• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med husbil på Öland

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Jag har fullt förtroende för kommungruppen och deras arbete.

Om du inte har det så erbjud dem dina tjänster! :)


Ja, det är bra att du har.... och det har jag och många med mig också, men nu var det ju inte det diskussionen gällde.

Om det är så att kommungruppens uppdrag täcks in av det förslag jag väckt till diskussion... ja då är ju möjligen allt bra. Du kan kanske upplysa oss om hur styrelsens uppdrag till kommungruppen ser ut via en lämplig länk.

Fria diskussioner ska uppmuntras... inte kväsas!
:) :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Med husbil på Öland

Om du inte nöjer dig med svaren du fått tidigare så vänligen vänd dig till styrelsen eller kommungruppen direkt, under "Kontakta oss".

Förslag är bra men det behövs också de som skall genomföra dem, så min uppmaning skall du inte uppfatta som negativt, tvärt om. :)

Ditt förslag är ingen nyhet!
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Om du inte nöjer dig med svaren du fått tidigare så vänligen vänd dig till styrelsen eller kommungruppen direkt, under "Kontakta oss".

Förslag är bra men det behövs också de som skall genomföra dem, så min uppmaning skall du inte uppfatta som negativt, tvärt om. :)

Ditt förslag är ingen nyhet!

Jag blir inte riktigt klok på din roll..... men det är mitt problem.
Även förändringar kan leda till något gott.
Slutdiskuterat för min del.
:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Jag ser ingen motsättning i vad Gunnar och Tessie skriver. Tessie kommer med förbättringsförslag som han tycker bör göras, Gunnar påpekar att det behövs någon som genomför förslagen. Jag håller med er båda. Framförallt tycker jag att du har rätt i att vi ska komma med saklig information i en positiv anda. Tessie du är långt ifrån ensam om att tycka att vi borde göra mer, men som Gunnar påpekar behövs det folk och Olle (MC-Louis) har många gånger i olika trådar frågat efter medlemmar som vill hjälpa till, men intresset har tidigare varit mycket svalt. Det har varit ett fåtal aktiva i Kommungruppen och då pratar jag om 6-7 personer som jobbar ideellt men ska försöka täcka hela Sverige. Det har dock sista månaden hänt nåt mycket positivt och det är att flera nya har anmält sej till kommungruppen. Jättekul och jag hoppas ni nya kommer att trivas som jag Gruppen har dock inte ens en per vartannat län, för att då inte tala om kommuner. Vad kommungruppen hittills gjort kan man läsa i egen tråd. Vilka som är med i kommungruppen finns under arbetsgrupper i höger kolumnen.

Sen är det ju enskilda medlemmar som bidrar med eget arbete som också ger resultat. Denna tråden är ett tydligt exempel på sådant arbete. Bosse (Bo&Lena) har ju verkligen agerat i detta ärende, en stor eloge till dej/er!

Sen är det ju så att det vi nu diskuterar inte är HBKs främsta uppgift enligt vad nuvarande stadgar säger (läs paragraf 1 i stadgarna, länk längst ner på sidan i blåa listen) och skall vi ändra på det krävs beslut på ett årsmöte.

Till sist vill jag påpeka att dessa rader är mina personliga som inte har något alls med min roll i kommungruppen att göra.
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Med husbil på Öland

Skärpning! Länken gäller hur turistsamordnaren för en av Sveriges största turistmål ställer sig till husbilar. Hans inställning gäller oss alla och påverkar naturligtvis hur utvecklingen för husbilsturismen utvecklas på Öland.
I en kommentar så sägs det att fajten inte ska tas i media, håller med, men om nu den högst ansvarige för turismen på Öland går ut i media och säger att "husbilar ska bort...." så ska det naturligtvis inte stå oemotsagt. Det enda sättet att lyfta frågan är att fortsätta diskussionen i media.

Till sist, har någon som är ansvarig för turismen på Öland fått någon information av HBK gällande vad 10.000 medlemmar tycker om vad som ska beaktas för att göra husbilslivet ännu mer gästvänligt?

//Bosse
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Skärpning! Länken gäller hur turistsamordnaren för en av Sveriges största turistmål ställer sig till husbilar. Hans inställning gäller oss alla och påverkar naturligtvis hur utvecklingen för husbilsturismen utvecklas på Öland.
I en kommentar så sägs det att fajten inte ska tas i media, håller med, men om nu den högst ansvarige för turismen på Öland går ut i media och säger att "husbilar ska bort...." så ska det naturligtvis inte stå oemotsagt. Det enda sättet att lyfta frågan är att fortsätta diskussionen i media.

Till sist, har någon som är ansvarig för turismen på Öland fått någon information av HBK gällande vad 10.000 medlemmar tycker om vad som ska beaktas för att göra husbilslivet ännu mer gästvänligt?

//Bosse

Halkar in i diskussionen igen..... :)

Jag kan gilla ditt initiativ då du som enskild reagerar med mail till turistsamordnaren.

Däremot, vilket ligger lite i mitt förslag, borde HBK reagera t.ex genom att möta denne turistsamordnare och andra ansvariga för turism på Öland och i positiv anda föra fram saklig information och god argumentation. Jag tror mer på sådant handlande än pennfäktande i media.
Men om jag förstått HBK webb rätt (Gunnar) så ligger det redan i kommungruppens uppdrag.... men att gruppen behöver förstärkas för att mäkta med. Ja... de får väl svara själva om din fråga täcks in i deras uppdrag.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Hej Mårten!

Kul att se engagerade medlemmar. I Like it! :)
Vill du vara med i kommungruppen och driva våra viktiga frågor framåt?? Hör av dig till mig.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Hej Mårten!

Kul att se engagerade medlemmar. I Like it! :)
Vi du vara med i kommungruppen och driva våra viktiga frågor framåt?? Hör av dig till mig.

Jag hör av mig senast på onsdag (fullt upp), men maila mig (eller ge mig invisning på forumet) gärna gruppens uppdrag och prioriteringar så ska jag vara påläst till dess.
:)
mvh
mårten
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Har varit med i andra organisationer där man skrivit insändare i lokalpressen.
Det har då funnits färdigskrivna insändare att hämta på tex hemsidan. Medlemmarna har då tankat hem texten som de själva står bakom och skickat in den till tidningen och skrivit under med sitt eget namn eller en pseudonym.
I denna klubb finns det säkerligen många duktiga skribenter som kunde skriva en insändare och lägga ut här, så att de som vill kan skicka in den till sin lokaltidning, på detta sätt kommer vi att synas över hela landet.
Insändarna bör vara allmänt hållna så att de går att använda över hela landet.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Jag känner att jag kanske får försöka förklara hur vi arbetar med detta och liknande problem och frågeställningar.

Styrelsen är naturligtvis ansvariga för den linje som HBK ska hålla i alla typer av frågor även denna. Styrelsen har utsett en arbetsgrupp som arbetar på mandat av styrelsen för att driva ställplatsfrågan denna grupp kallas Kommungruppen. Tyvärr är det inte så många medlemmar ännu som arbetar i gruppen så vi har långt ifrån täckning över landet. Dom som dock arbetar i gruppen gör ett fantastiskt jobb och har åstadkommit mycket under innevarande år.......Rom byggdes inte på en dag och frågan om ställplatser löses inte heller på kort tid utan det är ett långsiktigt arbete.

Sen har även HBK deltagit en sammansatt projektgrupp med att ta fram vad vi kallar basservice för ställplatser detta underlag presenterades nu på ELMIA i fredags, vi hoppas nu att detta blir ett första steg i att öppna ögonen för turistnäringen hur man ska ta till vara oss husbilsturister. Vi lägger här ingen värdering på vem som driver dessa ställplatser huvudsaken är att det blir bra och prisvärda alternativ till dom campingar som redan finns. Det är vi som åker husbil som själva ska välja var vi vill övernatta.

Sen till sakfrågan i den här tråden om Öland och dess turistutvecklare, vi kommer naturligtvis att från HBK:s sida ta kontakt både med honom och media. Där vi ska försöka förklara hur HBK ser på detta.

Slutligen vill du som medlem arbeta med dessa frågor anmäl gärna ditt intresse genom att skriva ett meddelande via "kontakta oss"

/Leif
 
F

F.d. 55623

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Som boende på Öland skäms jag och har skrivit till Håkan Waxegård. hakan.waxegard@oland.se

[FONT=Arial, sans-serif]Vad roligt med en turistsamordnare på Öland.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Men...TÄNK OM![/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Nu har du lyckats att stöta dig med husbilsägarna och förstärkt Ölands rykte som husbilsfientligt![/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Man kan tycka vad man vill om husbilar, men husbilsturismen verkar vara den som ökat mest på Öland, trots dumma uttalanden och omotiverade parkeringsförbud.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Jag misstänker att du aldrig varit inne i en modern husbil, (du är välkommen in i min.) Som husbilscampare har man inget behov av servicehus, tvättstuga, lekplatser, pool mm eller vad du kallar utvecklad service. [/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Man vill ha naturupplevelse som du talar dig varm för. Det får man inte på en camping ![/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Det är inte praktiskt att låsa sig till en camping under dagtid med husbil, eftersom man har ingen dragbil att koppla loss som husvagnscamparna.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Var i ett öde Borgholm i helgen, tänk om du kunde se husbilsturismen som en stor resurs som kan förlänga sommarsäsongen! [/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Öland fick ett mycket dåligt rykte i samband med skördefesten för ett par år sedan när Borgholm stängde ställplatser. Nu gäller det att reparera skadan som blossat upp igen på nätet.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Självklart skall inte husbilar inte stå hursomhelst och blockera stränder och hamnar. Men se till att dom har plats och är välkomna!!![/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Skilj på nattparkering och camping![/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Jag kan inte se någon som helst skillnad på att kommunen ordnar och tar betalt för en ställplats eller en vanlig parkeringsplats. Skulle man driva din linje för personbilar klass 1, skulle det bara finnas privat drivna parkeringsgarage i Borgholm i stället för parkeringsrutor![/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Öppna P-platser på natten! 4 timmars max parkering under dagtid med eller utan betalning på attraktiva platser (tex Hamnpan Färjestaden), [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]men fritt under natten.[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] Vem störs då. Nuvarande parkeringsbestämmelser är bara ett ensidigt gynnade av campingföretag,[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Underlätta för turismen![/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Öppna brunnar vid reningsverken där bilarna kan tömma gråvatten! .[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Föreslå rutter, gärna kopplade till små förmåner. (Ölands Pass för husbilar.)[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Koppla ihop Ställplats med aktivitet tex Fika på Stenugnsbageriet i Stora Rör, Fågelskådning vid Södra udden i samband med övernattning . Vandring på alvaret med guide, Station Linne´. Kroppkakor och Ställplats ... Cykelleden och ställplats. Kalmarfärja och ställplats . Det finns hur mycket som helst att erbjuda![/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Se till att ha bra ställplatser vid evenemang och skördefest. [/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]"Lammet och Grisen" har ställplats, varför inte fler restauranger?..
[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Spa och sällplats?[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Köpstaden i Färjestaden har fattat vad men tjänar på en ställplats. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Ta vara husbilsturismen, för visst tjänar vi alla på att bilarna är på Öland i 10 dagar, istället för 3 dagar på en camping. (När bilarna stannar längre kommer också campingnätterna att öka: Man behöver, riktig dusch, tömma tankar och fylla på vatten efter ett par dagar i naturen. Jag vill påstå att var tredje ställplatsnatt genererar en campingövernattning!
[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]MVH
[/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]Husbilsklubben medllem nr 12627[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Christer Croneld[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Färjestaden[/FONT]
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Mycket bra skrivet Christer nu får vi se vad som händer efter detta. I det du skrivit finns mycket som vi i kommungruppen skulle kunna plocka och andvända gentemot andra kommuner om du inte misstycker, säg i så fall ifrån, du kanske skulle vara intreserad av att ingå i vår kommungrupp och fortsätta att bearbeta vår kommun.
Vänligen kommungruppen.
Gm. Olle.:)
 
A

alexander

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Mycke bra skrivet. Den killen behöver öppna ögon o öron.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Mycket kloka ord Christer. Hoppas turistutvecklaren läser och lär. Vi var två veckor på öland denna sommar och återkommer gärna men ställen som böda sand och saxnäs vill vi helst undvika. Trång och sardinpackat och DYRT.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Med husbil på Öland

KANON:yes:

Det välskrivna brevet/artikeln skulle sitta som en smäck i Barometern (Lokala tidningen, har jag för mig)


Tänk om man fick se ett svar från "Entreprenören";)

Anders som älskar Öland:D
 
Toppen