• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Litium batteri

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Kan tillägga att jag hade liknande när jag bytte till lifepo4 batteri "skanbatt 97Ah". Laddade väldigt dåligt från generatorn. Införskaffade en laddbooster Votronic 1212-30. Kopplade mellan starbatteriet och EBL. Så nu laddar det mellan 25-31A

Har en Fiat ducato multijet 2.3 2017
 
F

F.d. 64253

Guest
Ska man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
 
F

F.d. 64253

Guest
Ska man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
Mitt batteri är riktigt gammalt, men njuter man av att göra samma sak som hemma så behöver man mer kräm..
vi prioriter att njuta av livet med allt utan en massa ström behov.
 
F

F.d. 64253

Guest
Ska man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
Runt 5-10 grader
 
F

F.d. 64253

Guest
Ska man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
Magnus verkar inte gilla mitt svar, förstår om det blev fel i mot huvudfrågan, ber så mycket om ursäkt.
 
F

F.d. 64253

Guest
Är man inte STORFÖRBRUKARE av ström så har jag svårt att se investeringen i Lifepo4 batterier, finns fortfarande inte ett bevis på att batterierna håller längre, finns ju många som har haft vanliga batterier över 10 år utan problem.
Sen fattar jag inte varför man har detta problem med förbrukningen, vill jag göra samma sak som hemma så inte fattar jag vitsen med att sitta i en liten Husbil. För att precisera så hjälper det inte med en Husbil som har en logga med Morello eller Concord, dom är fortfarande för liten för att leva gött.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Är man inte STORFÖRBRUKARE av ström så har jag svårt att se investeringen i Lifepo4 batterier, finns fortfarande inte ett bevis pån att batterierna håller längre, finns ju många som har haft vanliga batterier över 10 år utan problem.
Sen fattar jag inte varför man har detta problem med förbrukningen, vill jag göra samma sak som hemma så inte fattar jag vitsen med att sitta i en liten Husbil. För att precisera så hjälper det inte med en Husbil som har en logga med Morello eller Concord, dom är fortfarande för liten för att leva gött.
litseum är framtiden vi har fricampat nu i helgen fredag till söndag kokat med bryggaren 4 gånger tar 500 watt ser på tv ca 5 tim varje kväll har ändå 50 %kvar har belysning i bland
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är man inte STORFÖRBRUKARE av ström så har jag svårt att se investeringen i Lifepo4 batterier, finns fortfarande inte ett bevis på att batterierna håller längre, finns ju många som har haft vanliga batterier över 10 år utan problem.
Sen fattar jag inte varför man har detta problem med förbrukningen, vill jag göra samma sak som hemma så inte fattar jag vitsen med att sitta i en liten Husbil. För att precisera så hjälper det inte med en Husbil som har en logga med Morello eller Concord, dom är fortfarande för liten för att leva gött.

Då har du inte förstått skillnaden på olika batterityper, hela nätet kryllar av bevis på att ett Lithiumbatteri håller mångfalt längre än blybatterier!
Allt hänger på förbrukning/dygn kontra laddning/dygn = cycler. Att ladda upp ett blybatteri från 50% till 100% tar mellan 5-12h, här har inte laddström och batteristorlek så stor påverkan, ett Lithium tar mellan 30min och flera h, beroende på laddström samt storlek på batteriet
Ett likadant Lithiumbatteri som jag har (Winston 400Ah) försörjer en privat ombyggd VW Golf till elbil i Kalifornien, det batteriet är passerade förrförra året 8000 cycler och är still going strong.

Ifall du inte kan leva gott i en husbil kanske det beror på att du har fel batterier och är beroende av landström.

Här kan du se en bra jämförelse på hur mycket energi man kan få ur ett bly kontra ett LiFePO4 batteri under belastning.
I slutet på filmen skriver de felaktigt Ah, det skall var Wh.




När jag hade 3x90Ah nya Biltema AGM så tömde min förbrukning de för djupt över natten, bl.a av min cpap, de gick inte att få uppladdade till fullt nästkommande dag, så på söndagmornar gick inte kaffemaskinen att starta och batteribanken var djupurladdad, de höll 2,5 säsonger.
Det är inte helt lätt att kompensera med "jättestor" bobatteribank av bly, då det blir svårt/omöjligt att återladda den snabbt nog när man fricampar.
 
F

F.d. 64253

Guest
Som jag sa tidigare, förstår inte meningen om man inte är storförbrukare, du tömmer din batteribank på 270 amp på en natt, jag har inte tömt 95 amp på 3 dygn.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Som jag sa tidigare, förstår inte meningen om man inte är storförbrukare, du tömmer din batteribank på 270 amp på en natt, jag har inte tömt 95 amp på 3 dygn.
Känns skönt att veta att vi alla är olika, och har olika behov och förutsättningar

Dags att återgå till TS och försöka lösa hans problem. Har för mig att det var nått med dålig laddning efter byte av batteri. Men har försvunnit någonstans på vägen :)
 

Anders Petersson 67

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
15674
Medlemskap
2024
Jag har försökt fått mitt batteri ifrån 2016 utbytt i min kabe, detta till litium sunwind heat. Lämnade in till ÅF där de har problem, de bytte regulatorn för solcell och enligt min mening hade öite för låga nivåer inställda på laddaren och även regulatorn. Ett batteri gick sönder, därefter så har de justerat nivåerna till lifepro level på 14.5 och satt in nytt batteri. Döm av förvåning när detta också gick sönder. De funderar just på vad som är fel, laddaren som i manualen har ett dip switch läge för lifepro.. jobbigt när inte proffsen ordnar en swap.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Känns skönt att veta att vi alla är olika, och har olika behov och förutsättningar

Dags att återgå till TS och försöka lösa hans problem. Har för mig att det var nått med dålig laddning efter byte av batteri. Men har försvunnit någonstans på vägen :)

Problemet är svårlöst, näst intill omöjligt utan feed back från TS, får jag inte svar på mina frågor går det tyvärr inte att fånga in problemet. :(
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Problemet är svårlöst, näst intill omöjligt utan feed back från TS, får jag inte svar på mina frågor går det tyvärr inte att fånga in problemet. :(
Håller med dig. Många frågor är obesvarade. Då är det svårt att komma på vad som är fel.
Om jag inte minns fel så har flera råkat ut för samma sak att inte laddningen har fungerat vid uppgradering till lithium. När de har satt in ett lithium med inbyggt BMS etc. Kastbyte. Speciellt i början när de batterierna kom ut på marknaden.
Jag har för mig att det blev en kort strömdip och då bröt BMS laddningen.
Jag tror att det räckte med att sätta dit en kondensator för att åtgärda problemet.

Det är ju ofta barnsjukdomar när nya avancerade produkter kommer ut på marknaden. Det felet är nu kanske åtgärdat av tillverkarna.

Det finns en tråd om just det felet i forum vad jag kommer ihåg.

Jag kanske förväxlar att BMS slog ifrån vid stort uttag och inte vid laddning.
Det är kanske någon annan som minns den tråden i forum.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Som jag sa tidigare, förstår inte meningen om man inte är storförbrukare, du tömmer din batteribank på 270 amp på en natt, jag har inte tömt 95 amp på 3 dygn.
Du kan vara glad du som bara gör av med 15Ah/dygn under 3 dygn. För det är ju vad du kan plocka ut ur ditt batteri, utan att skada det, om det är mulet.

Då TS redan köpt ett lithiumbatteri tror jag att TS är mest intresserad av att få det att fungera.

Kjell
 
Toppen