• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lilla stödbenstråden

Ikväll stannade jag till och pratade med en annan husbilsåkare med liknande bil som vår.
Vi pratade stödben (eftersom mer än hälften av bilarna här har det) och jag berättade att jag är sugen på det med.
Han kontrade och frågade om jag inte kollat hjälpluftfjädring, vilket jag inte gjort i tron om att det bara påverkar vid körning.
Enligt honom, han hade det själv, så kunde han höja bilen nästan 1dm bak och genom att sänka helt på ena sidan och maxa på den andra få bilen i våg även åt andra hållet, och det till priset av vad ett par manuella stödben kostar.
Någon som har detta och kan bekräfta systemets prestanda?
 
Vi har både hjälpluftfjädring på bakaxeln för att förbättra stabiliteten under körning och fyra elektriska stödben för att automatiskt få bilen "i våg".

Pålle
 
I våg låter ju som en båt med en skeppare som inte vill att det gungar och att sängen alltid ska var plan. Inga sjöben där.
 
Man undrar hur de som bor i båt klarar sej lutar ju hela tiden ??
Båten har väll lite av inbyggt vattenpass och behöver sällan ligga i sluttningar o liknande.
Men det är väll bra, den som vill får, den som inte vill slipper. Inga krav, inga måsten. Helt fritt
 
Senast ändrad:
Ikväll stannade jag till och pratade med en annan husbilsåkare med liknande bil som vår.
Vi pratade stödben (eftersom mer än hälften av bilarna här har det) och jag berättade att jag är sugen på det med.
Han kontrade och frågade om jag inte kollat hjälpluftfjädring, vilket jag inte gjort i tron om att det bara påverkar vid körning.
Enligt honom, han hade det själv, så kunde han höja bilen nästan 1dm bak och genom att sänka helt på ena sidan och maxa på den andra få bilen i våg även åt andra hållet, och det till priset av vad ett par manuella stödben kostar.
Någon som har detta och kan bekräfta systemets prestanda?
Har hjälpluftfjädring från Alko på bakaxeln. Den fungerar inte för att få bilen i våg. Har testat med minitryck på ena sidan och maxtryck på den andra. Gav bara 1-2 centimeter i skillnad. Men det finns ju andra märken som jobbar med lite högre tryck i bälgarna och då kanske det fungerar.
 
Har hjälpluftfjädring från Alko på bakaxeln. Den fungerar inte för att få bilen i våg. Har testat med minitryck på ena sidan och maxtryck på den andra. Gav bara 1-2 centimeter i skillnad. Men det finns ju andra märken som jobbar med lite högre tryck i bälgarna och då kanske det fungerar.
Han jag pratade med kunde ha upp till 6bar och inget alko chassi.
Han hade köpt och monterat själv på ca 6h.
 
Har själv monterat ett mer prisvärt fabrikat på både ett Fiat plattformschassi och ett Ford Transit-chassi.

På Fiat-chassit gick det som en dans, men på Transit-chassit krävdes en del justeringar med vinkelslipen. (Kanske beroende på att fjädringen var avsedd för en bakhjulsdriven bil, och vår är framhjulsdriven.)

Några 6 bar har jag dock aldrig vågat trycka in i dem...

Pålle
 
Ett litet men viktigt tillägg till mitt inlägg om Alko’s hjälpluftfjädring. Den skall inte kombineras ihop med stödben som kan lyfta bilen! Då stödbenen lyfter chassit blir bakaxeln hängande i bälgarna. Lyft med min hjälpluftfjädring skall ske under bakaxeln. Om lyft ändå sker av chassit skall bälgarna tömmas på luft. Vet ju inte om det fungerar på annat sätt för andra märken av hjälpluftfjädring.
 
Ett litet men viktigt tillägg till mitt inlägg om Alko’s hjälpluftfjädring. Den skall inte kombineras ihop med stödben som kan lyfta bilen! Då stödbenen lyfter chassit blir bakaxeln hängande i bälgarna. Lyft med min hjälpluftfjädring skall ske under bakaxeln. Om lyft ändå sker av chassit skall bälgarna tömmas på luft. Vet ju inte om det fungerar på annat sätt för andra märken av hjälpluftfjädring.
Har Dunlops hjälpluftfjädring bak och Alko chassi det som gäller vid lyft bak typ besiktning eller stödben är 0,5 bar och det är inte bälgen som axeln hänger i utan stötdämparen.
 
Tillbaka
Toppen