• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Med husbil på Öland

S

Sören-6830

Guest
Sv: Med husbil på Öland

HBK styrelsen består av: Leif Edström, Calle Bonath, Birgittha Johansson, Jan Ek, Preben Keldebäk, Åke Andersson, Leif Malm, Olle Nilsson, Lovisa Ahlin och Ingemar Fornell.

Ordförande Leif Edström uttalar styrelsens officiella mening.

Styrelsens huvuduppgift är att driva forumet så att vi medlemmar kan kommunicera med varandra.

Kommungruppen skapar positiva kontakter i de kommuner som är intresserade. Därmed inte sagt att kommungruppen ska behöva stånga pannan blodigt i kommuner som inte är intresserade av husbilsturism. Det är på gång att lista dessa kommuner men formerna är inte klara ännu.

Det är medlemmarna som är kraften i HBK. Det naturliga och juridiskt riktiga är ju att var och en påverkar i sin egen kommun. Det är i den egna kommunen som inkomsterna från turismen gör nytta.

:)
Med den kraft ett medlemsantal på 10 000 skulle kunna verka, tycker jag det är synd att det inte finns någon instans i klubben som på ett bra sätt kunde t ex sköta presskontakter i samband med negativa skriverier.
Många klubbmedlemmar gör säkert ett stort arbete med insändare, kontakter med kommunföreträdare mm, kanske det skulle få större tyngd om klubben stod bakom i st f enskilda medlemmar.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

I fall som trådskaparen tar upp... anser jag att den som ska utnyttja den kraft det innebär att ha 10 000 medlemmar bakom sig... är klubbens ordförande... inte enskilda medlemmar eventuellt boende på Öland.

Klubbens ordförande eller den grupp denne tillsammans med styrelsen utser... bör med andra ord vara de som bemöter dessa politiskt okunniga förbudsivrare med väl formulerad kunskapsspridning och argumentation.

Vi måste... innan förbuden sprider sig för långt... stämma i bäcken och utnyttja den kraft det innebär att vara ledare för ett intresse med 10 000 medlemmar.

Jag föreslår styrelsen ta upp denna fråga vid nästa möte och att delge forumet/medlemmarna sina eventuella avsikter.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Med husbil på Öland

Du har helt rätt. Om jag inte minns fel så är vår ordförande Leif utlands nu, påväg hem eller är upptagen med något.

Jag tror det behövs både och. Både många, många medlemmar som reagerar på sin hemkommun och ett officiellt uttalande från HBK.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Med husbil på Öland

tycker inte så,,i en ideell förening drar man sitt strå,,speciellt om medlemmar är spridda över hela landet,,klubben täcker ju hela sverige,,

tror att sverige är synonymt med bekvämlighet av att vänta på vad nån annan presterar,,

lite kronblom över det hela,,:p

hänger ni mej nu??:Dhaha
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Med husbil på Öland

tycker inte så,,i en ideell förening drar man sitt strå,,speciellt om medlemmar är spridda över hela landet,,klubben täcker ju hela sverige,,

tror att sverige är synonymt med bekvämlighet av att vänta på vad nån annan presterar,,

lite kronblom över det hela,,:p

hänger ni mej nu??:Dhaha

Nej, varför skulle du bli hängd efter att ha skrivit vad du tycker. Fria ordet ska uppmuntras.
Bara att konstatera att vi tycker olika. I stället för att ha 10 000 medlemmar som drar åt olika håll så anser jag det vara en styrka, då det kommer till att hejda offentliga förbudsivrare, om samordnad insats görs. Och den samordnade insatsen görs normalt bäst av dem medlemmarna valt vara sin ordförande och styrelse och eventuella arbetsgrupper styrelsen bemyndigar. Detta betyder inte att övriga medlemmar inte gör något likt kronblom, utan många drar sitt strå till stacken på sitt eget lilla vis, t.ex med tänkvärda inlägg med delgivning av berikande erfarenheter vilket detta forum är ett utmärkt exempel på
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Hej, ursäkta att jag är lite tjatig. Jag fick ett svar från "HBK revisor" och jag uppfattade det som ett officiellt uttalande från HBK. Skit samma, i alla fall så skall jag författa ett brev till de båda kommunalråden på Öland och uppmärksamma deras nye turistsamordnares inställning till husbilar. Kan ju finnas en viss risk att de lokala blaskorna får en kopia.

//Bosse

Hej

Bra att du reagerar på dessa tokiga och okunniga uttalande som denne avvecklare på Öland gör. Jag håller med dig.

Skriv gärna till kommunerna och tidningarna men då som privatperson och inte som representant för HBK. Hoppas du förstår vad jag menar. Troligtvis kommer ordförande Leif att också skriva något. Detta blir en punkt vid nästa styrelsemöte hoppas jag.

Bra att medlemmarna håller lite koll på alla tokerier som kommer fram runt om i vårt rike.
 

Lotta o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
13588
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Hej
Tycker nog att styrelsen har en stor roll att spela när det gäller myndigheteskontakter.
Själv kommer jag att länka denna diskussion till två av våra ledamöter som sitter i en Landsbygdsgrupp för Blekinge, Kalmar och Kronoberg.
I Karlskrona har det också varit "jakt" på husbilar som ställer sig på plats som kommunen inte har hänvisat till. Dock kommer jag och fler med mig att jobba för att vi skall kunna bjuda till ställplatser på en plats som ligger centralt. Hattholmen.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Med husbil på Öland

Inom turistnäringen kan man väl ändå begära att ansvarig vore lite insatt i hur det fungerar ute I Europa. En uppfattning om detta är ju så enkelt att tillgodogöra sig, bara att gå in på internet och inte kostar det något heller.
Teddis förslag om att alla i en ideell förening borde dra sitt strå till stacken tycker jag är bra.
Två mycket bra informationshäften finns att tillgå här på forumet.
Min fråga är: är dessa sanktionerade av styrelsen för utdelning till kommunerna, om så är fallet kan väl vem som helst av HB klubbens medlemmar dela ut dessa till berörda personer.
Tror att mycket beror på ren okunskap om oss HB åkare.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Naturligtvis är det så att vi försöker med kraft driva vår uppfattning om att mångfald är bättre än enfald.

Som jag skrivit tidigare det finns redan nästan tusen campingplatser i Sverige, det vi i HBK eftersöker är komplement till detta, det vill säga ställplatser så att jag som husbilsturist själv kan välja var jag vill stå. Tänk att det ska vra så svårt att få Sverige att förstå detta med ställplatser som redan finns gott om i övriga europa.

Istället för att jaga oss ska man ju ta emot och hälsa oss välkomna, och förstå att detta är en annan sorts turism än att stå med en husvagn på samma ställe i veckor.

Tänk om vi skulle kunna få till en åtminstone en ställplats i varje kommun.

HBK kommer tillsammans med andra aktörer presentera på ELMIA vad vi menar med ställplatser och vilken basservice man där bör ha.

Sen det här med media vi har aktivt försökt vara med i debatten som varit under sommaren i Sotenäs och Karlskrona mm. Det är inte alltid media är intresserade av våra synpunkter......för det passar inte den vinkel som man har på storyn. Vi har i alla fall kommit med i BLT med en artikel och även några citat i andra tidningar. Sen har vi även varit med i flera artiklar i fackpressen.....men det är inte alltid så lätt att nå ut.

Jag uppskattar att medlemmar lägger ut såna här exempel så att vi i styrelsen kan snappa upp det och försöka att nå ut med vårt budskap, som några av er skriver vi börjar vara så stora att det blir svårare och svårare att ignorera oss.

Var och en av er medlemmar får/kan/bör naturligtvis prata med politker, tjänstemän och media för att hjälpa till i påverkansarbetet men då gör ni det som er själva och medlem i klubben, den officiella hållningen för HBK står vi i styrelsen för.

/Leif
 
T

Teddi

Guest
Sv: Med husbil på Öland

vad ja förstår så har han ju med detta visat sin kvalitet,,ock har han inflytande över hamnar på öland?? då så!!
det finns ju många privata initiativ,,t ex,,ventlinge-bläsinge-en 50-lapp,,bl,annat,,

lite utanför öland,,såg igår att källö-knippla höjt till 230 spänn,,det är ju alldeles för dyrt,,där kommer övriga nordöar att hänga på,,

ock då kan man fråga sej varför vi?? skulle hjälpa till med utslagsvaskar?,om vi nu inte kräver nåt tillbaka? så är ändå 230 kronor inte acceptabelt,tycker att klubben kan efterfråga en rabatt ihop med detta,,,

fotö tar 140 kr,,sedan om jan ek läser detta så har jag ingen tid över,,sorry,,kan du fixa fotö själv? du bor ju intill,,då blir jag glad,,ove,,
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Med husbil på Öland

Synd att man inte kan rösta ut (kommunpampar) en efter en på Fredagkvällarna.
Det skulle slå ut IDOL :yes:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Nu ska jag titta på SVT1 kl 21.00 - Kommunpampar - En av dom känner jag personligen. :)

Ja ni, min fru gick direkt när den lilla snärtan på 25år visade sig i rutan. Ebba Buch budgetansvarig för Uppsala Kommun har bestämt att 2miljoner kronor/förskola ska sparas in!
Nu jobbar min fru inom barnomsorgen så jag vet vilket helvete personalen har i Uppsala Kommun.
Synd att inte föräldrarna som köper tjänsten fattar vad dom får. Eller rättare sagt inte får till sina barn. Det bästa dom har.

Ursäkta men det blev lite långt från Öland
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Hej!
Vad jag förstår så är väl en hel del av hamnarna på Öland privata föreningar som den bakåtsträvaren inte lär ha något att göra med:)
mvh/Micke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Hej!
Vad jag förstår så är väl en hel del av hamnarna på Öland privata föreningar som den bakåtsträvaren inte lär ha något att göra med:)
mvh/Micke

Det stämmer inte riktigt på norra Öland, där är det Borgholm Energi som är ägare medan driften är privat på några av dom.

Detta gäller Borgholms, Sandviks, Byxelkroks, Böda Hamn och Kårehamns Gästhamnar.

//Tommy
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

HMMMM
Inte bra då tydligen Borgholm Energi är kommunens åtminstone till stora delar men så vadå vi har ju en kommungrupp dom kanske kan bearbeta för vi vill ju fortfarande besöka Öland som är ett fantastiskt ställe :yes:
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Med husbil på Öland

Detta svar avger jag som HBK medlem privat och inte som medlem i HBKs kommungrupp.

Kommungruppen skulle naturligtvis kunna agera i ärendet om uppdrag ges från styrelsen. Sen är kommungruppens möjligheter begränsade eftersom det endast är kommuninvånare som kan komma med medborgarförslag eller överklaga beslut i sin hemkommun. Kommungruppen och även styrelsen kan således endast säga vad dom tycker till den aktuella kommunen, sen kan kommunen nöja sej med att registrera att en intressegrupp inkommit med synpunkter varefter det kan arkiveras för en massa år framöver. Kan tom vara så att enda tjänsteman ser informationen från tex HBK och registrerar den för att sen utan åtgärd arkivera den. Sån är lagen i Sverige. Men skulle däremot en kommuninvånare komma med ett medborgarförslag måste det tas upp till politisk behandling och det sker efter att tjänstemännen utrett och givit förslag på åtgärder eller ej. Vid båda tillfällena är det en offentlig handling som man som kommuninvånare har rätt att få ta del av. Det är dock inte så värst troligt att journalister kommer att ta del av det som HBK lämnat som organisation. Ett medborgarförslag däremot kommer i de flesta kommuner att behandlas i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige och i båda instanserna läser journalister såväl kallelser med ärendelistan som protokollen med besluten!!! Detta innebär att en enskild kommuninvånare har betydligt mer makt i den egna kommunen än vad HBK har trots nästan 10000 medlemmar.

Med detta vill jag absolut inte säga att styrelse eller kommungruppen inte ska agera. Jag tycker inte det ena ska utesluta det andra, jag ville bara ge lite fakta bakgrund som ger en bild av hur det är i verkligheten. HBKs möjlighet att påverka ligger inte i antalet medlemmar utan hur väl styrelse eller kommungrupp kan komma överens med kommunens företrädare. Det gäller alltså att ha "rätt" ingång i varje kommun och där är kommuninvånarna alt HBK medlemmarna i respektive kommun mycket bättre på att veta hur det fungerar i sin kommun. Det hade varit skillnad om vi hade uppnått ett mål som sattes för några år sedan - en medlem i kommungruppen från varje kommun.

Ni som skriver till era kommuner, se till att det diarieförs/registreras som inkommen handling, så måste det behandlas på nåt sätt. Att sen gå steget vidare med medborgarförslag gör att det kräver mer uppmärksamhet och därför har större genomslagskraft. Kan vi bara få resp kommun positiv och intresserad så kan styrelse och kommungruppen komma in och stötta i arbetet med beredning och genomförande av medborgarförslag. På det sättet kan vi dra nytta av vår styrka genom medlemsantalet.

Jag tycker också att styrelsen och kommungruppen kan erbjuda sej att hjälpa medlemmar genom att vara bollplank i sambandet med skrivningar till respektive kommun. Fyra eller fler ögon ser alltid bättre än två, så skrivningen blir garanterat bättre och får därmed större genomslagskraft om vi hjälps åt. Jag ställer i alla fall gärna upp som bollplank om ni ska skriva till er kommun, jag har ett antal års erfarenhet av kommunalt arbete!

Jag tycker det var ett bra förslag tidigare i tråden att styrelsen sanktionerar några bra skrivelser som alla medlemmar har tillgång till och får använda mot sin hemkommun. Vi är stora, vi är starka om vi vill och det vill vi väl?
 
Toppen