• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microugn

F

F.d. 14038

Guest
Hejsan på er alla tjejer och killar i köket.

Vi har helt plötsligt fått ett skåp över i vår husbil sedan vi köpt lapp-topp till husbilen som vi ska se på tv i.

Vi har funderat på att köpa microugn till husbilen istället för tv-en.

Är det någon som har erfarenhet av micro i husbilen, för och nackdelar?

Drar den mycke ström, finns det 12 volts och var får man isåfall tag i en sådan?

Hls Laika med hustru.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Microugn

Jag skulle hellre satsa på en ugn. Vi hade micro med i vår förra bil men använde den inte en enda gång på hela semestern. Man är ju beroende av ström och vi står gärna på ställplatser. I den nya bilen har vi gasolugn och den har jag använt varje gång vi varit ute. Provade ugnsbaka lax i folie i påskas, det blev jättegott. Receptet finns i forumet här. Om det finns micro på 12v vet jag inte.
Hälsningar Maggan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Microugn

Hej,

Hade gasolugn i min gamla Pillos på 90-talet och den kom till god nytta; utmärkt att kunna laga/värma mat under färd. Numera mikrovågsugn sedan ngt år och även den kommer till flitigt bruk.

Om mikro så satsa på en liten 220V och en växelriktare. Se bara till att montera växelriktaren nära förbrukarbatterierna (korta grova kablar) och luftigt, med ordentlig ventilation. 220V kan ju vara bra att ha tillgång till även till annat än mikron.

Det finns förvisso även 12V mikro att köpa (från båttillbehörsfirmor och även från KAMA fritid) men dessa är oresonligt dyra (mer än 6000:- från KAMA).

Strömförbrukningen blir vad jag förstår bara marginellt högre med 220V varianten (värmeförluster i växelriktaren), men en mikrovågsugn är inte igång så långa tider att energiförbrukningen blir något stort problem. Grovt skattat ca 1 Ah per minut på full effekt (=700W). Och det går ju alltid att starta motorn om du vill fylla batteribanken. Eller helgardera med flera batterier, solpaneler (och ett litet elverk gömt i bagaget).

Mvh
aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1825

Guest
Sv: Microugn

Hej.
Vi hade micro i vår gamla husbil och använde den varje gång vi var ute.
Vi letar nu efter en mindre micro så den får plats i vårt skåp, vi står i och för sig oftast med strömplats, så för oss har det funkat bra.
Ska tillägga att andledningen mest är att vi har en glutenintolerant tjej och det brödet/fikabrödet är inget bra om man inte tinar det direkt när det ska ätas ,tycker vi iallafall.

Regniga hälsningar Ramona
 
Toppen