• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri kylskåp

Labbe

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2026
Hej!
Har precis satt i ett litiumbatteri 180 Ah (bodel). Körde igång kylskåpet strax innan vi körde och var då fortfarande inkopplad. Kylskåpet stod på auto. Batteriet 100%. Körde ca 2,5 timmar med ett par stopp.
När vi kom fram så visade batteriet 65%. Drar kylskåpet så mycket? Klarar inte bilens generator så mycket? Ska man köra på gasol istället om man ska fricampa?
/Claes
 
Kom ihåg att man måste mäta vid gaspådrag, på tomgång har man full laddning på fordon utrustade med "smart laddning" under färd med gaspådrag blir det i princip noll laddning.
Har man då ett Litiumbatteri som bobatteri som har betydligt högre normal spänning så får man en ström "baklänges" till fordonsdelen, detta pågår tills man tömt bobatteriet.
Lösningen är då att montera en s.k dc/dc-laddare, laddbooster mellan startbatteriet och bobatteriet.
En del lite bättre utrustade husbilar har det redan från fabrik, men sällan husbilar i "budgetsegmentet", då få man ordna det själv.
 
Kom ihåg att man måste mäta vid gaspådrag, på tomgång har man full laddning på fordon utrustade med "smart laddning" under färd med gaspådrag blir det i princip noll laddning.
Har man då ett Litiumbatteri som bobatteri som har betydligt högre normal spänning så får man en ström "baklänges" till fordonsdelen, detta pågår tills man tömt bobatteriet.
Lösningen är då att montera en s.k dc/dc-laddare, laddbooster mellan startbatteriet och bobatteriet.
En del lite bättre utrustade husbilar har det redan från fabrik, men sällan husbilar i "budgetsegmentet", då få man ordna det själv.
Tack! Jag har dc/dc.
 

Bilagor

  • IMG_1578.jpeg
    IMG_1578.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 130
Kranen på gasolflaskan eller räcker det med kranen inne i bilen? Dum fråga kanske:)
Jag slår bara av kylen med vredet på kylen. Gasen låter jag vara på. Det viktiga är bara att slå av kylen då öppen låga inte får föras in på en mack.

Sen kyler kylen bättre på gas.

Har jag inte hunnit starta den innan avfärd så sätter jag in en fryst klamp i frysdelen och 2 i kylen. Annars dröjer det länge innan kylan kommer
 
Jag slår bara av kylen med vredet på kylen. Gasen är på. Det viktiga är bara att slå av kylen då öppen låga inte får föras in på en mack.

Sen kyler kylen bättre på gas.

Har jag inte hunnit starta den innan avfärd så sätter jag in en fryst klamp i frysdelen och 2 i kylen. Annars dröjer det länge innan kylan kommer
Kanon, tack för att du tog dig tid:-)
 
Kanon, tack för att du tog dig tid:)
Det var så lite så..

Sen är kylarna lite luriga.

är det riktigt varmt ute så får man minska effekten på kylen. Då blir det kallare. Är det askallt ute får man öka effekten på kylen för att det ska bli kallt. Har trådlös kylskåpstermometer från Amazon som har 2 givare. En i frysen en I kylen.

När du gör ändringar vänta 6-12 timmar för att se vad som händer. Dom är inte så snabba på reagera.
 
Jag startar oftast kylen dagen innan avfärd på 230V då husbilen står i garaget, får perfekta värden till avfärd sen är det bara gas som gäller som energikälla (fricampar mest).
Rör aldrig termostaten.

20250601_132209.JPG
 
Finns en tidigare tråd med samma problem och samma utrustning.
 
Du har inte en inverter installerad som har pioritetsrelä d.s du har 230 VAC i uttagen när du fricampar?
Då kan även kylen gå på 230 VAC via invertern och dra ur batteriet rätt fort.
Men om det endast drar ur batteriet när du kör så verkar det vara fel med laddningen från bilmotorn.
 
Finns en tidigare tråd med samma problem och samma utrustning.
Tack! Ja, man tycker de
Du har inte en inverter installerad som har pioritetsrelä d.s du har 230 VAC i uttagen när du fricampar?
Då kan även kylen gå på 230 VAC via invertern och dra ur batteriet rätt fort.
Men om det endast drar ur batteriet när du kör så verkar det vara fel med laddningen från bilmotorn.
Ja, jag har en inverter.
 

Bilagor

  • IMG_C5624402-78B2-46CA-BA3D-83B35DFF689F.jpeg
    IMG_C5624402-78B2-46CA-BA3D-83B35DFF689F.jpeg
    2 MB · Visningar: 16
Stämmer absolut inte med ett kompressorkylskåp, vårt går nu och bara kolla fotot hur mycket det drar, fricampar på Gotland.
Jämförelsen gäller absorptionsskåp och skillnaden på att köra skåpet på 12 volt eller gasol. Då stämmer det att skåpet drar så mycket. Kompressorskåpet är betydligt effektivare på 12 volt, men du måste ha ström. För- och nackdelar.
 
Tillbaka
Toppen