• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium batterier igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Tjivas inte grabbar, vi som inte fattar allt kan ställa en eller två frågor till eller hur?
Till saken igen
Kan man byta dessa direkt av in i husbiles EBL?
dvs koppla de befintliga kablarna och därmed klart?
Ställde följande frågor till leverantören och fick dessa svar, svaren står efter varje fråga

1. Är dessa båda batterier lämpliga för montering i Husbil? Ja
2. Är dessa båda batterier lämpliga för parallel koppling? Ja
3. Är dessa båda batterier lämpliga för att ligga på laddning "hela tiden"? Ja
4. Vilka språk kan man välja i appen för mobil uppföljning? Engelsk
Hei.
Jeg kan bistå med mine erfaringer med litium de siste fem år. Startet med å bytte ut et 150Ah Banner til et
100Ah Maxpower i min LS Nova. Ut med det gamle og inn med det nye ferdig arbeid.
Fungerte knirkefritt i fem år frem til bytte av bil. Tok ut batteriet og monterte inn det gamle.
I den nye har jeg montert det gamle batteriet sammen med et nytt 100Ah litium av annet fabrikat med
blåtann, seriekoblet, og kan lese av batt.status via en app fra Votronic. Også ladebooster og MPPT
fra samme leverandør. Etter ett års bruk er jeg svært godt fornøyd.
Håper dette kan være til hjelp.
Ha en fin bobilsommer hilsen Regent.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Alla litium är lämpliga mer eller mindre men din fråga gällde "rakt av" utan någon modifiering på laddningsidan tex.,fick du svar på det?
Vilket batteri hade du tänkt dig?
De med 100a, men för att det skall bli bra så behövs laddbooster som laddar minst 30a.
Så gott folk, hur kopplar man in en sådan laddbooster när man har 2X100 w solceller kopplade genom en Schaut MPPT regulator från 2011-12, till EBL 101, där till kommer en EFOY 140 bränslecellsladdare från 2011-12
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
De med 100a, men för att det skall bli bra så behövs laddbooster som laddar minst 30a.
Så gott folk, hur kopplar man in en sådan laddbooster när man har 2X100 w solceller kopplade genom en Schaut MPPT regulator från 2011-12, till EBL 101, där till kommer en EFOY 140 bränslecellsladdare från 2011-12
Jag har monterat denna direkt på +kabeln mellan startbatteri och EBL,att du har ytterligare laddning solcell osv. spelar ingen roll.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du kan nog hitta svar i bloggen jag håller på och skriver, även om den inte är klar. Inkoppling på eget ansvar.

 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Jag skulle nog vilja att säljaren utvecklar mer hur han tänker här.... Vist kan alla lithium batterier ligga på laddning hela tiden..... Bara bms:en avbryter och inte underhållsladdar lithium batteriet, så kan laddningen vara på.
Jag har en 230v lifepo4 laddare och så fort jag står på "stolpe" så ligger den på laddning även om lithium batterier är full.... Men bms:en släpper inte fram laddningen förrän lithium batteriet har sjunkit ner under 90%... även om laddningen ligger på hela tiden :rolleyes::bye:
Leverantören tyckte att för optimalladdning krävs även en laddningsbooster på minst 30 amp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Till saken igen
Kan man byta dessa direkt av in i husbiles EBL?
dvs koppla de befintliga kablarna och därmed klart?
På godt norsk TJA, noe mellom ja og nei. For de fleste vil det fungere bra om ikke 100% optimalt. En kan oppleve problemer fra PWM solar regulatorer, andre problem fra belastninger med ekstrem startstrøm - begge deler kan trigge BMS sin beskyttelse og koble fra batteriet.

En felles løsning på disse problemene er en stor kondensator koblet parallell med batteriet, denne glatter PWM pulsene og leverer startstrømmen. Enkelte firma som selger drop in LFP batterier tilbyr kondensatorpakker som er på grensen av superkondensatorer.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Vi är i behov av nya batterier till vår husbil, så
Vad säger vårt expertis på forumet om detta batteri?
Lithium batteri 12volt 100Ah med app overvågning (Bluetooth)
SÖKER ETT INLÄGG
Det var någon som svarade här i tråden igår kväll om hur man installerar LFP.
Denne person skickade en länk till hans projekt med installation tips för LFP, nu kan jag inte hitta det inlägget i tråden!
Jag läste en bit av hans tips, men hann inte läsa hela, och jag tyckte det var intressant, skulle vilja ha en nu länk till det.
Känner du dig träffad så skicka gärna länk till mig som PM, om du inte vill lägga ut det här.

Tackar på förhand

Pentti
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
SÖKER ETT INLÄGG
Det var någon som svarade här i tråden igår kväll om hur man installerar LFP.
Denne person skickade en länk till hans projekt med installation tips för LFP, nu kan jag inte hitta det inlägget i tråden!
Jag läste en bit av hans tips, men hann inte läsa hela, och jag tyckte det var intressant, skulle vilja ha en nu länk till det.
Känner du dig träffad så skicka gärna länk till mig som PM, om du inte vill lägga ut det här.

Tackar på förhand

Pentti
Kolla om det var inlägg nr 25.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
SÖKER ETT INLÄGG
Det var någon som svarade här i tråden igår kväll om hur man installerar LFP.
Denne person skickade en länk till hans projekt med installation tips för LFP, nu kan jag inte hitta det inlägget i tråden!
Jag läste en bit av hans tips, men hann inte läsa hela, och jag tyckte det var intressant, skulle vilja ha en nu länk till det.
Känner du dig träffad så skicka gärna länk till mig som PM, om du inte vill lägga ut det här.

Tackar på förhand

Pentti
Nu ligger det där igen bortse från förra inlägget!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Helt otroligt att ingen kan lämna ett vettigt svar till grundfrågan.
Direkt när frågan om hjälp om litiumbatterier kommer upp, så landar vi på expert/nörd nivå.
Tacksam om någon expert tar ner nivån så vi andra förstår, prismatiska celler är det inte många fattar vad detta är.
I dom flesta andra trådar så kommer oftast faktasvar som jag tror dom flesta läsare hänger med på, men när det gäller trådar med batterier så drar det iväg till atomnivåer
Kan inte ni experter förklara om vi kan byta till litiumbatterier utan att hamna i dvs tekniska termer som vi inte förstår
Tack på förhand :)

Själva grundfrågan om TS batteri är bra kan jag tyvärr inte svara på.


Jag känner likadant, vart jag än läste om litiumbatteri blev det för avancerat, jag monterade in vårt litiumbatteri i helgen "rakt av"
Inga krusiduller annat än att jag fick hitta på en lösning för att få fast batteriet, monterade batteriet liggandes.

Jag noterade att bilens generator laddar batteriet bättre med högre effekt än vad en ansluten elkabel på 230V gör.
Nu var detta vår första laddningstest och alla 162 Ah som skulle in i batteriet kom dit, till helgen kommer vi åka iväg och då ser vi hur batteriet beter sig.

Jag har inga solceller eller laddningsbooster å vill inte ha det heller, så enkelt system som möjligt vill jag ha, helst bara byta batteri och inte behöva bygga om saker å ting.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Själva grundfrågan om TS batteri är bra kan jag tyvärr inte svara på.


Jag känner likadant, vart jag än läste om litiumbatteri blev det för avancerat, jag monterade in vårt litiumbatteri i helgen "rakt av"
Inga krusiduller annat än att jag fick hitta på en lösning för att få fast batteriet, monterade batteriet liggandes.

Jag noterade att bilens generator laddar batteriet bättre med högre effekt än vad en ansluten elkabel på 230V gör.
Nu var detta vår första laddningstest och alla 162 Ah som skulle in i batteriet kom dit, till helgen kommer vi åka iväg och då ser vi hur batteriet beter sig.

Jag har inga solceller eller laddningsbooster å vill inte ha det heller, så enkelt system som möjligt vill jag ha, helst bara byta batteri och inte behöva bygga om saker å ting.
Så vill jag också ha det!
Kan du ge lite feedback när du har lite mer erfarenhet från din montering
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De med 100a, men för att det skall bli bra så behövs laddbooster som laddar minst 30a.
Så gott folk, hur kopplar man in en sådan laddbooster när man har 2X100 w solceller kopplade genom en Schaut MPPT regulator från 2011-12, till EBL 101, där till kommer en EFOY 140 bränslecellsladdare från 2011-12
Jag bytte mina batterier rätt av på gamla bilen 1st Agm 90Ah mot ett "hemmabyggt" 105Ah.
När jag sedan bytte bil plockades batteribanken över och kompletterades med en uppsättning till dvs totalt 210Ah.
Det ända jag bytt är solcellsregulatorn och det var mest för att den gamla inte klarade att jag la till en solpanel till (tot 300W)
Jag kör på orginalladdaren i ebl (laddar med 18A) och utan laddbooster (bilen laddar med upp till 60A) och allt funkar kanonbra!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Byttet til LFP i 2013, ingen annen endring i det orginale opplegget i bilen enn at jeg måtte gå opp fra 50A til 80A sikring på kabelen fra bilbatteri til EBL for at den skulle tåle ladningen under kjøring - burde ha øket til 100A da jeg et par ganger trengte å bytte 80A sikringen også. Bilen går fortsatt med samme opplegg. Det jeg satte inn var 4 løse 400 Ah celler uten BMS.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Jag tänker beställa två stycken av dessa Lithium batterier.
Lithium batteri 12volt 100Ah med app overvågning (Bluetooth)
Nu undrar jag om det är någon eller några som vill haka på och beställa, det är nämligen ganska stor rabatt om man beställer fyra stycken, priserna nedan.
1 St 6.999,00SEK 2 St 6.499,00SEK7% 4 St 5.899,00SEK16%
Jag beställer och ni hämtar hos mig i Limmared, Tranemo kommun eller jag levererar enligt överenskommelse inom Västsverige.
Jag ser helst att beställningen kommer in idag, så att min beställning hinner in innan helgen
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag tänker beställa två stycken av dessa Lithium batterier.
Lithium batteri 12volt 100Ah med app overvågning (Bluetooth)
Nu undrar jag om det är någon eller några som vill haka på och beställa, det är nämligen ganska stor rabatt om man beställer fyra stycken, priserna nedan.
1 St 6.999,00SEK 2 St 6.499,00SEK7% 4 St 5.899,00SEK16%
Jag beställer och ni hämtar hos mig i Limmared, Tranemo kommun eller jag levererar enligt överenskommelse inom Västsverige.
Jag ser helst att beställningen kommer in idag, så att min beställning hinner in innan helgen
Kanske lite utanför ämnet men var observant på att dessa batterier inte får rum stående under passagerarstolen på en fiathusbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen