• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lilla stödbenstråden

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ikväll stannade jag till och pratade med en annan husbilsåkare med liknande bil som vår.
Vi pratade stödben (eftersom mer än hälften av bilarna här har det) och jag berättade att jag är sugen på det med.
Han kontrade och frågade om jag inte kollat hjälpluftfjädring, vilket jag inte gjort i tron om att det bara påverkar vid körning.
Enligt honom, han hade det själv, så kunde han höja bilen nästan 1dm bak och genom att sänka helt på ena sidan och maxa på den andra få bilen i våg även åt andra hållet, och det till priset av vad ett par manuella stödben kostar.
Någon som har detta och kan bekräfta systemets prestanda?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi har både hjälpluftfjädring på bakaxeln för att förbättra stabiliteten under körning och fyra elektriska stödben för att automatiskt få bilen "i våg".

Pålle
 
F

F.d. 22252

Guest
I våg låter ju som en båt med en skeppare som inte vill att det gungar och att sängen alltid ska var plan. Inga sjöben där.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Man undrar hur de som bor i båt klarar sej lutar ju hela tiden ??
Båten har väll lite av inbyggt vattenpass och behöver sällan ligga i sluttningar o liknande.
Men det är väll bra, den som vill får, den som inte vill slipper. Inga krav, inga måsten. Helt fritt
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ikväll stannade jag till och pratade med en annan husbilsåkare med liknande bil som vår.
Vi pratade stödben (eftersom mer än hälften av bilarna här har det) och jag berättade att jag är sugen på det med.
Han kontrade och frågade om jag inte kollat hjälpluftfjädring, vilket jag inte gjort i tron om att det bara påverkar vid körning.
Enligt honom, han hade det själv, så kunde han höja bilen nästan 1dm bak och genom att sänka helt på ena sidan och maxa på den andra få bilen i våg även åt andra hållet, och det till priset av vad ett par manuella stödben kostar.
Någon som har detta och kan bekräfta systemets prestanda?
Har hjälpluftfjädring från Alko på bakaxeln. Den fungerar inte för att få bilen i våg. Har testat med minitryck på ena sidan och maxtryck på den andra. Gav bara 1-2 centimeter i skillnad. Men det finns ju andra märken som jobbar med lite högre tryck i bälgarna och då kanske det fungerar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har hjälpluftfjädring från Alko på bakaxeln. Den fungerar inte för att få bilen i våg. Har testat med minitryck på ena sidan och maxtryck på den andra. Gav bara 1-2 centimeter i skillnad. Men det finns ju andra märken som jobbar med lite högre tryck i bälgarna och då kanske det fungerar.
Han jag pratade med kunde ha upp till 6bar och inget alko chassi.
Han hade köpt och monterat själv på ca 6h.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har själv monterat ett mer prisvärt fabrikat på både ett Fiat plattformschassi och ett Ford Transit-chassi.

På Fiat-chassit gick det som en dans, men på Transit-chassit krävdes en del justeringar med vinkelslipen. (Kanske beroende på att fjädringen var avsedd för en bakhjulsdriven bil, och vår är framhjulsdriven.)

Några 6 bar har jag dock aldrig vågat trycka in i dem...

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ett litet men viktigt tillägg till mitt inlägg om Alko’s hjälpluftfjädring. Den skall inte kombineras ihop med stödben som kan lyfta bilen! Då stödbenen lyfter chassit blir bakaxeln hängande i bälgarna. Lyft med min hjälpluftfjädring skall ske under bakaxeln. Om lyft ändå sker av chassit skall bälgarna tömmas på luft. Vet ju inte om det fungerar på annat sätt för andra märken av hjälpluftfjädring.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ett litet men viktigt tillägg till mitt inlägg om Alko’s hjälpluftfjädring. Den skall inte kombineras ihop med stödben som kan lyfta bilen! Då stödbenen lyfter chassit blir bakaxeln hängande i bälgarna. Lyft med min hjälpluftfjädring skall ske under bakaxeln. Om lyft ändå sker av chassit skall bälgarna tömmas på luft. Vet ju inte om det fungerar på annat sätt för andra märken av hjälpluftfjädring.
Har Dunlops hjälpluftfjädring bak och Alko chassi det som gäller vid lyft bak typ besiktning eller stödben är 0,5 bar och det är inte bälgen som axeln hänger i utan stötdämparen.
 
Toppen