• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium batterier igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kanske lite utanför ämnet men var observant på att dessa batterier inte får rum stående under passagerarstolen på en fiathusbil.
Jag kollade detta med de som säljer
och fick till svar att det var OK att lägga dem på sidan, det var vad de flesta gjorde.
Frågade också om vilket fabrikat det var på deras emminenta celler och fick svaret CTC (undrades i en annan LFP-tråd)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
På vår bil (dethleffs 7850 XLI) får 2 st plats under stolen.
Batterierna är 25mm högre, men de får plats med 10 mm tillgodo
Ja det skiljer säkert mellan olika husbilar. De batterier som är anpassade för att sitta under stolen brukar vara 18,5 till 19 cm. Det är ju inte så kul att få hem ett batteri som sen inte passar i storlek. Tanken var bara att de som köper verkligen kollar vad som får plats.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja det skiljer säkert mellan olika husbilar. De batterier som är anpassade för att sitta under stolen brukar vara 18,5 till 19 cm. Det är ju inte så kul att få hem ett batteri som sen inte passar i storlek. Tanken var bara att de som köper verkligen kollar vad som får plats.
Jag kollade marginalen mellan toppen på vårt 19 cm batteri och stolsunderredet. Det var 4,5 cm luft mellan så ett något högre batteri borde få plats, åtminstone i vår bil. 2018 med snurrstolar.
 
Senast ändrad:

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag kollade detta med de som säljer
och fick till svar att det var OK att lägga dem på sidan, det var vad de flesta gjorde.
Frågade också om vilket fabrikat det var på deras emminenta celler och fick svaret CTC (undrades i en annan LFP-tråd)
Jag har pratat med personen som har friman han verkar väldigt kunnig om el och sysslade med installation i båtar som är el krävande.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Så där ja, nu sitter batterierna, som jag frågade om i första inlägget, på plats i husbilen de fick plats under sätet, med lösa poler.
Annars kan man skippa polerna och skruva fast kablar i batterierna så reducerar man höjden med ca 25 mm.

Jag har även installerat Bluetooth som fungerar, men jag tycker inte om deras APP, kanske blir bättre när man har använt den ett tag.
En fortsättningsfråga till "expertisen" Kan man använda någon annan APP eller är man bunden till den som tillverkaren hänvisar?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
IOS appen funkar perfekt men när det gäller appen till Android så finns det flera versioner som kraschar när man använder svenska som systemspråk i mobilen. Med engelska i mobilen funkar appen som den ska.
Den senaste versionen är 3.1.1026.. finns att hämta bla. hos Overkill. (Hoppas det blev begripligt för alla intresserade.. Lithium batterier igen ).
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-04-09-16-01-39-054_com.jiabaida.bms.jpg
    Screenshot_2021-04-09-16-01-39-054_com.jiabaida.bms.jpg
    145,8 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
......och jag som har finska som systemspråk i mobilen........ vi får se hur det artar sig.
Vi åker väl ut med husbilen nu närmaste veckan så får vi se hur det fungerar.
Jag gjorde inte några som helst ändringar i bilenselsystem utan bytte rakt av, och såg till att EBL;n stod i läge Gel, och det gjorde den eftersom det var AGM batterier ja hade förut.
Här hemmavid verkar allt frid och fröjd.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
......och jag som har finska som systemspråk i mobilen........ vi får se hur det artar sig.
Vi åker väl ut med husbilen nu närmaste veckan så får vi se hur det fungerar.
Jag gjorde inte några som helst ändringar i bilenselsystem utan bytte rakt av, och såg till att EBL;n stod i läge Gel, och det gjorde den eftersom det var AGM batterier ja hade förut.
Här hemmavid verkar allt frid och fröjd.
Är det tillverkaren som rekommenderar Gelläge? För batterier från skanbatt och sunlux skall EBL stå i bly/syraläge.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I läge gel saknas utjämningsläget i laddningsprogrammet, (vilket är bra) använder man utjämningsladdning på dessa batterityper kommer de att förstöras över tid då elektrolyten (syra/vatten) är bunden i en gel i dessa och följaktligen inte kan bli separerade, samma med ett rekond.läge, även det förstör gel-batterier.
Dock blir väl laddspänningen i gel-läge lite i lägsta laget 14,2V, agm brukar vara 14,4V.
Bly/syra (vått) läget brukar ge 14,6V vilket är en bättre spänning, bara den inte har utjämnings/rekond-läge i programmet som typ Ctek m.fl. "smarta laddare" för blybatterier. Jag tycker nog att gel är ett säkrare läge, speciellt ifall man har solpaneler med lithium-läge på reulatorn som kan "toppa upp" det sista till 100%

laddläge.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En billig batterilader jeg kjøpte på ebay har varselmerke om at den ikke må brukes på LFP batteri. Når jeg går inn i dok så har den recond pulser og er i praksis en PWM lader med 16,5V basis spenning uten glatting. Helt ok for våte og AGM, tvilsomt for Gel og destruktivt for LFP.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I läge gel saknas utjämningsläget i laddningsprogrammet, (vilket är bra) använder man utjämningsladdning på dessa batterityper kommer de att förstöras över tid då elektrolyten (syra/vatten) är bunden i en gel i dessa och följaktligen inte kan bli separerade, samma med ett rekond.läge, även det förstör gel-batterier.
Dock blir väl laddspänningen i gel-läge lite i lägsta laget 14,2V, agm brukar vara 14,4V.
Bly/syra (vått) läget brukar ge 14,6V vilket är en bättre spänning, bara den inte har utjämnings/rekond-läge i programmet som typ Ctek m.fl. "smarta laddare" för blybatterier. Jag tycker nog att gel är ett säkrare läge, speciellt ifall man har solpaneler med lithium-läge på reulatorn som kan "toppa upp" det sista till 100%

Visa bilaga 209136
Det är tydligen lite olika på olika EBL, i mitt fall är Gel ett OK läge:
1619099546824.png
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Tittade på det jag också. Finns ju även ett på 200Ah om jag kommer ihåg rätt.
Man måste ha ett rejält behov av elenergi för ett så stort batteri.

Jag bytte ut ett helt nytt orginalbatteri, AGM på 95 Ah mot ett LiFePO4 på 96 Ah. Med AGM-batteriet fick jag starta motorn kl 07.00 på morgonen. Helgen efter hade jag 84% kvar i LiFePO4-batteriet på morgonen. Efter 20 minuters körning var batteriet fulladdat igen.

/Håkan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man måste ha ett rejält behov av elenergi för ett så stort batteri.

Jag bytte ut ett helt nytt orginalbatteri, AGM på 95 Ah mot ett LiFePO4 på 96 Ah. Med AGM-batteriet fick jag starta motorn kl 07.00 på morgonen. Helgen efter hade jag 84% kvar i LiFePO4-batteriet på morgonen. Efter 20 minuters körning var batteriet fulladdat igen.

/Håkan
Om du skulle fricampa 1vecka och solen lyser med sin frånvaro (ingen laddning från solpanelerna) då önskar du nog att du hade köpt ett 200Ah batteri... :rolleyes:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen