• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ugnens inte vara eller vara

F

F.d. 13381

Guest
Hejsan och god fortsättning på alla helger som är kvar ! Vi har en carthago och funderar att sätta in en ugn i den. Vi har fått synpunkter på det men inte av någon som har det !! Blir det bränt runt omkring ugnen ? finns det annat som bör tänka på ? många undringar finns . vill gärna höra era erfarenheter.:spinny:
 
Lösning
Sv: ugnens inte vara eller vara

Vi kan inte vara utan ugnen, känns det som ialla fall. Vi hade gasolugn vår husvagn så när vi skulle byta till husbil så var det bara tvunget att det var ugn i den också.
Vi har bakat, värmt pommes, gjort varma smörgåsar, tillagat halvfärdiga produkter och sist men inte minst så har vi gjort fläskpannkaka.
Det har inte blivit bränt runt om någon ugn som vi har haft.
Recept och ugnstider får man prova sig fram med för det är ju inte som den elektriska ugnen som man har hemma.

//karwis

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hej!
Kanske tillräckligt med synpunkter i ovanstående tråd, men vi har haft både gasolugn och mikro i olika perioder och har lite att tillföra. Ugn hade jag i min förra husbil (Pillos på 4WD Peugeoutchassie) och största nyttan med den var att man kunde värma eller tillaga mat under färd. Aldrig några problem med ugnen under de år vi hade den.

I vår nuvarande bil enbart mikro och kompletterad med en spänningsomvandlare (12 till 220 V) fungerar även den bra för att i vilket fall värma mat (bröd i först hand) och detta går ju dessutom mycket snabbare än med gasolugn. Men visst saknar jag gasolugnen. Tyvärr inte utrymme för både och.
Åke
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: ugnens inte vara eller vara

Vi kan inte vara utan ugnen, känns det som ialla fall. Vi hade gasolugn vår husvagn så när vi skulle byta till husbil så var det bara tvunget att det var ugn i den också.
Vi har bakat, värmt pommes, gjort varma smörgåsar, tillagat halvfärdiga produkter och sist men inte minst så har vi gjort fläskpannkaka.
Det har inte blivit bränt runt om någon ugn som vi har haft.
Recept och ugnstider får man prova sig fram med för det är ju inte som den elektriska ugnen som man har hemma.

//karwis
 
Lösning

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: ugnens inte vara eller vara

:santa1: :santa1: :holly-1-icon: :holly-1-icon: :santa1: :santa1:

Hej!
Vi har ugn och har svårt att tänka sig att inte ha den. Fungerar i alla lägen. Enkelt och smidigt.
Ikväll har vi värmt lite av (h)julmaten. Jansson, revben och lite köttbullar.
Ha det!
 
B

Båtis

Guest
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hej !
Vi har ugn för första gången. Har haft husvagn i ca 25 år, och nu husbil i 3 år. Tidigare har vi haft med micron men konstaterade att den inte användes säskilt mycket. Jobbigt att plocka upp och ned för den hade ingen fast plats.
Nu har vi gasolugn i vår nya bil sedan i höstas. Kan bara konstarera att vi använt ugnen varje gång vi varit ute med bilen. Har värmt t.ex. paj, kött, bröd mm.
Har inte testat några lagade rätter eftersom vi bara har varit ute på helgen, men till sommaren ska vi prova det. Tycker det tar lite längre tid med uppvärmningen, men man får väl lära sig att planera tiden och testa. Vi tycker det är praktiskt att bara kunna värma mat som är färdiglagad, det ger ju mer tid till övrigt. Bara att rekomendera.
:yes:Mvh Maggan

:ball-icon::holly-3-icon::holly-3-icon:
 
F

F.d. 13381

Guest
Sv: ugnens inte vara eller vara

Tack för alla synpunkter på ugnsfrågan! Det blir nog en ugn , de flesta verkar resonera som jag(kloka personer). Det kom ialla fall inte fram några problem med en ugn.GOTT NYTT ÅR på er och TACK för hjälpen.:singing-icon:
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hej husbilsvänner !
Go fortsättning på er,,, . Det där med ugn beror ju på ens matvanor, vi skulle aldrig kunna klara oss utan ugnen. Men den erfarenhet som vi har från andra husbilsägare så verkar det inte som folk i allmännhet lagar så mycket mat i sin husbil , villket vi tycker är märkligt. Ska vi ut så försöker vi ha med oss så mycket färdiglagad mat som möjligt. När den är uppäten så lagar vi all mat i husbilen. På morgonen lägga in t.e.x halvgräddade frallor grova eller vita , det blir ju som nybakade. Nej vi slår nog ett slag för att det skulle va standard i alla husbilar med ugn, men givetvis en smaksak.

God fortsättning
Stig
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hej och gott nytt år. Vi har CI bil med grill men har aldrig användt den för luckan
ska stå öppen i överkant.Vi är rädda att det ryker ner inne i bilen.Finns det någon
med samma grill som har erfarenhet omatt använda den

MVH Bertil :holly-2-icon:
 

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: ugnens inte vara eller vara

Vad är det för slags grill eller är det en gasolugn? Vilket märke är det? Det låter konstigt att luckan ska var lite öppen. När det gäller gasolugn så ska den alltid vara stängd.

//Karwis
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hej!

Vi har både grill och ugn, var för sig. Som jag har förstått instruktionerna ska man alltid ha luckan öppen när man tänder, gäller bägge sorterna, och det kan man ju förstå om tändningen skulle misslyckas...

När det gäller grillen så har jag bara använt den vid ett tillfälle och jag förstår om luckan ska stå öppen för det går väldigt snabbt... Vår grill är inte särskilt hög utan det som ska grillas kommer väldigt nära lågan.

Ugnen är jag ännu inte särskilt god vän med... tycker den tar alldeles för lång tid även om jag sätter på högsta värme. Det är väl ok om man bara ska göra lite varma mackor men ska jag göra potatisgratäng så använder jag nog spisen istället, det går mycket snabbare. Sen kan man med fördel sätta lite färg på gratängen i grillen för det tar bara några få minuter!

Mvh
Kicki
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hej!

Vi har en 20 l SMEV ugn som också tar lång tid. När vi kontrollerade temperaturen i ugnen visade det sig att temperaturen var 40 grader lägre än vad det skulle var enligt instruktion. Högre temperatur än 200 grader går inte att få i ugnen. Vi har anmärkt på detta hos husbilsfirman, man har ännu inte fått något svar.

Galaxy
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: ugnens inte vara eller vara

hej vi har en ugn ivår pilote den sitter lite högt upp för vår ung öppnar luckan nedåt och då blir det lite varmt när man öppnar. Men det följde med en plåtskydd som man sticker in emellan gallret och ungnen som ett värmeskydd medans ungnen är varm. Jag har också sett i nya husbilar med ugn att det finns ett fast monterat värmeskydd mellan taket och ungnen men det skall vara lite mellanrum mellan taket och värmeskyddet. MVH Hans
:swoon:
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: ugnens inte vara eller vara

Hejsan och god fortsättning på alla helger som är kvar ! Vi har en carthago och funderar att sätta in en ugn i den. Vi har fått synpunkter på det men inte av någon som har det !! Blir det bränt runt omkring ugnen ? finns det annat som bör tänka på ? många undringar finns . vill gärna höra era erfarenheter.:spinny:

Hej Carthagoåkare

Vi är oxå Carthagoåkare har bestält en ny m-Liner som ska komma i April-08, vi beställde ugn i våran bil var lite tveksam om man andvänder den , men fick efter läsningen här veta att vi valde rätt.

Gott Nytt År till Er Alla:swoon:
Birgitta & Rune
 
Toppen