• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i Italien

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Det är inte Caravans fel.Det gäller alla f-bolag att dom inte får agera på tyska autobahn,bara tyska polisen enligt den samma.
Anders
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
En viktig korrigering med tanke på min kritik:

LF:s Utlandsjour som jag nämnt ovan tillhör faktiskt SOS International, som utför alltså dessa tjänster på uppdrag av LF. Man svarar helt enkelt bara LF Utlandsjour. i telefon och meddelanden I slutänden samma sak, men rätt ska vara rätt.

Sannolikt gör andra försäkringsbolag på motsvarande sätt, men det är bara en gissning.
SOS International har jag också haft stora problem med att få hjälp av. Jag ramlade och skadade ett knä allvarligt på Inka-leden. Hopplöst få kontakt med SOS och inte återkom de heller med besked trots att de lovade det.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
366
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
SOS International har jag också haft stora problem med att få hjälp av. Jag ramlade och skadade ett knä allvarligt på Inka-leden. Hopplöst få kontakt med SOS och inte återkom de heller med besked trots att de lovade det.
Så olika det kan vara. Jag var på en resa till Nya Zeeland för ett par år sedan, vi skulle åka hoj några veckor, andra dagen åkte en av deltagarna omkull ock skadades ganska svårt. Blev liggande på sjukhus några veckor. Så gott som daglig kontakt med
SOS, när han sedan skulle flyga hem flög SOS ner en sjuksköterska som hjälpte polarn på flyget, det kallar jag service.
Nu är jag långt från motorhaveri i Italien, förlåt BoEr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte förlänga garantin då bilen strax är 2år,Fiat erbjuder upp till 5års förlängning mot extra kostnad, men det ingen nämnt är att förlängd garanti måste tecknas inom 90 dagar efter första registrering.
Det blir alltså inget dessutom var det tämligen dyrt.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Vi stod inte på autobahn utan hade rullat av vid en avfart till ett litet samhälle. Problemet var att Caravan inte var anslutna till SOS international och när vi väl fick tag på de var de synnerligen ointresserade av att bistå med hjälp. DavidS
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Bedrövligt är namnet. Jag har liknande upplevelse och jagade dåvarande skadechefen i 2 månader för att berätta min upplevelse blev kompenserad. Hon är inte kvar.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nr 1 , har man giltig försäkring? Det är försäkringsbolaget som förfogar över hela ärendet.
De bestämmer. Det betalar man ju för. Att behöva sätta sig in i tekniska frågor på ett språk man inte förstår är ju vansinne. Lider med dig.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag för just nu kommunikation med Fiat CA om stötfångarskadan, jag lägger in en summering av dagarna i stenstan/slarviga stan Civitavecchia, ersätter kanske del av det jag skrivit tidigare. Kanske till och med kolliderar. Inte lätt att rekonstruera röran - men väsentligheterna borde vara med...

Till Fiat CA idag, eller rättare sagt: Det är skickat till Fiat Camper Assistans (rc@se.falck.com) och kvalitetsansvarig på Falck Räddningskår (rc.kvalitet@se.falck.com) ...

Hej,
Jag har försökt ringa er härifrån Civitavecchia. De flesta samtal får en dålig linje, meningarna går fram bara delvis. Omöjligt att prata.
Så vi kom överens om att jag skickar ett mail i stället.
Frågan gäller om jag måste skicka in en reklamation, eller om ni fixar den stötfångarskada ni (er partner A. Cracchiolo SRL i Civitavecchia, de som skötte bärgningarna, har orsakat,se nedan).
Det är ett mil jag skickat till kvalitetsansvarig Tom Kristensen på Falck.
Mvh Bo Eriksson
Från: bo.g.eriksson@bahnhof.se <bo.g.eriksson@bahnhof.se>
Skickat: den 19 oktober 2019 11:39
Till: 'Kvalite' <rc.kvalitet@se.falck.com>
Ämne: Sv: Fiat camper Assistans ersättningsanspråk
Hej Tom,
Så här har det gått till .. Till att börja med: Se nedan/sist ditt/Fridas första mail (från Fial Camper Assistans, nedan kallat Fiat CA)


Fredag 11 oktober
Vår husbils motor stannade heldöd 300 m från färjeterminalen i Civitavecchia i 19-tiden fredag 11 oktober. Vi skulle med färjan Civitavecchia – Barcelona. Check-in senaste kl 21, färjan skulle gå kl 23.
Oljud i motorn först, sedan helt död. Gick inte att starta. Alla lampor lyste ilsket rött på instrumentpanelen, inklusive oljelampan. Jag rusade ut, kollade oljestickan – helt torr (senare har jag fått veta att jag var alltför tidig på att kolla oljan, den hade inte hunnit rinna tillbaka ner i oljetråget. Alltså ingen brist på olja, något annat fel hade inträffat).
I paniken som uppstod, med motorn heldöd, stående i en innerfil på en trafikerad tillfartsväg, ringde jag Fiat Camper Assistans då jag trodde Fiat skulle ta tag i stoppet, dvs att Fiat-garantin gällde.
Italiensk telefonväxel, telefonsvarsalternativen presenterades på snabb italienska. Efter många om och men kom jag till Fiat Camper Assistans i Sverige. Man tog tag i problemet, började ordna med bärgare. Samtal med italienska Fiat CA för att beskriva var vi stod, adressen. Många missförstånd. Man bad mej kommunicera direkt med bärgaren. Bärgarpersonalen kunde inte ett ord engelska, bara italienska. I det läget (eftersom jag trodde jag att problemet var slut på oljan), försökte jag få dem att ta med sig motorolja, vi skulle ju med färjan.
Jag kontaktade samtidigt SOS International/LF:s Utlandsjour för att anmäla skadan. Dålig information, men även de tog tag i ärendet, åtminstone bokade även de ett hotell för natten. Jag vet inte, men antagligen visste de att Fiat CA hade ordnat bärgning.
Till slut dök bärgaren upp, vid 22-tiden. Diskussioner, de hade ingen olja med sig. Men tiden för incheckning hade passerats, så bärgaren drog oss till en verkstad här i Civitavecchia (A. Cracchiolo SRL). Det var i enlighet med Fiat CA’s beslut tidigare. När man drog in oss på verkstadsparkeringen tog bakdelen på husbilen i asfalten. Vi kollade, men bärgarna sa att det var bara chassit som tog i marken.
Bärgarpersonalen sa att man skulle börja titta på husbilen/kolla motorn dagen därpå.

Lördag 12 oktober
Vi tog taxi på till verkstaden på fm för att prata med verkstaden. Bara italienska, men vår taxichaufför agerade tolk. Två personer på verkstaden, de verkade mest hålla på med städning, ingen verkstadsaktivitet. Husbilen hade man inte tittat på/kollat. Vi hämtade kläder, medicin mm. Inga besked överhuvudtaget, trots många kontakter med både Fiat CA och LF Utlandsjour. Jag hämtade även det kvitto jag fått av bärgaren för bärgningen som jag behövde i min kommunikation med färjebolaget Grimaldi Lines, orsaken till att vi missade färjan.
Vi fick i alla fall reda på att hotell var bokat t o m söndag natt (man tar tydligen bara en hotellnatt/arbetsdag i stöten).

Söndag 13 oktober
Inget händer. Vi tar tåget in till Rom för att komma ifrån eländet, ovissheten. Dock en antal samtal med LF utlandsjour, Fiat CA och färjebolaget för mer info.

Måndag 14 oktober
Vi åker ut till verkstaden Cracchiolo igen framåt lunch. Och får då veta att husbilen ska bogseras till en annan verkstad under dagen (kl 16), VL Autocenter i Civitavecchia – för motoranalys och felletning. Inget hade gjorts åt bilen hittills.

Tisdag 15 oktober
Exempel på mail på morgonen - till kvalitetsansvarig Falck,com (räddningdkåren tydligen, jag trodde i det läget att det var FCA)
Vi får mailet från dej/Fiat CA (se nederst i maillistan) om att stötfångaren skadats vid transport/bärgning till verkstad nr 2, VL Autocenter. Jag skickar det första mailet till dej där jag anger att jag inte sett skadan, att den inträffat under bogseringen till verkstad 2 och jag inte varit närvarande. Under Fiat CA’s ansvar och åtgärder. Jag skrev också att jag skulle åka ut och fotografera skadan.
Vid kontakt med Fiat CA får vi veta att man släppt ärendet tack vare att garantin gått ut, och att det nu enbart är ett ärende gentemot mitt försäkringsbolag. Men det har alltså varit beroende på ansvar och åtgärder beordrade av Fiat CA, utan min egentliga vetskap, inom ramen för min första anmälan till Fiat CA om motorskadan.
Vi får även veta från LF utlandsjour att jag måste åka ut till verkstan och ge okay till att starta en motoranalys, samt betala för denna, 6 tim á 40 €/tim, och sedan i efterhand kräva det gentemot försäkringsbolaget – om nu LF skadekontor beslutar att åtgärdandet av motorskadan täcks av motorförsäkringen.

Onsdag 16 oktober
Vi tar taxi ut till verkstad nr 2, VL Autocenter, dit vi kommer efter mycket letande, vi hade fått fel adress både av Fiat CA, LF Utlandsjour och hotellreceptionen (som ändå ringde till VL Autocenter).
En vänlig man från Milano agerar tolk. Jag ger OK för att starta analys/felletning. Jag får även en kopia av det kvitto/dok bärgarens personal skrivit i anledning av skadan vid bogseringen till VL Autocenter.
Jag får även veta att motoranalysen borde vara klar sen em på fredag.
Jag fotograferar skadan på stötfångaren, åter på hotellet skickar jag ett mail till dej med foton på skadan och det kvitto från bärgaren jag fick kopia på.

Torsdag 17 oktober
Väntan på motoranalys och besked om motorskadan.

Fredag 18 oktober
Hustrun fyller 80. I Civitavecchia ☹
Jag har inte fått någon feedback, börjar jaga er/dej på Falck. Pratar till slut med Daniel Farai_Ronsholdt på er kundservice i CPH. Han hjälper mej, under samtalet skickar jag om alla mina tre tidigare mail, han lägger upp det som ett ärende inklusive mailen för att nå dej (du svarade inte på telefon).
På em får vi besked av LF utlandsjour om att motoranalysen fortfarande pågår, svaret kommer först på måndag. Hotell förlängt t o m måndag natt. (Jag fick dem till slut att kontakta verkstan direkt).

Och här står vi nu. Enligt min uppfattning
  1. Bogseringen då skadan inträffade skedde under Fiat Camper Assistans ansvar, och beordrad utan min inblandning
  2. Den har inget med mitt försäkringsbolag att göra, åtminstone inte vad jag vet
  3. Behöver jag göra en formell reklamation mot Fiat Camper Assistans?
Jag önskar
  • Att Falck/du omedelbart tar tag i åtgärdandet av stötfångarskadan
  • Att Falck/du eller er italienske partner snarast ordnar fram reservdelar (lyktor, stötfångarsektion höger bak) från Laika Caravans eller dito åf
  • Att stötfångaren repareras senast i samband med att motorskadan åtgärdats, helst redan på tisdag på plats VL Autocenter (det kan inte ta mer än en timme att fixa)
Vi har bokat färjeresa på onsdag kväll. Om motorskadan tar lång tid att åtgärda flygs vi antagligen hem på tisdag, men det vet vi inte förrän på måndag. Är det ett begränsat fel kanske de kan åtgärda motorskadan på ett par dagar? Och då tar vi färjan. Inte tid då att vänta på reparation av även stötfångaren.

Ovan motsvarar även det mail jag skickat till Fiat Camper Assistans. Som verkar tillhöra Falck.com! Iallafall har de en e-postadress som är rc@se.falck.com. Vilken organisatorisk röra.

Jag har just nu även fått svar från Fiat Camper Assistans (Falck), "svar på mailet kommer på måndag". Puh. det får bli en utflykt till etrusk-land imorgon, Tarquinia. 2.5 mil nordost.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Några foton från den eländiga veckan som gått ...

Här blev det tvärnit fredagen den 11/10, 200-300 m från check-in kön till färjan Civitavecchia - Barcelona: (stod på väg in i avfarten, fick skutta bakåt, svänga och framåt med startmotorn)

2019-10-11 20.05.58.jpg

Ett par dagar senare, söndagen den 13/10 flydde vi Civitavecchia, tog tåget och strövade i Rom. Fullsatt, liksom Verona och Florens vi besökte på vägen ner - en bild på folkhavet nedanför Spanska Trappan:

2019-10-13 12.33.54.jpg

En vecka senare (utan egentliga åtgärder mer än tjafs, utredningar, ytterligare skada på husbilen, samtal, samtal, SMS, mail, ...) - entrérätten på en mycket bra restaurang i Civitavecchia efter en vecka, fredagen den 18/10 (allra först fick vi provsmaka sjöborre :)):

2019-10-18 20.14.52.jpg

Har tagit bilder även inifrån husbilen stående på verkstaden, det vi tvingats lämna kvar - t ex från garaget:

2019-10-16 16.03.18.jpg

Plus cykelbatterier, inhandlade Toscanaviner, mmm.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Tråkigt och helt respektlöst beteende från d olika aktörerna. Körde själv sönder för något år sedan i Tyskland med Folksam som bolag. En lördag kväll vid 17.00 tiden. Dom ringde o såg till att allt flöt på , som det också gjorde. Kanske kan det ha med landet man befinner sig i att göra ?
Dock inget försvar för det dåliga uppträdandet i detta fallet !
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Söndag 20 oktober
Vi tog tåget till Tarquinia, etruskernas målade gravar och en mycket sevärd stad. Några ytterligare samtal för att försöka samordna åtgärdande av motorskada och dito på stötfångaren. Lika svårkommunicerat som vanligt.

Måndag 21 oktober
Först samtal med kvalitetsansvarig på räddningskåren för att försöka reda ut ansvarsförhållandena under dagarna som gått - Fiat Camper Assitans vs Länsförsäkringar - att bogseringen ombesörjdes av Fiat CA utan någon som helst inblandning från min sida eller beslut från någon annan part. Han hade i ett mail antytt att jag måste ta det med mitt försäkringsbolag. Outcome? We will see.
Senare på fm, efter kontakt med LF utlandsjour, får vi beskedet efter felletning - motoranalys. Handläggaren beskrev/översatte det som kamrem och motorkoppling. Han kunde inte förklara mer, ingen tekniker, han hade googlat. Plus att behandling nu sker av tekniker på skadekontoret. Jag är rädd för att de nu försöker hitta ett sätt att undvika att behöva stå för skadan, såsom t ex att jag ska reklamera firman som bytt kamremmen. bara en misstanke, men jag har blivit ordentligt luttrad av de här 10 dagarnas äventyr.
Jag har även försökt att få tolkassistans och åka ut till verkstan, både gentemot Fiat Camper Assistans (nada, "din garanti gäller inte och därmed får du ingen som helst assistans") och mot LF utlandsjour ("vi har ingen som kan italienska, jo en, men jag vet inte om han jobbar idag").

Uppdatering: Besked nu från verkstan via ombud ("larmcentral" i IT) - Kamrem och koppling. Om det även är kopplingen ingår inte det i motorförsäkringen. Men, tydligen är informationen otydlig och svårtolkad från verkstans sida. Man jagar just nu bättre information.
Men, hur sannolikt är det att koppling och kamrem rasar samtidigt en fredagskväll kl 19? Jag hoppas att koppling på italienska till engelska till svenska är något helt annat.
Flyg hem nu bokat, kl 13.25 Rom- CPH. Men fortfarande är inte slutligt besked/beslut redovisat.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Men, hur sannolikt är det att koppling och kamrem rasar samtidigt en fredagskväll kl 19? Jag hoppas att koppling på italienska till engelska till svenska är något helt annat.
Flyg hem nu bokat, kl 13.25 Rom- CPH. Men fortfarande är inte slutligt besked/beslut redovisat.

Inte alls skulle jag vilja säga.
Minns du om du använde kopplingen (frikopplade) i direkt anslutning till haveriet/stoppet?
Sannolikheten att kopplingen havererar utan att den frikopplas är mindre (väsentligt mindre) än när så görs.
Eftersom ni kunde flytta bilen med startmotorn har kopplingen inte rasat eller slutat fungera.

Däremot startar, naturligtvis, bilen inte om kammremmen gått av.

Vad som kan orsaka haveri på kammremen, där motorn fortfarande går att dra runt, kan vara allt från en spännrulle där lagret skurit (ex. om spännrullen inte bytts), till skuren vattenpump eller tillverkningsfel på remmen som inte tår belastningen. Här finns fler varianter på orsak, onödigt dock att spekulera.

Havererad koppling tror jag dock inte på baserat på din berättelse att du med hjälp av startmotorn kunde få bilen i rörelse.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag misstänker att det beskrivits som att kamremmen, kopplingen mellan vevaxel och topplock/kamaxlar har gått sönder. Eller något liknande. Lätt hänt att det blir något annat när en inte motorkunnig sitter och googlar fram en översättning.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Minns inte, förmodligen frikopplade jag till slut. Men inte säker.
Vi förflyttade/rangerade även bilen på plats när vi kom till den första verkstaden på olyckskvällen (man orkade inte skjuta bilen med handkraft).
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag misstänker att det beskrivits som att kamremmen, kopplingen mellan vevaxel och topplock/kamaxlar har gått sönder. Lätt hänt att det blir något annat när en inte motorkunnig sitter och googlar fram en översättning.

Här tror jag du har rätt. Det är logiskt att tro att man tolkat skriften som koppling mellan kammaxel/vevaxel som "kopplingen".
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Att kopplingen inte ingår i maskinskadeförsäkringen är sant men när vi hade kopplingsproblem fick vi rådet att tala om att vi hade transmissionsproblem. Man bytte koppling och svänghjul och då gick det på försäkringen!.
Om ditt problem nu skulle ha med kopplingen att göra.
Håller fortfarande alla tummar. Snart kramp. ✊
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
När vi fick motorproblem i Paris, bilen ville inte starta så en annan husbil drog igång oss, vi tog oss till en verkstad utanför Paris och fick hjälp att ordna felet. Språksvårigheter uppstod och vi ringde SOS i Danmark dom hade en översättare som tog diskussionen med verkstaden över telefonlinjen och höll koll på vad som hände, allt ordnade sig och vi kunde åka vidare efter två dagar, men vi låg kvar i husbilen fast på natten drogs bilen utanför verkstadsportarna och drogs in dag två igen för att slutföra jobbet. Så SOS var våran räddning.
Felet: topplockspackningen hade havererat så vatten från kylaren fyllde upp kolvutrymmet, verkstaden rev ner motorn och slipade toppen, ny packning nytt vatten i kylar och efter ett antal mil fick vi eftertraktade toppen.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Google Translate eller motsvarande i iPhone använder jag med framgång i Italien o Frankrike.
Blir det galet så kan det bli roligt å alla skrattar. Då börjar man om.
Fantastisk app.
 
Toppen