Anledningen till konstiga tecken är att du kopierat in UTF-8 kodad text och då blir tex åäö (som är 2 byte kodade) tolkade som två tecken!
Jag planerar att byta min integrerade solcellsregulator till samma Victron som du har och började läsa i manualen. Jag håller med dig det är mycket rörigt vad du skall ställa in på deras regulator jämfört med tex deras DC-DC laddare. Men jag kom fram till att "endast" välja batterityp LifePO4 från appens meny och hoppas på det bästa.
AI är bra på mycket men ibland kanske det inte blir 100% rätt. Din tabell tycker jag mest gäller för ett LifePO4 utan BMS! Vilket jag tolkar är det du INTE har. Ditt batteri borde ha BMS. Du får gärna skriva modell, typ och gärna en länk till ditt batteri.
Enkelt förklarat:
Man måste tänka på att LifePO4 batterier med inbyggd BMS (som du har) skiljer sig markant från de olika blybaserade batterierna, Pb, AGM, SMF och liknande. De blybaserade måste laddas i olika steg (typ hög ström, minskad ström, underhållsladdning) för att kemin i batteriet skall återställas så att batteriet blir fulladdat och får en lång livslängd. Finns miljoner av artiklar att läsa om detta på nätet och Victron har även publicerat många bra beskrivningar över dessa algoritmer.
Detsamma gäller för LifePo4 men där sköter den inbyggda BMS:en om detta. Så ett LifePO4 batteri (med BMS) behöver oftast endast laddas med en given spänning (absorption) så sköter BMS:en om hur mycket ström som behövs och balanserar de interna cellerna, temperaturkontroll m.m. Sen går oftast laddaren över i underhållsladdning (float). BMS står för Battery Management System.
För mitt LifePo4 Sunlux 160 Ah gäller:
Laddspänning (absorption) 14.1-14.6V
Laddspänning (float) 13.4-13.8V
Tips & Råd Byte till Litiumbatteri i Husbil Kan man byta ut befintligt AGM, Gel eller fritidsbatteri rakt av till ett litiumbatteri?Detta är en fråga vi
sunlux.se