• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jaså?

Original ThunderSky Winston part number: WB-LYP100AHA(B)
Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
The minimum voltage is 2.5 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)
Energy density is 90.9 Wh/kg
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jaså?

Original ThunderSky Winston part number: WB-LYP100AHA(B)
Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
The minimum voltage is 2.5 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)
Energy density is 90.9 Wh/kg


Vid urladdning Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)

Men vad säger dom om laddning vid kyla som är viktigare
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.

Här är lite info

LFP eller LiFePO4 batteri(er) på vintern, hur hantera?

Men som du säger går ju alltid att starta värmen. Men börja inte ladda på från tex bilen 30-60a vid kyla. Oftast får man bara ladda högst 10% eller mindre vid kyla

Finns många trådar om detta i husbilsklubben
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Precis finns väldigt mycket substans i länken du fick. Men annars finns ju Google :):):)

Håller inte med om det där med att det är mycket substans där, och jag har nog läst det som har skrivits betydligt längre än du, tror inte jag behöver dina tips om google heller, är ganska bra på att söka själv, inte bara via guggle och youtube! Det finns mycket bra info att finna om man vet var man skall leta.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Håller inte med om det där med att det är mycket substans där, och jag har nog läst det som har skrivits betydligt längre än du, tror inte jag behöver dina tips om google heller, är ganska bra på att söka själv, inte bara via guggle och youtube! Det finns mycket bra info att finna om man vet var man skall leta.
Håller med dig fullständigt :):)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ni som länkar till beg. LFP-celler,
menar ni att just dessa är lämpade för att bygga ett 12V batteri till en husbil?
Komplettera då gärna med resterande, typ BMS o.s.v

Cellerna som används i exemplet i filmen är ju ganska unika, just därför lade jag upp den filmen.
I Montreal's länk fanns det mycket bra info om att BYGGA ett batteri till husbil, tack Montreal :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Toppen