• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Jag köpte också min på amazon, brittiska.

Lycka till med laddningen, men den är väl nästan för liten för dej, 660w via solpaneler är väl peanuts för dej :cool:

Tack Peter.... i Nowember månaden har jag uppdaterat till 1060W Solpaneler.... så bara solen kommer fram så skall jag nog få en massa el..... :rolleyes::spinny:
 
Jag hoppas ni är medvetna om att Renogy 50A endast laddar med 25A per ingång. Dvs. max 25A solpanel och 25A generator, summa 50A! Så då behövs inga 1060W solpanel om man inte har ytterligare regulatorer utan det räcker med 350W ungefär....
 
Det stämmer inte riktigt,
Den laddar max 50A eller 660W.
Matar man den med mer från båda laddkällorna, så begränsas de till 25+25A.
Man ser det även i filmen tidigare i tråden.
Men jag kan ha fel.

Screenshot_2020-01-18-20-37-50-145_com.android.chrome.jpg
 
Jag läste för snabbt i specen och du har helt rätt Peter! Bra pris för en så kraftig Dc-Dc.
 
Høres ut som en kul lader, en MPPT på 50A og 2 likerettere for inngangene, den sterkeste vinner er enkleste mulige løsningen på dette. Skulle normalt være solpanelene som gir mest da de har høyest spenning.
 
Du har allerede godt balanserte celler, hva er lade strømmen nå - det er litt tap i ledningene fra lader til batteri og litt tap i selve ladeprosessen. Du kan ved å benytte forskjellen i batteri spenning ved start og nå regne ut hvor lenge det vil ta før du når din ønskede spenning og hvor mange A du effektivt tilfører batteriet.
 
Laddaren ska ge 3,65V / 5A.
Den har inte växlat till grönt ännu,
teoretiskt har jag nog fyllt på ca. 1000Ah nu.
Borde jag avbryta laddningen och mäta vilospänning på cellpaketet?
 
3.51 - 3.28 = 0.23 V og 1600Ah*0.23V=368Wh i løpet av 8*24=192 timer. Et snitt på 1.92 W hvilket vil si en effektiv lading på rundt 0.5A. Det du ser er veldig nær hvilespenning, men det skader ikke å koble fra og måle virkelig hvilespenning. Selv ville jeg koblet ferdig og satt på en kraftig 12V lader - BMS123 burde klare resten av jobben. Med den lille laderen vil det ta minst en uke til før du er oppe på dine 3.65V - det du opplever er den stigende lademotstand over 80% SOC. Ved kraftig lading klarer en 0-80% på 20% av tiden til 100% i følge endel teorier som delvis er bekreftet i praksis. Dette kommer av den lille spenningsforskjellen mellom batteri og lader.

Jeg burde advart deg mot denne effekten:D

Har rettet opp tallene.
 
Senast ändrad:
Gode LFP ladere gir opp når strømmen kommer under en grense - så ja det er helt som det skal være. Virker som laderen er innstillt på 3.5 volt og ikke på 3.65 som du trodde tidligere.
 
Snart dax att börja gräva i alla elkablar till/från batteriboxen.
Är det enklast för mej att skippa laddning från EBL119 koppla bort 230V från den och dra kabeln från startbatteriet direkt til dc/dc-laddaren?
 
Snart dax att börja gräva i alla elkablar till/från batteriboxen.
Är det enklast för mej att skippa laddning från EBL119 koppla bort 230V från den och dra kabeln från startbatteriet direkt til dc/dc-laddaren?
Nu har jag inte så kraftiga prylar. Men köpte Votronic laddbooster deras beskrivning var kapa det som kom från startbatteriet till EBL. Koppla direkt till DC/DC laddaren sen vidare till batteriet
 
Snart dax att börja gräva i alla elkablar till/från batteriboxen.
Är det enklast för mej att skippa laddning från EBL119 koppla bort 230V från den och dra kabeln från startbatteriet direkt til dc/dc-laddaren?

Fick min DCC50S idag... och den blev inkopplad i kväll :).... så imorgon om solen tittar fram får jag se om allt är rätt kopplad, :rolleyes:.... en sak som jag inte kunde hitta i manualen är ... nu när jag satt den på lithium laddning kommer den då att ladda start batteriet utefter denna inställning.... eller laddar den startbatteriet som ett bly batteri???
 
Tillbaka
Toppen