• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri kylskåp

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hej!
Har precis satt i ett litiumbatteri 180 Ah (bodel). Körde igång kylskåpet strax innan vi körde och var då fortfarande inkopplad. Kylskåpet stod på auto. Batteriet 100%. Körde ca 2,5 timmar med ett par stopp.
När vi kom fram så visade batteriet 65%. Drar kylskåpet så mycket? Klarar inte bilens generator så mycket? Ska man köra på gasol istället om man ska fricampa?
/Claes

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Kan nämna att jag har en mindre Pilote -22 som levererades med DC-DC laddare 30 Ampere. Men den ger som max 23 A till mitt lifePo4 Sunlux 160 Ah batteri och då tar kylskåpet ca 12-14 A, så det blir endast 10 A kvar till batteriet och efter ett tag så laddas det ännu mindre.
Har köpt hem en Victron Orion XS 50 A men åker även på att byta kablarna från 6 till 16 mm2. Sen hoppas jag det skall fungera bra. Tänkte börja med max 40 A i laddström.
Victron Orion XS 12/12-50A, DC-DC-laddare (oisolerad)Victron Orion XS 12/12-50A, DC-DC-laddare (oisolerad) - Sunlux.se

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Kan nämna att jag har en mindre Pilote -22 som levererades med DC-DC laddare 30 Ampere. Men den ger som max 23 A till mitt lifePo4 Sunlux 160 Ah batteri och då tar kylskåpet ca 12-14 A, så det blir endast 10 A kvar till batteriet och efter ett tag så laddas det ännu mindre.
Har köpt hem en Victron Orion XS 50 A men åker även på att byta kablarna från 6 till 16 mm2. Sen hoppas jag det skall fungera bra. Tänkte börja med max 40 A i laddström.
Victron Orion XS 12/12-50A, DC-DC-laddare (oisolerad)Victron Orion XS 12/12-50A, DC-DC-laddare (oisolerad) - Sunlux.se
Då är det något fel på laddningen eller avläsningen,min 30A laddare ger exakt 30A när jag vrider om nyckeln,kylen drar 15 så det blir 15A kvar till batteriet är helt fullt ,minskar inget under tiden,ibland slår kylen av så då ger den 30A igen.
Läs på hur du skall styra din nya Victron det är inte bara att koppla in

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Tack för tipsen, men jag har kontrollerat alla inställningar och det är rätt. Möjligen att det är de klena kablarna som ger spänningsfall vilket jag inte har mätt. Måter både med batteriets app och en Vicron strömshunt med av stängda solceller och 50% laddat batteri Sunlux 160 Ah. Jag är styr o reglerare med vidare utbildning på programmering och elektronik. Så jag borde angripa problemen på rätt sätt.
Ja victron har många inställninsmöjligheter och resten av Pilots elsystem och el-block verkar inte vara av bra kvalitet. Tex är det en PWM solcellsregulator när MPPT har funnits i massor av år.

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Nu har jag också beställt en sådan. Är den svår att koppla in själv?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kolla även jorden som kan ha sina brister i jordpunkter.
Din laddare borde ge full effekt.

Jag monterade i vintras en Victron ip22 230V laddare på 30A, jag är tvungen att sätta egna värden i custom-läget för att få ut 30A, har bl.s ökat spänningen till 14,7V, den ger bara drygt 20A i Litiumläget, troligen har jag lite för klena/långa kablar 10mm2.

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
@Labbe (TS) Nu tror jag inte att din DC-DC är trasig, men visst Victron produkterna är bra och så kan man nörda ned sig i dessa produkter :) Victron DC-DC laddaren är inte svår att koppla in själv. du behöver en Philips 0 mejsel (till täcklocket som kan sitta hårt och PH-0 passar bäst) samt en spårmejsel 1x5,5 mm. Det svåra börjar när du skall ställa in rätt parametrar i den via BT appen. Men det finns massor av guider på nätet. Håll ordning på vad som är inkommande och utgående samt jord/GND. D+=grön kabel behöver du inte använda, låt Victron känna av om motorn går via spänningsnivåerna (default fungerar oftast bra). avsäkringen på minst 50A borde redan vara gjort men kolla att säkringarna är på 50-60A.
På din befintliga DC-DC är:
IN=röd
OUT= röd med svart tejp på
GND=svart

Edit Glömde lite!
Du måste även ställa om ditt EL-block för LifePo4 laddning när du är kopplad på landström (230 VAC) och helst kontrollera att EL-blocket inte laddar bodelsbatteriet när du kör (det sköter ju DC-DC laddaren). men detta borde redan vara avstängt av den som monterade DC-DC laddaren, men man vet aldrig!

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
@Labbe (TS) Nu tror jag inte att din DC-DC är trasig, men visst Victron produkterna är bra och så kan man nörda ned sig i dessa produkter :) Victron DC-DC laddaren är inte svår att koppla in själv. du behöver en Philips 0 mejsel (till täcklocket som kan sitta hårt och PH-0 passar bäst) samt en spårmejsel 1x5,5 mm. Det svåra börjar när du skall ställa in rätt parametrar i den via BT appen. Men det finns massor av guider på nätet. Håll ordning på vad som är inkommande och utgående samt jord/GND. D+=grön kabel behöver du inte använda, låt Victron känna av om motorn går via spänningsnivåerna (default fungerar oftast bra). avsäkringen på minst 50A borde redan vara gjort men kolla att säkringarna är på 50-60A.
På din befintliga DC-DC är:
IN=röd
OUT= röd med svart tejp på
GND=svart

Edit Glömde lite!
Du måste även ställa om ditt EL-block för LifePo4 laddning när du är kopplad på landström (230 VAC) och helst kontrollera att EL-blocket inte laddar bodelsbatteriet när du kör (det sköter ju DC-DC laddaren). men detta borde redan vara avstängt av den som monterade DC-DC laddaren, men man vet aldrig!
@Palle500 Fasen, nu tror jag jag har hittat felet:)
Både på DC/DC och elblocket stod DIP-swischarna i fel läge. De stod i blybatteriläge och inte i Litiumläge. Konstigt att firman som bytte batteriet inte ändrade de inställningarna:-(
Tack!

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Vad bra att du hittade inställningarna.
Ladda ur bobatteriet till typ 50-60% och ut och kör en sväng och se hur det laddas. Prova även att ansluta landström 230 VAC och se hur det laddar. Tänk på att du även har solceller som laddar. Vet inte men det kanske går att stänga av tillfälligt i Victron solcellsregulatorn?
Lycka till och lämna gärna feedback

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Vad bra att du hittade inställningarna.
Ladda ur bobatteriet till typ 50-60% och ut och kör en sväng och se hur det laddas. Prova även att ansluta landström 230 VAC och se hur det laddar. Tänk på att du även har solceller som laddar. Vet inte men det kanske går att stänga av tillfälligt i Victron solcellsregulatorn?
Lycka till och lämna gärna feedback
Gött! Jag återkommer!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Jämförelsen gäller absorptionsskåp och skillnaden på att köra skåpet på 12 volt eller gasol. Då stämmer det att skåpet drar så mycket. Kompressorskåpet är betydligt effektivare på 12 volt, men du måste ha ström. För- och nackdelar.
Ok! Läste inte så noga, förstår att absorptionsskåp drar mer nu.

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
@Palle500 Fasen, nu tror jag jag har hittat felet:)
Både på DC/DC och elblocket stod DIP-swischarna i fel läge. De stod i blybatteriläge och inte i Litiumläge. Konstigt att firman som bytte batteriet inte ändrade de inställningarna:-(
Tack!
Har samma DC/DC som du har och LFP batteri. Började med LFP läge på denna men har nu gått tillbaka till ”blyläge”.
I LFP läge gav DC/dc 14,6 V vilket gjorde att överspänningsskyddet på cellnivå löste ut för ofta. Blyläge ger max 14,4V vilket funkar bättre för mitt batteri.

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
@Labbe (ts) glömde nämna att du även måste ändra batterityp till LifePO4 i din Victron MPPT 75/15 solcellsregulator. Hittde en bra bild som beskriver detta:
@Palle500
Kollade faktiskt med ChatGPT om exakta inställningar för just mitt batteri (blev lite konstiga tacken när jag kopierade texten)
Skiljer sig inte så mycket från LifePO4-inställningen, men kanske värt att testa?

ParameterVärdeFörklaring
BatteritypUser-definedFör att kunna ange egna spänningsvärden.
Absorptionsspänning14.2 VOptimal laddspänning för LiFePO₄.
Float-spänning13.5 VHåller batteriet fulladdat utan att överladda.
Absorptionstid30–60 minuterTillräcklig tid för att fulladda batteriet utan att överladda.
EqualizationAvaktiveradLiFePOâ‚„-batterier ska inte equalizer-laddas.
TemperaturkompensationAvaktiveradLiFePO₄ kräver ingen temperaturkompensation vid laddning.
Lågspänningsfrånslag11.0 VSkyddar batteriet från djupurladdning.
Lågspänningsåterstart12.0 VÅteraktiverar laddning när spänningen stiger över denna nivå.
Max laddström15 A (MPP

Toppen