• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri kylskåp

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hej!
Har precis satt i ett litiumbatteri 180 Ah (bodel). Körde igång kylskåpet strax innan vi körde och var då fortfarande inkopplad. Kylskåpet stod på auto. Batteriet 100%. Körde ca 2,5 timmar med ett par stopp.
När vi kom fram så visade batteriet 65%. Drar kylskåpet så mycket? Klarar inte bilens generator så mycket? Ska man köra på gasol istället om man ska fricampa?
/Claes

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Anledningen till konstiga tecken är att du kopierat in UTF-8 kodad text och då blir tex åäö (som är 2 byte kodade) tolkade som två tecken!
Jag planerar att byta min integrerade solcellsregulator till samma Victron som du har och började läsa i manualen. Jag håller med dig det är mycket rörigt vad du skall ställa in på deras regulator jämfört med tex deras DC-DC laddare. Men jag kom fram till att "endast" välja batterityp LifePO4 från appens meny och hoppas på det bästa.
AI är bra på mycket men ibland kanske det inte blir 100% rätt. Din tabell tycker jag mest gäller för ett LifePO4 utan BMS! Vilket jag tolkar är det du INTE har. Ditt batteri borde ha BMS. Du får gärna skriva modell, typ och gärna en länk till ditt batteri.

Enkelt förklarat:
Man måste tänka på att LifePO4 batterier med inbyggd BMS (som du har) skiljer sig markant från de olika blybaserade batterierna, Pb, AGM, SMF och liknande. De blybaserade måste laddas i olika steg (typ hög ström, minskad ström, underhållsladdning) för att kemin i batteriet skall återställas så att batteriet blir fulladdat och får en lång livslängd. Finns miljoner av artiklar att läsa om detta på nätet och Victron har även publicerat många bra beskrivningar över dessa algoritmer.
Detsamma gäller för LifePo4 men där sköter den inbyggda BMS:en om detta. Så ett LifePO4 batteri (med BMS) behöver oftast endast laddas med en given spänning (absorption) så sköter BMS:en om hur mycket ström som behövs och balanserar de interna cellerna, temperaturkontroll m.m. Sen går oftast laddaren över i underhållsladdning (float). BMS står för Battery Management System.

För mitt LifePo4 Sunlux 160 Ah gäller:
Laddspänning (absorption) 14.1-14.6V
Laddspänning (float) 13.4-13.8V

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Anledningen till konstiga tecken är att du kopierat in UTF-8 kodad text och då blir tex åäö (som är 2 byte kodade) tolkade som två tecken!
Jag planerar att byta min integrerade solcellsregulator till samma Victron som du har och började läsa i manualen. Jag håller med dig det är mycket rörigt vad du skall ställa in på deras regulator jämfört med tex deras DC-DC laddare. Men jag kom fram till att "endast" välja batterityp LifePO4 från appens meny och hoppas på det bästa.
AI är bra på mycket men ibland kanske det inte blir 100% rätt. Din tabell tycker jag mest gäller för ett LifePO4 utan BMS! Vilket jag tolkar är det du INTE har. Ditt batteri borde ha BMS. Du får gärna skriva modell, typ och gärna en länk till ditt batteri.

Enkelt förklarat:
Man måste tänka på att LifePO4 batterier med inbyggd BMS (som du har) skiljer sig markant från de olika blybaserade batterierna, Pb, AGM, SMF och liknande. De blybaserade måste laddas i olika steg (typ hög ström, minskad ström, underhållsladdning) för att kemin i batteriet skall återställas så att batteriet blir fulladdat och får en lång livslängd. Finns miljoner av artiklar att läsa om detta på nätet och Victron har även publicerat många bra beskrivningar över dessa algoritmer.
Detsamma gäller för LifePo4 men där sköter den inbyggda BMS:en om detta. Så ett LifePO4 batteri (med BMS) behöver oftast endast laddas med en given spänning (absorption) så sköter BMS:en om hur mycket ström som behövs och balanserar de interna cellerna, temperaturkontroll m.m. Sen går oftast laddaren över i underhållsladdning (float). BMS står för Battery Management System.

Enkelt förklarat:

Jag har detta: SBL-12V180AHBLH

Palle500

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
35099
Medlemskap
2025
Det verkar vara ett mycket bra batteri med avancerad BMS och uppvärmning för laddning under 0 grader..
Ang laddning:
"Använd endast lämpliga CC/CV-laddare (Först konstant ström, sedan konstant spänning) med spänning och laddningsström inom batterispecifikationen. För längsta livslängd, överskrid ej rekommenderad laddström."

Recommended Charge Current ≤50A
Charge Voltage 14.2~14.6V

CC menas att batteriets laddare (tex DC-DC laddaren) bör ladda med konstant ström (CC) men inte genom att öka spänningen över 14,6 V.
I praktiken fungerar det bra med spänning på 14,2-14,6 Volt men strömmen kanske inte blir max.
sen bör laddaren gå över till konstant spänning (CV) på 14,2-14,6 Volt, men som sagt det fungerar nog bra om det "endast" laddas med konstant spänning.

Vid provkörning låt kylskåpet vara avstängt ev gå på gasol.
Att köra kylskåpet manuellt på gasol när du kör vill jag avråda från! För hur lätt är det inte att glömma att stanna och slå över från gas till 12 V innan du kör in på macken och tankar! Glömmer du detta så kan gaslågan antända bensinångor vid pumparna och då har du stora problem!

Toppen