• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har 4 paket "på väg" när väl säljaren sänder, kan ta upp till 7 dagar eller mer, så anländer paketen snabbt till Sverige,
sen undrar man vad som händer, någonstans blir de liggandes :msn_sad:

Detta misslyckades man att leverera igår, de är proffs på att misslyckas i alla fall :msn_wall:

track.JPG
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Beställde en ny elektronikenhet till min 9kw Kinavärmare, den första blev levererad av FedEx till någon i Frankrike!!!
Ny enhet skickad av leverantören, det gick förhållandevisv fort, ca 7 dagar!
(inga problem med detta från leverantören, när dom såg felleveransen gick det fort.)

Beställ från Kina och va del av äventyrtet!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag möblerat om lite bland mina LFP.
Det stora på 280Ah hamnade först i min fiskekajak med elmotor, men blev overkill där, (har aldrig lyckats förbruka över 50Ah på en hel dag).
Det har nu blivit en portabel Power Bank
Batteriet övervakas av ett Daly 12V 4S 100A.
Cellerna hålls på plats med några varv Gorilla vävtejp.
Även kompletterat med en Battery Monitor TR16 på 100A i locket TR16
Boxen kom färdig med några uttag, Anderson 50A, cigg.uttag, dubbelt usb uttag, samt polbultar med vingmutter.

IMG_20210809_184533.jpgIMG_20210809_184153.jpgIMG_20210809_184113.jpg

Mina 100Ah CALB LFP som bara samlat damm hamnar nu i fiskekajaken, tror de blir bra där.
Här hålls cellerna ihop med rostfri M8 gängstång och alu-fyrkantsrör.
De övervakas av ett Xiaoxiang 12V 4S 120A med BT dongel.

IMG_20210809_184637.jpg
IMG_20210809_184650.jpg
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Blir förengångsskull lite avis på er som har "storbilar" och inte måste knöla in batteri med tillbehör under en passagerarstol, helst i en sådan fiffig box också :) . Snyggt byggt förresten!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En varning om en riktig skräpbrytare, tyvärr kryllar det av dåliga kopior på annars bra produkter.


Jag vill inte försvara produkten, men runt 3min använder han låsknappen som mothåll för att vrida vredet, och låsknappen skall ju röra sig in och ut för att låsa, och det förhindrar han ju med det greppet!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har 3st av denna typ av brytare i husbilen, de ser dock lite annorlunda ut, inköpta på Swedol,
jag har inte haft några problem heller med mina, dessa blir inte varma med min belastning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har 3st av denna typ av brytare i husbilen, de ser dock lite annorlunda ut, inköpta på Swedol,
jag har inte haft några problem heller med mina, dessa blir inte varma med min belastning.
Som mest tog jag ut ca 120A i ca 20 min. Allt gick bra men tyvärr tänkte jag inte på att känna om säkringen blev varm... Men jag hade säkert luktat om plasten hade blivit varm...
Tycker det är bra säkringar... Faktiskt den enda där plasten inte har smällt pga värmeutveckling :applaus:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som mest tog jag ut ca 120A i ca 20 min. Allt gick bra men tyvärr tänkte jag inte på att känna om säkringen blev varm... Men jag hade säkert luktat om plasten hade blivit varm...
Tycker det är bra säkringar... Faktiskt den enda där plasten inte har smällt pga värmeutveckling :applaus:

Du har alla gånger en högre kvalitet på dina brytare än den i filmen, eftersom du bevisligen kan belasta dem med hög ström :)
Tycker den i filmen verkade väldigt racklig.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker brytaren ser ut som en automatsäkring. Det står 200A på den.
Den klarar kanske av ett par höga överbelastningar/ kortslutningar sen är den nog slut.
Normalt ska man inte använda en säkring som en manöverbrytare.
Är det dessutom med last på är det ännu sämre.
Det är inte en säkring konstruerad för.

Det går att jämföra med att bryta och sätta på elen hemma hela tiden med dvärgbrytarna i normcentralen hemma. Med full last. Det fungerar nog ett tag. Sen börjar säkringarna bli dåliga.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag tycker brytaren ser ut som en automatsäkring. Det står 200A på den.
Den klarar kanske av ett par höga överbelastningar/ kortslutningar sen är den nog slut.
Normalt ska man inte använda en säkring som en manöverbrytare.
Är det dessutom med last på är det ännu sämre.
Det är inte en säkring konstruerad för.

Det går att jämföra med att bryta och sätta på elen hemma hela tiden med dvärgbrytarna i normcentralen hemma. Med full last. Det fungerar nog ett tag. Sen börjar säkringarna bli dåliga.
Ska inte BMS bryta om det behövs?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker brytaren ser ut som en automatsäkring. Det står 200A på den.
Den klarar kanske av ett par höga överbelastningar/ kortslutningar sen är den nog slut.
Normalt ska man inte använda en säkring som en manöverbrytare.
Är det dessutom med last på är det ännu sämre.
Det är inte en säkring konstruerad för.

Det går att jämföra med att bryta och sätta på elen hemma hela tiden med dvärgbrytarna i normcentralen hemma. Med full last. Det fungerar nog ett tag. Sen börjar säkringarna bli dåliga.

Såg du verkligen filmen ?
varför tror du den klarar av ett par höga överbelastningar, när den löser ut redan på 60A, den ska tåla 200A.

Det är en brytare (med automatsäkring) inte en strömställare som du skriver, och det tror/hoppas jag ingen använder den som.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Såg du verkligen filmen ?
varför tror du den klarar av ett par höga överbelastningar, när den löser ut redan på 60A, den ska tåla 200A.

Det är en brytare (med automatsäkring) inte en strömställare som du skriver, och det tror/hoppas jag ingen använder den som.
Det har en märkström på 200A. Då borde den inte lösa ut redan vid 60A.
Den fungerar mer som en effektbrytare. En icke ställbar sådan.
Då fungerar den men avviker från märkströmmen.

Sen håller jag med Montreal att hålla emot med handen vid testet är tveksamt.
 
Toppen