ska dessutom undvika att ringa in en skada för då kan dom ljuga ihop historien/händelsen själva för att slippa betala ut ersättning! Jag hade garanterat nämnt för Länsförsäkringar att du är webbansvarig för husbilsklubben med xxxxxxx antal medlemmar som följer ditt ärende.

Och alla ni som nu ska berömma Länsförsäkringar, jag vet att dom betalar ut ersättning då det gäller småsummor för att hålla kunderna nöjda eller då dom inte har en chans att komma undan. När det börjar bli stora summor gör dom sitt yttersta för att slippa betala ut ersättning. Jag tror i alla fall inte att den här tråden kommer sluta bra.:( Men vad jag hoppas att jag får fel.:)

Jag har i alla fall lärt mig den hårda vägen att ärlighet inte alls lönar sig, det är en lögn som vi lättlurade trots allt följer.

Jag håller tummarna för BoEr.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tisdag 22 oktober
De/LF har redan försökt "oaktsamhetsvarianten", att jag inte följt fabrikantens anvisningar ett byta kamrem i tid. Med beskedet att jag skulle behöva betala 20% av motorreparationen plus självrisken. Utan att ens höra med mej, eller kolla upp servicehäftet/-boken. Brevet jag fick igår på flygplatsen i Rom på väg att flygas hem:

Anteckning 2019-10-23 154447.jpg

Jag skickade tre sura mail från flygplatsen där jag frågade hur i 17 de kan ta ett sådant beslut utan att kontakta mej eller verkstan (serviceboken). Och ringde direkt i morse till handläggaren på LF Skadekontor: "Nej, jag har inte fått dina mail. Systemet ligger nere." Plus "Detta var generellt, dessa regler följer vi alltid i sådana här ärenden. Det är inget beslut. Så skicka in kopian på fakturan från verkstaden som fixade kamremsbytet, då gäller inte de 20%-en". Detta trots att det klart och tydligt står att man beslutat så. Tjosan. Jag betvivlar t o m att systemet låg nere, förtroende noll.

Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?

Hoppas verkstaden är korrekt och ärlig. Det har inte sagts något alls om skada på vattenpumpen. Men jag har tappat allt förtroende för LF:s skadekontor vid det här laget.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Tror att det är så att man inte byter vattenpumpen förrän vid andra kamremsbytet.
Så har det i alla fall varit för oss. Vi har anlitat Bossings i Linköping och de vet nog vad de gör, auktoriserad fiatverkstad.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Mina tre sura mejl skickade två i snabb följd från flygplatsen i Rom och det tredje från när vi landade i CPH via WiFi. De två första innan Telia stoppade telefonen beloppsgräns 5000 kr samtal nådd, Fiat Camper Assistans tar enligt Telia betalt för supportsamtalen. 5000 kr på 10 dagar! Mer om detta senare.

Mail 1, jag maskerar handläggarens namn (tills vidare åtminstone)
Hej xxxx, ni har fel info. Jag bytte kamrem i november 2018, dvs för mindre än ett år sedan. Har kört kanske ca 600 mil sedan dess. Det framgår av serviceboken, som tyvärr ligger i husbilen. Vi sitter nu på flygplatsen för att flygas hem enligt era order, så jag kan inte skicka en kopia av den.
Men, det vore mycket intressant att få veta varifrån har ni fått att jag inte följt fabrikantens rekommendationer? Jag kommer att testa ert beteende och steg på husbilsklubben.se med våra erfarna husbilister.
Bo Eriksson


Mail 2
Bara en kommentar ytterligare, varför i jösse namn frågar ni inte mej om vi bytt kamrem eller följt fabrikantens anvisningar i övrigt? Varför har ni inte bett om en kopia från serviceboken/-häftet? Hur kan ni påstå överhuvudtaget att jag inte följt fabrikantens anvisningar? Chansar ni för att minska era kostnader - eller har ni kunden i fokus?
Litar ni inte på kunden, inte ens på en kund som har hemförsäkring, tre bilar, en släpvagn mm hos er?
Vi är skräckslagna milt sagt över ert beteende totalt sett i detta ärende.
Sorry, men skrivet i affekt och stor besvikelse.
Bo Eriksson


Mail 3
3:e mejlet: Vi har fortfarande inte fått någon information om vad felet är och hur länge det tar innan husbilen är reparerad. Och jag vill ha full onfo om verkstaden rspport/offert. Särskilt som ni kräver att jag ska betal kanske uppemot 20-25000 kr
Bo Eriksson
Bo Eriksson från Samsung S8+


Svarskvitto på det första mailet:

Anteckning 2019-10-23 161901.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
....Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?....

Vad jag vet så finns det inget angivet bytesintervall på vattenpumpen. Det är mest att det kan vara kostnadseffektivt att göra det i samband med ett kamremsbyte.
Så länge det inte var ett konstaterat fel på pumpen vid kamremsbytet och du då ändå sa nej till ett byte är det mycket svårt att se att det kan ligga dig till last på något sätt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tisdag 22 oktober
De/LF har redan försökt "oaktsamhetsvarianten", att jag inte följt fabrikantens anvisningar ett byta kamrem i tid. Med beskedet att jag skulle behöva betala 20% av motorreparationen plus självrisken. Utan att ens höra med mej, eller kolla upp servicehäftet/-boken. Brevet jag fick igår på flygplatsen i Rom på väg att flygas hem:

Visa bilaga 181507

Jag skickade tre sura mail från flygplatsen där jag frågade hur i 17 de kan ta ett sådant beslut utan att kontakta mej eller verkstan (serviceboken). Och ringde direkt i morse till handläggaren. "Nej, jag har inte fått dina mail. Systemet ligger nere." Plus "Detta var generellt, dessa regler följer vi alltid i sådana här ärenden. Det är inget beslut. Så skicka in kopian på fakturan från verkstaden som fixade kamremsbytet, då gäller inte de 20%-en". Detta trots att det klart och tydligt står att man beslutat så. Tjosan. Jag betvivlar t o m att systemet låg nere, förtroende noll.

Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?

Hoppas verkstaden är korrekt och ärlig. Det har inte sagts något alls om skada på vattenpumpen. Men jag har tappat allt förtroende för LF:s skadekontor vid det här laget.

Begär att verkstaden kontrollerar vattenpumpen på din bil. Snurrar remhjulet lätt är det inget fel på lagret i den. Således är det tekniskt omöjligt att vattenpumpen kan vara orsak till kammremshaveri (för det krävs skuret lager).

// Niklas
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Begär att verkstaden kontrollerar vattenpumpen på din bil. Snurrar remhjulet lätt är det inget fel på lagret i den. Således är det tekniskt omöjligt att vattenpumpen kan vara orsak till kammremshaveri (för det krävs skuret lager).

// Niklas
Det är inte bara skurna lager i vattenpumpen som kan orsaka kamremshaveri. Jag vet av egen erfarenhet att ett mindre läckage vid vattenpumpens axel kan göra att remmen blir sladdrig och kuggar över. Givetvis under förutsättning att glykolvattnet hamnar på remmen.
Men byteskravet omfattar väl bara remmen övriga delar är väl valfritt så det kan nog inte LF hänga upp sig på.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är inte bara skurna lager i vattenpumpen som kan orsaka kamremshaveri. Jag vet av egen erfarenhet att ett mindre läckage vid vattenpumpens axel kan göra att remmen blir sladdrig och kuggar över. Givetvis under förutsättning att glykolvattnet hamnar på remmen.
Men byteskravet omfattar väl bara remmen övriga delar är väl valfritt så det kan nog inte LF hänga upp sig på.

Jag hade ont om tid när jag svarade. Därav blev mitt svar också slarvigt, sorry.

// Niklas
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter vad min kompis som jobbade på rejmes berättade så byttes normalt inte vattenpumpen mer än varannan service.
Jag känner igen valserna de drar och det verkar vara samma i flera bolag, tydligen ärdet så att de skickar fram folk som håller på med lite hittepå men sen när det kommer till skarpt läge kan man få tala med den som verkligen håller i pengarna.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Tisdag 22 oktober
De/LF har redan försökt "oaktsamhetsvarianten", att jag inte följt fabrikantens anvisningar ett byta kamrem i tid. Med beskedet att jag skulle behöva betala 20% av motorreparationen plus självrisken. Utan att ens höra med mej, eller kolla upp servicehäftet/-boken. Brevet jag fick igår på flygplatsen i Rom på väg att flygas hem:

Visa bilaga 181507

Jag skickade tre sura mail från flygplatsen där jag frågade hur i 17 de kan ta ett sådant beslut utan att kontakta mej eller verkstan (serviceboken). Och ringde direkt i morse till handläggaren. "Nej, jag har inte fått dina mail. Systemet ligger nere." Plus "Detta var generellt, dessa regler följer vi alltid i sådana här ärenden. Det är inget beslut. Så skicka in kopian på fakturan från verkstaden som fixade kamremsbytet, då gäller inte de 20%-en". Detta trots att det klart och tydligt står att man beslutat så. Tjosan. Jag betvivlar t o m att systemet låg nere, förtroende noll.

Jag har nu skickat in en kopia av fakturan på kamremsbyte (plus olja, oljefilter mm). På den står att man "inte bytt vattenpump på kundens begäran". Vilket även verkstaden rekommenderade eftersom bilen inte hade gått särskilt långt i mil räknat. Så jag hoppas att de inte griper det halmstrået också. Vad tror ni, skulle det kunna ha något samband, något de kan använda emot mej?

Hoppas verkstaden är korrekt och ärlig. Det har inte sagts något alls om skada på vattenpumpen. Men jag har tappat allt förtroende för LF:s skadekontor vid det här laget.

Jag lider med er ! Detta är betydligt värre än de döda möss vi hade i luftfiltret/luftmassemätaren som jag skrev om förra sommaren. Hoppas att ni ändå får den ersättning ni ska ha. Själv har jag IF och det var aldrig snack om att jag inte skulle få ersättning med hänvisning till maskinskadan. När man upptäckte att det var möss, så slapp jag de 5000 som var beloppet för maskinskadan. Jag betalade till slut 2500 för luftmassemätaren luftfilter och jobbet. Detta trots att bilemn blev bärgad 2 gånger och in på 4 olika verkstäder 4 gånger. Byte av vattenpump brukar ske vartannat kamremsbyte.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nu lite mer positiva besked; :)
  • LF tar hela maskinskadan, med självrisken förstås
  • Fiat Camper Assistans ordnar stötfångaren som kommer åtgärdas innan motorskadan är fixad (verkstaden/bärgaren som orskaden skadan åtgärdar) - så att jag kan hämta bilen direkt motorn är fit for fight
Så återstår förstås att samla ihop och redovisa alla kvitton/utlägg, förstörd mat (kylen var full), stilleståndsersättning, mm enligt reseförsäkringen. Med 1500 kr i självrisk.

Matchen jag går nu är gentemot Telia, de roamingkostnader som ramlat in, har fått en faktura på 7231 kr (!) i avgift för vad man i nuläget säger orsakas av betalsamtal till Fiat Camper Assistans, dvs till Sverige via deras internationella nummer. Utlandssamtal Italien - Sverige. Här är mitt bestridande av fakturan:

Jag bestrider fakturan och vill att den krediteras av följande skäl:
  1. Debiteringarna beror på telefonsamtal i Italien till Fiat Camper Assistance via deras internationella nummer, där man i valen initialt anger och blir uppkopplad till Fiat Camper Assistans (FCA nedan, egentligen Falck.com) i Sverige. Jag har haft många samtal på dåliga linjer med FCA i SE sedan 11 oktober då vår husbil fick en motorskada/tvärdog, med bärgning, till verkstad 1, verkstad 2, felanalys mm. Under alla mina samtal med FCA har jag aldrig blivit informerad om att det skulle vara fråga om betalsamtal. Enligt min information via telefonen har jag varit uppkopplad via WIND, men enligt uppgifter jag fått idag har TIM tagit över vid dessa samtal utan någon som helst avisering/information i telefonen. Jag har alltså ringt en väghjälp/-assistans i Sverige. Jag har även ringt ett par korta samtal lokalt i IT, bl a till verkstäderna och FCA i IT (där man inte pratar ett ord engelska, bara italienska)
  2. Jag uppmärksammade i mitten av förra veckan via appen Mitt Telia att det gått in ca 3400 kr som roamingkostnader, och ringde omedelbart 90200 support. En kvinna med norrländsk mörk röst tog tag i min fråga (EU-direktivet, er hemsida, etc..) att jag ringer hem och inom EU, till EU länder enligt hemmataxa och inte ska debiteras för roaming. Hon konsulterade andra på supporten, de letade, hittade detaljspec:a och fann till slut att det fanns en kreditpost i slutet av de detaljerade specifikationerna med en kreditering lika stor som roamingdebiteringarna. "Saldot är alltså noll. Nåt fel i appen? Du har inga roamingkostnader att betala. Saldot är noll. Blir det ändå problem får du kontakta oss när du kommer hem."
  3. Roamingkostnaderna fortsatte att öka, men jag var lugn. De skulle ju krediteras. Jag fick aldrig något SMS när beloppet passerade 80% av beloppsgränsen jag hade, 5000 kr
  4. När jag satt på flygplatsen i Rom kom ett SMS i 12-tiden (1508) om att beloppsgränsen 5000 kr var nådd och abonnemanget spärrat
  5. När jag kommer hem igår kväll och idag (och kom ut på internet via min hemma WiFi) har jag konstaterat att jag fått en e-faktura, den rubricerade, på 7231 kr. Avtalet med er säger stopp på 5000 kr.
Jag har alltså ringt i god tro och i enlighet med era information på er webbplats - inom EU ringer jag enligt hemmataxa. Inom EU, till andra länder och hem med mitt abo gratis, kostnad 0 kr.

Så än en gång, jag vill att fakturan ska krediteras till 100%. Jag ska inte betala för någon roamingkostnad överhuvudtaget. En avslutande fråga bara oavsett ovan: Hur kan ni debitera/fakturera 7231 när vi har en avtalad beloppsgräns på 5000 kr?

Kommentarer och flera argument?

Tillägg: Slängde in en komplettering i ärendet:
  • Komplettering: Enligt samtal med Fiat Camper Assistans förekommer inga betalsamtal i Sverige.
 
Toppen