• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri kylskåp

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hej!
Har precis satt i ett litiumbatteri 180 Ah (bodel). Körde igång kylskåpet strax innan vi körde och var då fortfarande inkopplad. Kylskåpet stod på auto. Batteriet 100%. Körde ca 2,5 timmar med ett par stopp.
När vi kom fram så visade batteriet 65%. Drar kylskåpet så mycket? Klarar inte bilens generator så mycket? Ska man köra på gasol istället om man ska fricampa?
/Claes

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Jag har en Matrix från 2019, kör alltid kylen i Autoläge. Då sköter den allt själv. När du kört in på macken och slår av tändningen så går den över från gas till 12v, och kör så i 15 min även om du startar motorn. Därefter går den tillbaka till gas.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en Matrix från 2019, kör alltid kylen i Autoläge. Då sköter den allt själv. När du kört in på macken och slår av tändningen så går den över från gas till 12v, och kör så i 15 min även om du startar motorn. Därefter går den tillbaka till gas.

Fast du måste stoppa motorn innan du kör in på macken, ifall man vill åka in med släckt låga.
Sen har man ca.15min. på sig innan lågan tänds igen.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Då är din kyl tvärtemot min. Körs också på autoläge. Det innebär för min del alltid 12V så fort motor är igång. När motorn stängs av går den över på gas efter 15 min (dvs inga problem vid tankning). Ansluter jag 230V så prioriterar den över på det.

Jari

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
40305
Medlemskap
2025
Hej!
Har precis satt i ett litiumbatteri 180 Ah (bodel). Körde igång kylskåpet strax innan vi körde och var då fortfarande inkopplad. Kylskåpet stod på auto. Batteriet 100%. Körde ca 2,5 timmar med ett par stopp.
När vi kom fram så visade batteriet 65%. Drar kylskåpet så mycket? Klarar inte bilens generator så mycket? Ska man köra på gasol istället om man ska fricampa?
/Claes
Har du en DC DC laddare i bilen?
Har du säkerställt att ingen säkring har gått mellan laddaren och bodelsbatteriet?
Ett kylskåp drar mycket el (förutom kompressor kylskåp).
Laddaren ska kunna ladda batteriet och ge kylskåpet el när bilen körs.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vad är skillnaden? Jag är lite nybörjare:)
Skillnaden i de olika valen på din 230V-laddare är bl.a. olika spänning och eller tid i sista laddningssteget (absorbtion) samt underhållsladdning eller utan den.

Det som är viktigt med ditt Litiumbatteri är att det blir fulladdat regelbundet då blir cellerna balanserade, vilket är viktigt för att behålla kapaciteten i batteriet.

Men ditt problem med att ditt Litiumbatteri dras ur vid färd beror med all säkerhet på att din husbil är en Euro6 med smart laddning som inte klarar av att ladda ett Litiumbatteri som har högre spänning jämfört med bly.
Du behöver montera in en så kallad dc/dc-laddare som ställs in på litiumläge.
Några ex på dc/dc-laddare

Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Vad är skillnaden? Jag är lite nybörjare:)
En dc-dc converter begränsar en ingående likspänning till en lägre utgående likspänning inom en specificerad intervall och en dc-dc laddare ser till att en utgående likspänning blir hög nog för att ladda ett batteri även om inkommande spänning
är lägre en den spänning som erfordras.

Mvh / Roland

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Ny tycker jag du får direkt felaktiga råd. Det du har är en DC laddare som kan kan hantera LifePo4 batterier och smarta generatorer. S.k EURO6 motorer.
CBE NE325 DC/DC Converter 40ACBE NE325 DC/DC Converter 40A | GetCamping.se

User Manuals: Nordelettronica NE325 40A Power ConverterUser Manuals: Nordelettronica NE325 40A Power Converter

Sen är det inte säkert att detta är huvudorsaken till att det inte laddas som det skall?
Du är säker på att bodelsbatteriet inte laddas ur när motorn är avstängd?
Ställ in DIP-switchen enligt nedan.
Kontrollera även hur lysdioden lyser/blinkar på DC-DC laddaren.

Bilagor

• IMG_6561.jpeg
    IMG_6561.jpeg
    229,7 KB · Visningar: 15
  • IMG_6560.jpeg
    IMG_6560.jpeg
    850,1 KB · Visningar: 15
  • IMG_6559.jpeg
    IMG_6559.jpeg
    748,4 KB · Visningar: 15

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ny tycker jag du får direkt felaktiga råd. Det du har är en DC laddare som kan kan hantera LifePo4 batterier och smarta generatorer. S.k EURO6 motorer.

User Manuals: Nordelettronica NE325 40A Power ConverterUser Manuals: Nordelettronica NE325 40A Power Converter

Sen är det inte säkert att detta är huvudorsaken till att det inte laddas som det skall?

Oj, jag har missat att TS har denna utrustning, sorry.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Du får ursäkta men i mina ögon är en apparat som det står "Converter" på en converter och vad jag vet är det inte en laddare. Att det i det här fallet är en kombinerad anordning framgår inte av bilden. Därav mitt svar.

Mvh / Roland

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Jag är ändå tacksam för att ni tar er tid och svarar på mina frågor:)
Är det någon som vet hur jag ska ha inställningen, tycker det är lie svårt att läsa av. För att det ska vara optimerat för litium. Jag har nämligen bytt från bly till litium.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag är ändå tacksam för att ni tar er tid och svarar på mina frågor:)
Är det någon som vet hur jag ska ha inställningen, tycker det är lie svårt att läsa av. För att det ska vara optimerat för litium. Jag har nämligen bytt från bly till litium.
Se bilden det är två brytare som ska stå i rätt läge för litium, men den skall ladda även om den står i bly så något är fel.
Om jag tolkat det rätt skall 1 stå i off , 2 on
IMG_1538.png

Senast ändrad:

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Börja med att notera hur lysdioden lyser på DC-DC konvertern. speciellt att den inte blinkar felkoder, blinkande gult. Se bild
Sen kanske du skall köpa en DC tångamperemeter för DC och studerar vilka strömmar du har i batteriet, både riktning och mängden ström. Men det kanske du redan kan se på batteriets BT kopplade app?
Denna är fullt tillräklig.
Uni-T UT210D Tångmultimeter AC/DC 200 A - TånginstrumentUni-T UT210D Tångmultimeter AC/DC 200 A - Multimetrar | Kjell & Company

Bilagor

• IMG_6560.jpeg
    IMG_6560.jpeg
    850,1 KB · Visningar: 9
  • IMG_6562.png
    IMG_6562.png
    347,9 KB · Visningar: 9
Toppen