• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Microvågsugn

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Godmorgon alla Elkunniga.

Jag har en 24 volts Mickro nu undrar jag om det går att plocka ut 24 volt på mina bodelsbatterier utan att störa i 12 volts systemet,alltså kan jag från samma 2 batterier plocka ut både 12 volt och 24 volt.
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Microvågsugn

Hej! Att kunna ta ut 24v från bodelsbatterier är inte lätt. Det skulle behövas en kraftig omkopplare
(kontaktor) för växling mellan paraller/serie koppling samt ett skiljerelä för urkoppling av 12v system
i bodelen i 24v läge. Kan vara värt först kolla om micros 24v inverter kan byggas om till 12v. Eller att köra micro med separat 24v batteri. (då behövs det 24v laddare också)
M V H Knaus 3/Aimo
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Microvågsugn

Hej
Varför inte satsa på en DC/DC omformare som omvandlar 12V till 24V det är nog enklast.
Finns att hitta på många elektronik sidor på nätet (tex Odelco eller Elmco)

Beror på vad micron drar hur stor du skall ha men dom ser ut att kosta från ca 1500:- och uppåt.

//Janne
 
Senast ändrad:
Toppen