• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Sprinter hembygge

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Nu är det vår i luften, genast känner jag som vanligt att jag borde ha jobbat på lite mer under vintern istället för att,,,, inte jobbat alls med bussen under hela vintern!

Men men,, det brukar bli så för mig men det ordnar sig nog, vi bodde 30 nätter i husbilen förra året och överlevde dem alla så det kommer nog att fungera i år med.

Prioritering nummer 1

Jag ska bygga en toalett! med väggar som man kan fästa en dasspappers-hållare i, gärna en dörr och gärna ett handfat.

I och med detta projekt kommer jag att behöva tankar, väggmaterial och lite annat, en toastol med kassett finns redan men gråvatten och färskvattentankar måste ordnas och monteras.

Mina tankar om det... :D

Såna här finns att köpa i tyskland:

161046.jpg

Den här ska man montera i bilen bakom framstolarna, ingen frysrisk men det verkar som man ska öppna passagerardörren och fylla på den via ett lock som hamnar vid b-stolpen... inne i bilen! är det bara jag som tänker på ett evigt kluckande vid körning, katastrofen som inträffar när vattenslangen ramlar ur vid fyllning och min frus stol blir blöt och det blir kortslutning bland elprylarna jag monterat under den stolen. Sen måste den kläs in också,, men med några snabba övningar med tumstocken så tror jag inte den blir så mycket i vägen.


261047.jpg

361048.jpg

De här kan man montera under bilen (om jag förstår det rätt) då är man av med dem på ett bra sätt (inte lika bra på vintern) men det står att de passar till korta och mellanlånga sprintrar och jag har en lång, jag kan inte fatta varför de inte skulle gå att använda till min men det kan man säkert ta reda på, eller kapa och svetsa sig fram om det skulle vara nåt i vägen på just långa sprintrar. Inget jag har lust med.

Vidare ska jag åka till båtfirman här i stan och kolla upp vad det finns för alternativ där, hade man börjat i tid så hade det nog gått alldeles utmärkt att konstruera måttanpassade tankar i rostfritt... vi får se vad jag orkar med. :)

mvh jocke
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Har hört vissa tycka det är obehagligt med vattenpåfyllnad utvändigt p.g.a. risken att någon på djävulskap skulle stoppa/hälla ner något som inte hör hemma i en vattentank.
Har dock aldrig hört talas om att någon verkligen råkat ut för något dylikt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det finns det en poäng i som jag inte haft en tanke på, inte hade jag låsbart lock till vattentanken på alkovbilen vi hade förr.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

32 liter gråvattentank... det känns inte direkt överdimensionerat enligt mina normala normer!

TAnk.jpg

Men man kan väl testa och blir den för liten så går den alltid att byta ut mot något mer tillkrånglat, eller smacka dit en till likadan.

Min något krystade teori om varför detta blir bäst är att färskvattentanken blir på 47 liter, avfallstanken till toan är på 17 liter och tillsammans med 32 liter gråvattentank kanske det kommer att bli harmoni på det hela, hoppas jag. Fast den teorin rasar väl som alla andra. :D

Annars kan man säga så här: det här var den tank som gick att få fram idag och den får även plats under bilen. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

i min lilla 4x4 isuzu hade jag 15 liter förskvatten och 10 litet gråvatten. jick ofta rätt jämnt ut.

Portapottin hade sina egna o den vill man tömma snabbast möjligt så spolvattnet överlevde flera tömningar av kisstanken.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Det låter bra Pontus, jag tror att det kan fungera, visar det sig att den är för liten så får jag fixa till nåt större men så länge vi inte har nån dusch så borde det fungera.

Spolvattnet till toan kommer att tas från färskvattentanken för jag kommer att välja den toaletten utan integrerad vattentank.
Jag läste om dem i går på thetfords sida och jag konstaterade att de går att använda både om man har trycksystem eller icke-trycksystem med en egen spolpump, vad jag ska välja (tryck eller dränkpump) vet jag inte riktigt... Undrar om en strålkastarspolarpump till en sprinter kan användas till spolningen? Jag tror inte jag har nån oirginalpump till toan.

Det fanns en del lustigheter att läsa hos thetford, bla att de rekommenderar de att toan ska monteras av återförsäljaren...??? knappast!
Minsta bredd på utrymmet måste vara 500 mm..
Hmm, jag tar nog till lite mer än så, måste nog mäta mina bakre delar för det här känns lite klaustrofobiskt, köksregionen skulle inte klaga om toalettutrymmet bara blir en halvmeter men jag tror jag räknade på 70 cm som bredd. (eller 60?)

Luckan ut ur bilen känner jag att den kommer att bli besvärlig.
Jag har en plastramslucka från thetford men vi få väl se hur den lirar mot den svängda karossen, blir väl en massa jobb innan jag är nöjd antar jag.

Jag tittade på kompressorkylskåp idag, igen. Måtten lirar inte helt hundra som jag vill men det verkar som förutsättningarna avgör valen åt mig.
Vill jag (det vill jag) ha ett högt placerat kylskåp så finns det bara ett att välja på: Isotherms minsta på 42 liter med avlyftbar kompressor.
Om jag sänker nivån och kan tänka mig att placera kylen under köksbänken så fanns det alternativ både från Isotherm och waeco på 49-50 liter och där tycker jag nog att Waecos variant var lite bättre utformad inuti, fler val för hyllornas höjd och ett frysfack som utnyttjade hela bredden.

Mycket svammel nu men som vanligt när solen visar sig mer och långkalsongerna gått i sommaride så sprutar man av idéer och lösningar, skulle någon ha tips om hur man omvandlar svammel och idéer till praktiskt arbete så är jag villig att lyssna! ;):D


FlipSnack (monteringsanvisning)
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

32 liter gråvattentank... det känns inte direkt överdimensionerat enligt mina normala normer!

Visa bilaga 82646

Men man kan väl testa och blir den för liten så går den alltid att byta ut mot något mer tillkrånglat, eller smacka dit en till likadan.

Min något krystade teori om varför detta blir bäst är att färskvattentanken blir på 47 liter, avfallstanken till toan är på 17 liter och tillsammans med 32 liter gråvattentank kanske det kommer att bli harmoni på det hela, hoppas jag. Fast den teorin rasar väl som alla andra. :D

Annars kan man säga så här: det här var den tank som gick att få fram idag och den får även plats under bilen. :)

Hej Jocke, var köper du tanken och för hur många pängar? :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej.
Jag köpte den hos Hjertmans båthandel och jag tror den kostar ca 550 Kr, 5% får man på det som stamkund.
Tanken finns i flera storlekar och det lutar åt den på 47 liter till mitt färskvatten.

Vattentankar

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.921
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Jag skulle absolut försökt få till en större tank direkt, behoven ökar fort, och att jaga runt efter vatten eller tömning ofta är inte särskilt kul! :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Du kanske har plats att koppla ihop tankar för att inte behöva kassera en mindre tank för en större i framtiden.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Just så Alve, att bara ha en tank för gråvatten på 32 liter blir en begränsning och självklart vore en större att föredra men det går "relativt" enkelt att sätta dit en till.
Det var meningen att jag skulle köpt en större hos hjertmans men de var lite för höga och markfrigången skulle bli lidande. Med mina val bland stock och sten ibland så kändes det som ett sämre alternativ.
En hemsvetsad rostfri är helt klart ett alternativ och sparkar jag igång tigsvetsen så fixar jag det om bara lusten faller på...

Men, det kan fungera med den lilla tanken eftersom vi är fyra i bilen, det har nämligen inneburit att avfallstanken från toan vi hade måste tömmas varannan dag i snitt, det har gjort att jag i princip tömt den så fort jag haft tillfälle och med en liten uppoffring från mig själv kan jag tömma den lilla gråvattentanken samtidigt, även om det bara är en utslagsvask som erbjuds.

Men, kastar jag med en extrakassett till toan för ökat oberoende kommer gråvattnet att bli den största begränsningen, det känns inte bra!

Det blir många men nu..
Helt klart är tanken liten men den var billig och det går relativt enkelt att sätta dit en till.
Men ja, en större direkt hade varit bättre. :)

Det löser sig. mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Hej igen.
Jag tycker det är kul att ni engagerar er och svarar och tycker till i tråden, kommer med konstruktiva idéer, jättekul! :)

Visst tycker vi olika ibland och lika ibland men jag gillar att det blir lte fart på tråden så det inte bara är en monolog från mig. (monologer kan bli skit-trista)

I fallet med tanken tycker jag ganska lika som er och egentligen handlar det om lathet och tidsbrist (pga lathet) från min sida.
Disciplinen att jobba med bussen under vintern har haft brister, stora.
Saker skulle ha ordnats men som det ser ut nu så är det mycket saker ogjorda, därför blir det en del nödlösningar som kan verka var lite lustiga.

Keep up the tjat! :D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Vad tror ni?
Jag har två toaletter att välja på, en med inbyggd tank för spolvatten och en utan inbyggd tank och ni har kanske sett dem på bild tidigare.

Kommer jag att ångra mig senare om jag väljer den med inbyggd tank?
Som jag ser det så får jag då två tankar som det ska fyllas vatten i och jag undrar om jag kommer att ångra mig.
Det blir ett hål till i karossen om jag tar den med inbyggd tank men det kan jag leva med.
Just exakt nu lutar det åt den med inbyggd tank men jag ser det som tråkigt att behöva fylla vatten i två tankar.

Bagatellartad fråga eller viktig? :)

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Har hatt begge, og foretrekker den som får vatn fra den vanlige tanken - det er for lett å glemme å fylle den lille tanken i toa. På den andre siden kan en med den lille tanken fylle vatn med kjemikalietilsats (finnes spesialmedel hos Thetford for dette). Noen av variantene med egen tank har vatnpåfyllingen innenfor døren for kassetten - liten åpning og bør fylles med kanne.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mercedes Sprinter hembygge

Okej, Jag skulle nog också föredra den utan inbyggd tank, jag hade tidigare en med inbyggd tank och det var trist när spolvattnet tog slut och jag hade då ingen lösning för att (rimligt) kunna flytta lite vatten från färskvattentanken.
Men det det egentligen handlar om i det här fallet är att jag har lovat familjen en riktig fungerande toalett till den här säsongen... och det känns som säsongen kommer närmare! ;)

Mina andra planer med färskvattentank och gråvattentank ligger på is eftersom den jag lejde att mäta under bilen tydligen hade slarvat!
Det gick inte alls så bra som jag hade tänkt, kan rekommendera alla (som lejer en mätare:oops:) att krypa under bilen och mäta ordenligt och kolla efter andra hinder på en gång liksom.. inte ta några snabba mått på en höft och direkt åka och köpa grejer...! :oops:

Men det löser sig, mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen