• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har 3st av denna typ av brytare i husbilen, de ser dock lite annorlunda ut, inköpta på Swedol,
jag har inte haft några problem heller med mina, dessa blir inte varma med min belastning.
Som mest tog jag ut ca 120A i ca 20 min. Allt gick bra men tyvärr tänkte jag inte på att känna om säkringen blev varm... Men jag hade säkert luktat om plasten hade blivit varm...
Tycker det är bra säkringar... Faktiskt den enda där plasten inte har smällt pga värmeutveckling :applaus:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Precis finns väldigt mycket substans i länken du fick. Men annars finns ju Google :):):)

Håller inte med om det där med att det är mycket substans där, och jag har nog läst det som har skrivits betydligt längre än du, tror inte jag behöver dina tips om google heller, är ganska bra på att söka själv, inte bara via guggle och youtube! Det finns mycket bra info att finna om man vet var man skall leta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Diodebroer for generatorer i biler finnes som klarer flere hundre A. Det sitter 3 dioder i hver av de to broene, en + bro og en - bro. Normalt er de enkelte diodene koblet til hver sin fas på 3-fas viklingene i generatoren. For denne bruk kan en godt koble alle 3 i parallell :D Selve broen er og kjøling for diodene.
Enkeltvis så finnes det løse dioder av power schottky type som lett klarer et par hundre A alene, men søk etter de med lav maks spenning for det finnes slike dioder for flere kV og da koster de mange tusen kroner stykket.

Men tilbake til serie eller parallell koblingene. Om en benytter serie løsningen oppnår en også at bodelen kjører på strøm fra laderen så lenge laderen er i gang da kilden med høyest spenning vinner. Ulempen med dette er at for å få batteriet fullt så trenger en litt høyere spenning fra laderen.

Så hva skjer om en benytter seriekobling av releet for forbruk og parallell for ladning? Så lenge batteriet lades er det i praksis som begge parallell, men i det bms stenger ladereleet vil spenningen fra batteri bli lavere enn fra lader og vil ikke forbruke strøm fra batteriet før laderen stenges av. Faktisk har en her en meget optimal løsning. Litt mer fiklete å sette opp. Så hvilken type relee? NO eller NC? Forbruksreleet NO slik at det ikke trekker strøm når batteriet kobles fra og ladereleet NC slik at det ikke trekker strøm når batteriet trenger ladning.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu är mitt 280Ah batteri på plats i fiskekajaken.
När jag torrkör MinnKota'n, motorn alltså, så efter en stund klipper BMS'et ( på låg spänning i cell 3, när jag mäter cellspänningen manuellt är alla 4 mycket jämna, samt ingen har låg spänning.
Testar att koppla på min Victron 30A laddare på Li-läget.
Nu sker något märkligt, BMS'et (HEYO 4S 12V 100A) laddar cell 3 rätt hårt, men klipper laddningen då det blir för hög cellspänning, det slutar efter någon minut och laddningen går stadigt, avbryter laddningen efter 5min, mäter varje cell manuellt, de är fortsatt mycket jämna, max. diff=0,02V.
Någon av er byggare som varit med om detta tidigare?

En filmsnutt från appen

 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Här kommer lite mer om laddning av lifepo4 batteri...

Hej och tack muskatten! Jag gillar verkligen dina olika videos med Andy från Off-Grid Garage. Killen gör ett mycket intressant arbete och jag har noterat att han faktiskt får samma resultat och drar samma slutsatser som jag själv gjort. Man behöver inte högra laddningsspänningar för att ladda ett LiFePO4-batteri. Man behöver m.a.o inte de höga laddningsspänningarna som det olika fabrikanterna anger i sina datablad. Enda fördelen med dessa höga specificerade nivåer är den förkortade absorbtionstiden och då talar vi om de sista procenten av laddningsgraden då skillnaden i mättnadsgraden i cellerna börjar framträda. Batterifabrikanterna vill framhäva att batterierna kan snabbt laddas.

Hur ser då det ut i en husbil med DC-booster, solcellsregulator och 230VAC laddare. Ja alla tre initierar en 100%-ig toppladdning vid spänningstillslag. Det är till och med så illa att, står husbilen på tomten oanvänd så startas ändå en toppladdning varje morgon då solen dyker upp och med varierande ljus och mörka moln på himlen så kan en toppladdning omstartas många gånger per dag. Verkligen inte bra men man skall inte överdriva farligheten. Batteriet klarar det!

Problematiken med dessa frågor om laddningspänningen är givetvis risken för brand eller förkortad livslängd på våra batterier. Att hålla ner profilen för spänningarna över lång tid är därför att rekommendera, viktig som Andy ovan nämner i många av sina videos. Många batteriexperter är av samma åsikt. Det är inte främst laddningsgraden utan spänningsnivåerna som är viktiga.

En annan sak som Andy belyser är obalansen vid absorbtionsnivån. Han rekommenderar balansering vid den lägre underhållsnivån vilket är en klok ide anser jag. Den spänningsskillnad som uppstår vid fulladdning måste tolkas på rätt sätt. Den cell som har högre spänning än grannarna har inte en högre laddningsgrad utan tvärtom en lägre laddningsgrad då spänningen är högre därför att det inte längre finns några litiumjoner att förflytta och cellen beter sig snarare som en kondensator eller isolator. När polspänningen över batteriet tillåts sjunka så reduceras spänningen över den cellen snabbast utan att ge något strömbidrag. När batteriet når den lägre vilospänningen där batteriströmmen är praktiskt taget noll har skillnaden i cellspänningarna delvis reducerats igen och slutresultatet kan bms-modulen slutligen justera genom en balansering.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har haft husbilen ute i solen ett par dygn i hopp om att få till balansering av batteriet via solen, men har ändå 200mV i diff. Cell1 ligger efter de andra.
Körde tillbaka Doris till garaget och monterade min Heltec active balancer, den startade, men gör ett blygsamt jobb med balanseringen.
Dock blir den mycket varm, så pass att den vill jag inte ha i min batterilåda.
Anslöt min 3,65V 5A laddare på cell1, hoppas den nått 3,65V imorgon, sen ska alla cellerna få denna behandling. Efter det hoppas jag slippa balansera igen i år, detta blir första balanseringen sen jag byggde batteriet 2020.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jaså?

Original ThunderSky Winston part number: WB-LYP100AHA(B)
Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
The minimum voltage is 2.5 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)
Energy density is 90.9 Wh/kg
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jaså?

Original ThunderSky Winston part number: WB-LYP100AHA(B)
Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
The minimum voltage is 2.5 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)
Energy density is 90.9 Wh/kg


Vid urladdning Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)

Men vad säger dom om laddning vid kyla som är viktigare
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Håller inte med om det där med att det är mycket substans där, och jag har nog läst det som har skrivits betydligt längre än du, tror inte jag behöver dina tips om google heller, är ganska bra på att söka själv, inte bara via guggle och youtube! Det finns mycket bra info att finna om man vet var man skall leta.
Håller med dig fullständigt :):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ni som länkar till beg. LFP-celler,
menar ni att just dessa är lämpade för att bygga ett 12V batteri till en husbil?
Komplettera då gärna med resterande, typ BMS o.s.v

Cellerna som används i exemplet i filmen är ju ganska unika, just därför lade jag upp den filmen.
I Montreal's länk fanns det mycket bra info om att BYGGA ett batteri till husbil, tack Montreal :)
 
Toppen