• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lilla stödbenstråden

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Idag blev jag färdig med installationen av e-stödben.. jag kopplade dom till bilbatteriet enl. rekom. av jr larmcentral...körläges spärren +B kabel kollade jag till handbroms med relä för att kunna ha motor igång vid behov.
Enda problem med installation va att hitta plats till för långa kablarna i 18 mm kabelslang som är färdig installerade till styrbox och -5 ˚C. ....arbetstid ca 15 timmar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det beror på två saker:

1) Hur erfaren är montören?
2) Hur mycket debiterar han per timme?

Jag gjorde jag jobbet själv, hade en bekant till hjälp och hade tillgång till en verkstad med lyft.

På en lördag monterade vi inte bara stödbenen, utan också hjälpluftfjädring på bakaxeln på vår Ford Transit-baserade husbil.

Monteringssatsen för stödbenen krävde inte så mycket modifieringar med vinkelslipen, men för hjälpluftfädringen krävdes desto mer.

Pålle
Jag funderar starkt på att beställa samma ben som du, men...
Idag, på campingen, gick jag förbi en bil med just sådana ben.
Den bilen stod på isigt underlag och de bakre benen gick rakt ner men de främre lutade nog nästan 45grader utåt....
Då till min ena fråga, hur stabila är de i sidled?
Andra frågan, lyfter de så högt att hjulen lyfter helt (så man kan byta däck)?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag installerade e ben två veckor se ..har inte testat den på ojäm underlag mer än på lutande p plats och där känns dom stabila och jag kan lyfta min 4,3 t bil att alla hjul är i luften samtidiget om jag vill
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag funderar starkt på att beställa samma ben som du, men...
Idag, på campingen, gick jag förbi en bil med just sådana ben.
Den bilen stod på isigt underlag och de bakre benen gick rakt ner men de främre lutade nog nästan 45grader utåt....

Kan det vara så att främre benen inte kunde fällas ut pga att markfrigång va för låg ..det ska var ca 34 cm
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
De marknadsförs som stödben, inte som domkraft.

Pålle
Sacce lyfter sin, utan att dom marknadsförts som det.
Många saker kan gå att använda till mer än vad det marknadsförs som.
Att marknadsföra dom som domkraft, förstår jag till 100% varför dom inte gör, även om en del också kommer kunna nyttja dom som det. (Domkraftar!)
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag skulle inte lyfta de bromsande hjulen i luften, möjligtvis med stoppklossar då på de obromsade hjulparet.
Jag lyfte och testade funktion efter installation alla fyra hjul men det är inte mening att göra så..det blir aldrig så heller att alla fyra ska vara i luften när man ställer HB i våg..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om de inte går att fälla ut helt borde de ha legat snett i längsled nu låg de snett på tvären.
Kan iof ha varit fästpunkterna som vridit sig..
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Såg nu att de adderade 50kg till husbilens vikt. Kanske ska vänta några år tills barnen inte följer med längre (det sammanfaller nog med att man inte orkar böja sig ner och veva ut de manuella stödben)....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Såg nu att de adderade 50kg till husbilens vikt. Kanske ska vänta några år tills barnen inte följer med längre (det sammanfaller nog med att man inte orkar böja sig ner och veva ut de manuella stödben)....

Eller så ser man den rörelsen som en nyttig träning som hjälper till att se till att inte hamna i den situationen att man inte orkar böja sig? :twitcy:
 
Toppen