• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Litium batteri

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Då verkar det ju som att du inte har någon laddning under körning. Kan du beskriva hur ditt lithiumbatteri är inkopplat från generator/startbatteri. Är det kopplat via EBL, elektroblocket, och hur är det i så fall inkopplat?
svårt atr att förklara det finns bara en grov röd kabel på bobatt som jag får sträm när jA startar bilen och en en liten gul som tändes panelen bör väll gå via edl ?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du skrev att även med det gamla batteriet var det problem ibland med laddningen.
Kolla på baksidan av din EBL237 att det inte är glappt vid ingångarna. Kolla även att D+ fungerar. Den går in på JP18 stift 1.
Det kan även vara glapp i kopplingen till JP18. Ta loss kontakten och kolla.
D+ ser till att relät drar som matar bobatteriet. Det kan även finnas en säkring till D+ någonstans. Den brukar vara på 2A.
Bra att veta: D+ aktiveras när motorn är igång.

Lägg ner lite jobb på att kolla att kopplingarna är okej på batterierna.
Det kan vara glapp i kabelskorna om man kollar på din bild.

Om det finns gemensamma kopplingsplintar på minus sidan, kolla på dom.
Ett fel som kommer och går kan bero på dålig kontakt någonstans. Inte helt ovanligt.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Så här ser mina bilder ut på skanbatts app
Visa bilaga 216402
Visa bilaga 216401
Visa bilaga 216400

Hur ser dina ut? Ta bilderna både med motorn igång och med motorn avstängd.

Om du inte får upp någon information i appen så föreslår jag att du avinstallerar den och installerar den igen.
vilken efekt volt
i

dom har jag mätat sitter vid bodelsbatteriet hela ger generatorn för lite
vilken effekt volt får ni på bobatt när ni skör jag har kopplat in ock får 0;2volt hade tömt batteriet till 13.10 volt gick då upp till 13.20 ger generatorn via boxen så lite
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
vilken efekt volt

vilken effekt volt får ni på bobatt när ni skör jag har kopplat in ock får 0;2volt hade tömt batteriet till 13.10 volt gick då upp till 13.20 ger generatorn via boxen så lite
Vilospänningen på mina batterier är 13,2V. När jag kör motorn är spänningen 13,5-13,6 volt när det laddar på för fullt. I slutet, när batteriet är laddat till 98-99%, stiger spänningen till 14,3-14,4V.

Kjell
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Har samma EBL237 och jag är inne på mitt tredje, riktig skitkvalite, Falkenbergs bilelektriska fick laga det sist och då har dom bytt en säkring förmodligen inuti som var alldeles för vek till en något starkare. Hört att många har problem med detta EBL. Jag blev av med all 12 volt inne i bilen.
Har för mig att det var en 2 ah säkring som byttes tilll en 5 ah. Kolla med Rasmus på Falkenbergs bilelektriska.
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
Hej
jag har installerat ett litium-batteri och fick ett likt problem med laddningen
Det blir att bilens generator laddar bilens batteri och bilens laddningsregulator känner av när bilens batteri är full laddat cirka 13,8 v.
Sen blir det ingen högre spänning för laddningen till litium-batteriet.
Jag löste detta med att sätta dit en laddnings booster Votronic VCC 1212-30
Med detta fungerade det utmärkt.
Kolla bifogad fil
 

Bilagor

  • Votronic VCC 1212-30.pdf
    1,2 MB · Visningar: 125
Senast ändrad:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej
jag har installerat ett litium-batteri och fick ett likt problem med laddningen
Det blir att bilens generator laddar bilens batteri och bilens laddningsregulator känner av när bilens batteri är full laddat cirka 13,8 v.
Sen blir det ingen högre spänning för laddningen till litium-batteriet.
Jag löste detta med att sätta dit en laddnings booster Votronic VCC 1212-30
Med detta fungerade det utmärkt.
Kolla bifogad fil
Hej! Vad har du för bil och årsmodell, har du en smart generator?
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej
jag har installerat ett litium-batteri och fick ett likt problem med laddningen
Det blir att bilens generator laddar bilens batteri och bilens laddningsregulator känner av när bilens batteri är full laddat cirka 13,8 v.
Sen blir det ingen högre spänning för laddningen till litium-batteriet.
Jag löste detta med att sätta dit en laddnings booster Votronic VCC 1212-30
Med detta fungerade det utmärkt.
Kolla bifogad fil
kan du förklara hur du har kopplat den och var du har köpt den
 

Wally

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Växjö
HBK-Nr
82
Medlemskap
2025
kan du förklara hur du har kopplat den och var du har köpt den
om du titta på bifogad fil i mitt förra inlägg så ser du hur den kopplas för olika batteri installationer och EBL osv.
Laddningsboostern finns på flera ställen att köpa, bla CDon, Amazon, Sunlux.
men det finns andra fabrikat också som har laddnings booster bla. Ctek, Victron energy
 
Toppen