• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med husbil på Öland

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Jag tror det är en stor missbedömning att inte inse vad en intresseförening med 10 000 medlemmar kan åstadkomma.

Det är inte fråga om att ställa krav på lokala politiker utan istället till dem sprida välformulerad kunskap och argumentation. Detta kan t.ex. ske genom personliga möten med sådana turistansvariga och som gav näring till denna tråd och då förklara vad husbilsturism är och på vilket sätt sådan turism kan påverka en kommun i positiv riktning.

10 000 medlemmar som egentligen ska ses som minst 20 000 inkluderande medlemmars partners är till antalet som en kommun. Naturligtvis ska detta stora antal företrädas i för klubben viktiga frågor av valda företrädare. Detta utesluter inte andra demokratiska vägar som medborgarförslag eller andra privata initiativ, men risken med sådana enskilda initiativ är att de skulle kunna komma att betraktas som särintressen och har därför lättare att läggas åt sidan, även om det finns positiva utslag på sådana medborgarförslag.

Att enskilda medlemmar och kommungrupp ambitiöst och ideellt arbetar för fler ställplatser är bra och det ska vi alla vara tacksamma för. Sådant arbete ska uppmuntras, men informationen trådskaparen delger oss avseende den "turistansvarige" på Öland är mer en fråga av principiell natur och där det kan förutsättas att dennes kontaktnät bla består av turistansvariga från andra kommuner. Det gäller mao att synas och höras på dennes hela planhalva.

Jag förordar med andra ord fortfarande att vi inser kraften av vad en förening med vårt stora antal medlemmar kan åstadkomma innan förbuden får vidare fotfäste runt om i landet pga oupplysta tjänstemän och politiker.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Med husbil på Öland

När jag började i HBK 2008 var det många som skrev att vi skulle informera kommunerna och ställa krav på dessa att ordna ställplatser m.m. Nu verkar det som om dom flesta kommuner vet vad husbilsturism är för något och mer och mer börjar förstå hur man kan tjäna pengar på denna grupp som enligt vissa kommuner verkar vara en belastning. Hur skall HBK kunna vända på detta så att husbilsturisterna blir någonting annat än ytterliggare en grupp som förorenar och kräver utrymme och förmåner?
/Åke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Med husbil på Öland

Nu börjar det kännas lite enighet angående kommunerna. Som jag ser det (personligen) så måste vi alla arbeta på bred front:
  • Enskilda medlemmar i hemkommunen
  • Medborgarförslag
  • Vi behöver möta insändare i pressen
  • Vi behöver informera köpmannaföreningarna
  • Bensinmackarna är viktiga för oss, inte bara när det gäller bränsle
  • Hamnarna är pågång men det behövs fler, både för deras egen skull och vår
  • Kommungruppen jobbar redan på i full fart med både information och sponsring av tömningsplatser. BRA !!!
Tyvärr behöver vi också förteckna vilka kommuner som är för och vilka som är emot. Jag tycker det är hopplöst att köra in i en kommun, full av förbudsskyltar. Just nu leder Visby "Skylt-ligan" på stora öppna tomma parkeringsplatser. Jag menar inte att vi ska tränga oss på men vi ska heller inte bli "utfrysta" när det finns plats.

Uttrycket "Husbilar ska stå på campingplatser" ska bort !!!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Det stämmer inte riktigt på norra Öland, där är det Borgholm Energi som är ägare medan driften är privat på några av dom.

Detta gäller Borgholms, Sandviks, Byxelkroks, Böda Hamn och Kårehamns Gästhamnar.

//Tommy

jag fick uppfattningen tvärtom tommy,,i kårehamn ville jag ha reda på varför ett energibolag hade intresse i en hamn,,

ock fick till svar utav hamnvärd att det har med vindsnurror till havs att göra,vi bara sköter det praktiska,,ock påstod att borgholms energi inte var ägare,,

dom tar hand om mätningsfartyg som lägger till bl,annat,,så det intressanta här är ju vem som har det ekonomiska ansvaret??
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

jag fick uppfattningen tvärtom tommy,,i kårehamn ville jag ha reda på varför ett energibolag hade intresse i en hamn,,

ock fick till svar utav hamnvärd att det har med vindsnurror till havs att göra,vi bara sköter det praktiska,,ock påstod att borgholms energi inte var ägare,,

dom tar hand om mätningsfartyg som lägger till bl,annat,,så det intressanta här är ju vem som har det ekonomiska ansvaret??

Teddi!

All teknisk förvaltning (gatu, park och fastighetsskötsel) är det som Borgholm Energi som numera sköter åt Borgholms Kommun, och detta har man gjort i många år.

Och visst är det så att i Kårehamn finns flera fartyg stationerade som håller på med vinkraft till sjöss.

Tror att det är Kårehamn och Böda Hamn som numera drivs som "privata" hamnar (hamnvärdarna sköter det dagliga) och Borgholm Energi äger anläggningarna.

Detta efter att campingägarna på Öland jagat Borgholm Energi med blåslampa och påtalat illojal konkurrens för att de ställt upp med nattparkeringar för husbilar i sina annars ganska tomma gästhamnar.

//Tommy
 
T

Teddi

Guest
Sv: Med husbil på Öland

okay tommy,,ja förstår,,kanske att dom skulle sälja sina hamnar till medlemmarna i stället,,
som bl,annat kungsbacka kommun gjorde för ett antal år sedan,,sen vet jag inte om det blivit så mycke bättre för oss med husbil där,,

dom flesta har såpass bra ekonomi att dom frågar inte efter oss,,

men det känns betydligt enklare att bearbeta privata intressen än där politiken ock dess campingmaffia figurerar,,
vi stöter på hårt motstånd,,

ock förr eller senare får vi nog visa framfötterna,,om vi skall vinna mark,,

ha de:D:D
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Med husbil på Öland

En tanke som kom. Varför inte försöka ta ett samtal med campingägare på Öland och kommunen gemensamt. För som det ser utt att bli, är att husbilarna inte kommer till Öland och det förlorar Öland på. Att försöka tvinga in HB på campingar är förmodligen dömt att misslyckas. Husbilarnas svar blir bojkott av Öland och alla är förlorare. Bättre börja och prata med varandra, kanske lösningen finns där.
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Med husbil på Öland

Nu har jag dragit mitts strå till stacken. Skickade ett meddelande till "Destinationsutvecklaren Håkan Waxegård" som gjorde det olyckliga uttalandet. Skickade även kopia till kommuncheferna i Borgholms o Mörbylånga kommun.
I meddelandet informerade jag endast om att många i Husbilsklubben reagerat negativt på hans uttalande, informerade även om hur många medlemmar det finns i HBK.
Efter några timmar så blev jag uppringd av Håkan som var mycket ångerfull o som menade att han blivit felciterad o han frågade hur han skulle kunna ställa allt till rätta. Jag tyckte att han skulle kontakta journalisten för artikeln så att det kunde bli ett förtydligande i en kommande artikel och att han dessutom kontaktade HBK:s styrelse för att få in ett förtydligande HBK:s forum. Jag poängterade också att jag inte representerade HBK och att herr Waxegård just nu inte är så speciellt populär i husbilskretsar.
Summan av kardemumman kan ju bli att de som sköter turistsamordningen på Öland inser att husbilsfolket är en grupp som måste beaktas och inte jagas iväg.

//Bosse
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Det är inte säkert att det är svårare att prata med politiker än privata intressen. Det kanske är så att den enda sida av myntet som politikerna vet om är den sidan som dom blir informerade av. Som det verkar i denna tråden så är det bara SCR & company som informerat på Öland. Husbilsorganisationerna måste hitta ett sätt att bli mer aktiva med att informera om sin sida av myntet. Men jag tror ju vi ska gå försiktigt fram för med hot och krav kommer vi ingen vart. Vi ska på ett sakligt sätt informera rätt personer på rätt positioner. Vi behöver lokalkännedom i varje kommun för att veta vilka vägar som är effektivast att gå fram på.

Sen komplicerar det ju situationen ibland att kommunen äger en eller flera campingar och arrenderar ut dom och därmed får påtryckningar även så. Men vi ska då svara med dom goda exemplen där det fungerar. Ta tex Kristinehamn där äger kommunen campingen och arrenderar ut den men ändå finns en kommunal gästhamn med ställplats (som troligen kommer att utarrenderas). Denna ligger på promenad avstånd till centrum men ändå har kommunen avsatt och skyltat upp husbilsparkering inne i centrum också. Det finns säkert massor av liknande exempel som vi kan använda oss av!!!

Återigen, detta är mina personliga reflektioner som inte har något alls med kommungruppen att göra!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Nu har jag dragit mitts strå till stacken. Skickade ett meddelande till "Destinationsutvecklaren Håkan Waxegård" som gjorde det olyckliga uttalandet. Skickade även kopia till kommuncheferna i Borgholms o Mörbylånga kommun.
I meddelandet informerade jag endast om att många i Husbilsklubben reagerat negativt på hans uttalande, informerade även om hur många medlemmar det finns i HBK.
Efter några timmar så blev jag uppringd av Håkan som var mycket ångerfull o som menade att han blivit felciterad o han frågade hur han skulle kunna ställa allt till rätta. Jag tyckte att han skulle kontakta journalisten för artikeln så att det kunde bli ett förtydligande i en kommande artikel och att han dessutom kontaktade HBK:s styrelse för att få in ett förtydligande HBK:s forum. Jag poängterade också att jag inte representerade HBK och att herr Waxegård just nu inte är så speciellt populär i husbilskretsar.
Summan av kardemumman kan ju bli att de som sköter turistsamordningen på Öland inser att husbilsfolket är en grupp som måste beaktas och inte jagas iväg.

//Bosse

Snyggt jobbat!!!
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Nu har jag dragit mitts strå till stacken. Skickade ett meddelande till "Destinationsutvecklaren Håkan Waxegård" som gjorde det olyckliga uttalandet. Skickade även kopia till kommuncheferna i Borgholms o Mörbylånga kommun.
I meddelandet informerade jag endast om att många i Husbilsklubben reagerat negativt på hans uttalande, informerade även om hur många medlemmar det finns i HBK.
Efter några timmar så blev jag uppringd av Håkan som var mycket ångerfull o som menade att han blivit felciterad o han frågade hur han skulle kunna ställa allt till rätta. Jag tyckte att han skulle kontakta journalisten för artikeln så att det kunde bli ett förtydligande i en kommande artikel och att han dessutom kontaktade HBK:s styrelse för att få in ett förtydligande HBK:s forum. Jag poängterade också att jag inte representerade HBK och att herr Waxegård just nu inte är så speciellt populär i husbilskretsar.
Summan av kardemumman kan ju bli att de som sköter turistsamordningen på Öland inser att husbilsfolket är en grupp som måste beaktas och inte jagas iväg.

//Bosse


Hej Bosse!

Bra jobbat.
Ska bli spännande att följa fortsättningen på Öland.
 

Bo&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Nybro
HBK-Nr
10739
Medlemskap
2023
Sv: Med husbil på Öland

Hej, här har du fortsättningen. Har scannat en ny artikel i dagens Barometer, hoppas att den är läsbar.
Du som läser får skapa din egen uppfattning om Ölands "turistsamordnare" är vänligt inställd till husbilsturism eller inte. Mig övertygar han inte.
Jag tycker att det är dags att HBK agerar, det minsta är att HBK meddelar vad som HBK anser bör beaktas för att främja husbilsturismen. Det borde väl gå att sända ett e-mail till att börja med. Bifogar e-postlänk.

hakan.waxegard@oland.se

//Bosse
 

Bilagor

  • Husbil på Öland.jpg
    Husbil på Öland.jpg
    149,6 KB · Visningar: 151
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Jag upprepar vad jag tidigare förordat.

En "förening" likt vår med 10 000 medlemmar och sannolikt ca 20 000 med medlemmars partners, bör organiseras på ett sätt där vårt viktigaste intresse, FRIHETEN ATT KUNNA VÄLJA, effektivt kan tillvaratas.

Fajten ska inte ske i media, utan genom möten med personer som är direkt involverade i en kommuns beslut kring turism. Möten som ska kännetecknas av positiv anda och från vår sida dessutom genom spridande av kunskap och väl grundade argument syftandes till att kommuner ska komma till insikt hur husbilsturism kan gagna en kommun.

Mitt förslag lite mer konkret.

Styrelsen bör diskutera bildandet av en grupp direkt underställd styrelsen med ovanstående inriktning och de kommuner som först bör "bearbetas" är de kommuner som ännu ej visat tecken på att ha fallit i förbudsfällan. Kan dessa kommuner visa på positiv utveckling av sin turism genom samarbetet med landets husbilsåkare... så kanske de redan negativa kommunerna så småningom inser värdet och ändrar sig.

Gruppen ska naturligtvis arvoderas om nödvändigt.

Den som inte gillar mitt förslag kan kanske komma med ett bättre konkretiserat förslag så styrelsen har några förslag att fundera kring.
 
Toppen