• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lilla stödbenstråden

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.655
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Sitter och funderar på stödben.
Ja inte till mig utan till husbilen.
Efter den gångna veckans camping har funderingarna tagit ny fart.
Har bara fricampat och en del platser är bra och andra mindre bra.
Står man bara en natt orkar jag inte släpa ut ramperna för att få bilen i något sånär nivå, man får finna sig i att glida ur sängen eller få allt blod i huvudet :-)
Ungarna ligger i den främre nedfällbara sängen och har börjat retas genom att sno runt i sängen så man blir sjösjuk bak.

På förra bilen monterade jag två eldrivna saxdomkrafter uppochner som sedan kunde användas som stöd. Tyvärr orkade de inte lyfta bilen så de funkade inte för att få bilen vågrätt.
Har kollat lite om man ska köpa två eller fyra hydraulkolvar och snickra ihop ett system själv eller köpa ett färdigt.
Är inte sugen på att slanta upp 60-80 tusen.

Vad har ni för system?
Vad kostade det?
Fördelar/nackdelar?
 
Köpte hydrauliskt när jag köpte bilen, då märktes in kostnaden i den "allmänna konkursen". Stödben = EP.
Kommer fram till en plats. Slår av motorn. Drar åt handbromsen. Om det inte lutar fööör mycket så trycker jag på automatik i fjärrkontrollen. Väntar någon minut eller två och sedan är allt klart och bilen står i våg.

Om jag i framtiden köper en annan bil kommer jag absolut ha stödben på den också. Ångrar inget.

MVH
Hans
 
Hydraulkolvar, elektrisk oljepump och ett ventilpaket med fyra spakar så har du ju ett manuellt system.
Eller lyxa till det med elektriskt ventilpaket så kan du styra det inifrån.
 
Det finnes 12V linear actuators med stor nok løftekraft. 4 slike og litt elektronikk eller elektromeknikk (releer og brytere)
 
Hydraulkolvar, elektrisk oljepump och ett ventilpaket med fyra spakar så har du ju ett manuellt system.
Eller lyxa till det med elektriskt ventilpaket så kan du styra det inifrån.
Jag har kollat lite på det.
Bygga ett system liknande det på en skylift. Men med elektriskt ventilpaket och fjärrkontroll.
Kolvarna går på runt 1000kr\st. Och en bra oljepump med 12v motor 6000kr.
Tyvärr springer detta troligen iväg till närmare 30tusen ändå.
 
Vad kan det kosta att få dem monterade oxå?

Det beror på två saker:

1) Hur erfaren är montören?
2) Hur mycket debiterar han per timme?

Jag gjorde jag jobbet själv, hade en bekant till hjälp och hade tillgång till en verkstad med lyft.

På en lördag monterade vi inte bara stödbenen, utan också hjälpluftfjädring på bakaxeln på vår Ford Transit-baserade husbil.

Monteringssatsen för stödbenen krävde inte så mycket modifieringar med vinkelslipen, men för hjälpluftfädringen krävdes desto mer.

Pålle
 
Jag har hört att det har varit problem med att de elektriska stödbenen, skulle vara känsliga för smuts?
Någon mer som har hört något sådant?
 
Har också hört talas om det, men aldrig träffat på någon som råkat ut för problem av det slaget. (Har även hört talas om dem som fått en råtta i pizzan...)

Våra stödben har fungerat klanderfritt i ett par års tid.

Pålle
Pålle du har tydligen använt dem ett tag har du någon " Lessons learned " att förmedla ? Håller på att anskaffa och montera!
 
En enda sak har jag lärt mig:

När man ska fälla upp benen dras de först in till min.- läge.

I detta läge bör man kolla att fjädrarna som påverkar ändlägesströmbrytarna är i rätt läge. Därefter kan man fälla upp benen till "kör-läge".

Missade detta en gång (dåligt antytt i bruksanvisningen), och fick lägga lite tid på att leta i gräset efter den "bortsprungna" fjädern.

Pålle
 
En enda sak har jag lärt mig:

När man ska fälla upp benen dras de först in till min.- läge.

I detta läge bör man kolla att fjädrarna som påverkar ändlägesströmbrytarna är i rätt läge. Därefter kan man fälla upp benen till "kör-läge".

Missade detta en gång (dåligt antytt i bruksanvisningen), och fick lägga lite tid på att leta i gräset efter den "bortsprungna" fjädern.

Pålle
Ok tack
 
En enda sak har jag lärt mig:

När man ska fälla upp benen dras de först in till min.- läge.

I detta läge bör man kolla att fjädrarna som påverkar ändlägesströmbrytarna är i rätt läge. Därefter kan man fälla upp benen till "kör-läge".

Missade detta en gång (dåligt antytt i bruksanvisningen), och fick lägga lite tid på att leta i gräset efter den "bortsprungna" fjädern.

Pålle
PÅ våra sitter det en svart kopp som styr fjädern.
 
Tillbaka
Toppen