• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mikrovågsugn

G

Göran T625

Guest
Vi har försökt att få in en gasoldriven ugn i vår Bürstner T625 -02. I de nyare vagnarna sitter ugnen ovanför kylen men får inte plats där p.g.a. att det är för litet utrymme ovanför. Vi fick då förslaget att sätta in en mikrovågsugn med "crisp-" och "grill" men då en ugn för 220V plus ytterligare ett bodelsbatteri och en inverter som skall klara av att försörja ugnen.

Finns det någon på forumet som har erfarenhet?

HB-hälsningar

Göran 292
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mikrovågsugn

jag har köpt ett elverk för ändamålet, det finns många åsikter om det här har jag märkt i olika forum och det finns de som ivrigt förespråkar solceller, bränsleceller eller andra lösningar på den här situationen med att kunna producera 220V till apparater med hög effekt, inte minst invertern kommer att behöva vara väl tilltagen i effekt för att klara en microugn
så ett elverk är enligt min mening den mest kostnadseffektiva lösningen och under den korta tid jag kommer att använda ugnen för att värma mat tänker jag störa omgivningen med mitt elverk som är av SuperSilence-typ, om någon protesterar får jag väl äta kall mat
:eek:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mikrovågsugn

I vår förra bil hade vi en gasolugn, som var något fånigt placerad när man som jag endast är 163 cm i strumplästen. Den fungerade dock alldeles utmärkt och vi hade mycke glädje av den.
I den bil vi har nu har vi en lös miniugn, 220v, som förvaras, när den inte används, under en soffa. Det är en vanlig ugn som man kan laga gratänger osv i. Vi har med ett elverk så vi kan använda den mitt ute i skogen om vi vill. Detta passar oss alldeles utmärkt i dagens läge.
:D :wink:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mikrovågsugn

Göran,

Om en micro är på 1000W så innebär det c:a 85A ur batteriet.
Så med ett fulladdat extra fritidsbatteri på 85Ah kan du få ut c:a en halvtimme.
Praktiskt kanske inte mer än 20 min eftersom laddning via bilens generator inte fyller batteriet till mer än 80%.
Vill man kunna ta ut mer än c:a 50% av ett batteri räcker det inte att köpa fritidsbatterier utan då måste man köpa batterier som kan djupurladdas och dessa kostar c:a 3-4ggr så mycket.
Så problemet kommer att vara att kunna ladda tillbaka det du förbrukar.
Solceller klarar det inte här i Norden. Man kan bygga om bilens generator för att få full laddning och man kan sätta in fler och dyrare batterier.
Men rent praktiskt så är detta inte en ekonomisk försvarbar lösning för en Micro.

Ett elverk är den bästa (enda....) lösningen om man vill fricampa och ha en Micro enligt min uppfattning.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mikrovågsugn

tack Håkan för den utvecklade förklaringen med krav på batterier som tillsammans med inverter behövs för att driva t ex en ugn, jag har försökt förklara detta på andra forum men inte lyckats så bra som du skriver, solcelsentusiasterna tror att man kan driva vad som helst med dessa men så är inte verkligheten
slutsatsen att ett elverk är enda lösningen gick upp för mig efter erfarenheter från min förra bil som hade 150W solceller och 1000W inverter
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mikrovågsugn

Många har väldigt dålig uppfattning om förhållandet mellan volt och effekt.

Ohms lag:
220 Volt x 1 Ampére = 220 Watt
220 Volt x 10 -"- = 2200 Watt

12 Volt x 1 Ampére = 12 Watt
12 Volt x 10 -"- = 120 Watt

En Microvågsugn, kaffebryggare eller vattenkokare drar ca 700-1200 Watt.

Ett bilbatteri lämpar sej inte till att producera värme.
Det effektivaste sättet att alstra värme på är med gasolen.

Ett startbatteri lämnar mycket ström under en kort period, alltså olämpligt.
Ett fritidsbatteri lämnar lite ström under lång tid, också olämpligt.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mikrovågsugn

12V micron på KAMA har en effekt på 750W, strömförbrukningen blir då över 60A så det krävs att man kopplar den direkt på batteriet med grova kablar, sen är det nog så att du "sänker" ett vanligt batteri ganska snabbt med så högt konstant strömuttag, tror inte att det fungerar något vidare verkligheten
men kanske någon med praktisk erfarenhet av en 12V micro kan säga om det fungerar?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mikrovågsugn

Skillnaden i verkningsgrad mellan 12 o 220 Volt är försummbar vid dessa höga strömmar.

Jag har ingen erfarenhet av 12V Micro men eftersom effekten är lägre så måste man ju köra den längre.

Det behövs samma energi (effekt x tid) för att koka 1 liter vatten oavset vilken spänning man kokar det med.

Så det går inte att lura fysikens lagar tyvärr.

Jag har själv tex. hårtork och Toastjärn på c:a 600W som jag använder men då har jag satt in 260Ah med djupurladdningsbara GEL batterier. Sonnenschein A500C som kostade en smärre förmögenhet. Dessutom har jag gjort om hela eldragningen o laddningen med bla. 35m2 svetskabel. Detta gör att generatorn kan ladda med 40-60A beroende på vad som är på för övrigt.

En vanlig standardinstallation på husbilar laddar bara mellan 5-15A från generatorn beroende på att kabelarean och hela installationen är för klen och därmed laddspänningen blir för låg vid batteriet.

Så grovt räknat kan man säga att för varje minut man använder micro så måste man köra 10 minuter med bilen för att få laddat batteriet.

Med den ombyggnad jag gjort blir det c:a 1:2 i stället.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Mikrovågsugn

Hej, Loomis

Det är inte ohms lag att multiplicera spänning ggr ström för att få effekten.

Det är effektformeln som du visar exempel på.
Effektformeln för likström. Om det handlar om växelström (vilket det naturligtvis inte är när det gäller batterier) så måste man även ta med cosinus för fi (hittar inte tecknet på tangentbordet just nu).
Cosinus för fi är lika med fasförskjutningsvinkeln mellan ström och spänning.

Dvs effekten för växelström: P = U ggr I ggr cosinus för fi

Kul med elektricitet - eller hur ??

Ohms lag kan tex uttryckas som I = U/R Dvs strömmen är lika med spänningen dividerat med resistansen.

Eller vändas lite hur som helst - tex spänningen är lika med strömmen multiplicerat med resistansen.

U = spänning (volt)
R = resistans (ohm)
I = ström (amperé)
P = effekt (watt eller voltamperé)

Hälsningar
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Mikrovågsugn

Jo det är nog något sådant ;-).
Cosinus vet jag knappt vad det är men känner igen det från 3-fas-el-läran.
Så länge det är en-fas ~ eller = så räknar jag volt x ström = effekt.
Om det är Ohms eller Joules lagar har jag glömt.
:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Mikrovågsugn

Som gammal elkraftskille skulle jag vilja säga att din användning av formlerna "inte är helt korrekt som det sagts".

Dina slutsatser om batterier är däremot helt OK!

Ur ett normalt bodelsbatterie/fritidsbatteri tar man inte utan konsekvenser (t.ex livslängd, mm) frekvent ut över mer än ca 20-25 amp effekt (= 300 watt), ur ett startbatteri kan man däremot frekvent ta ut 200-400 amp. Det är detta som principiellt skiljer bodels- och startbatterier åt från varandra (och därmed deras användning).

Som "behoven" med upp till 1000 watts (= 83 amp) förbrukning utformats ovan skulle jag vilja föreslå att "man" i stället använder sig av startbatteriet. I varje fall för att "livnära" kraftfullare invertrar, över 25 amp = 300 watt, i alla fall.

Instämmer helt med vad Håkan sagt tidigare att ett elverk är den mest praktiska och kostnadseffektivaste lösningen om "man" vill vill ha förbrukare som micro eller liknande "prylar" i bilen, då löser man dessutom många andra problem med camping där man saknar nätström.
 
Toppen