• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.

Här är lite info

LFP eller LiFePO4 batteri(er) på vintern, hur hantera?

Men som du säger går ju alltid att starta värmen. Men börja inte ladda på från tex bilen 30-60a vid kyla. Oftast får man bara ladda högst 10% eller mindre vid kyla

Finns många trådar om detta i husbilsklubben
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ja, den förhållandevis låga vikten och få antal sålda, om man kollar på aliexpress, gör att man blir lite fundersam. (https://www.aliexpress.com/af/3.2V-...ttery&catId=0&initiative_id=SB_20191204232733). Hittar inga recensioner heller.. kanske cellen är ny på marknaden.


Det ser ut som att det finns celler men ungefär samma vikt och storlek men med olika kapacitet. 75Ah, 90Ah, 100Ah.

 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Missade ett par frågor :msn_embarrassed:
Laddning:
I husbilen styr mitt bms123 all laddning via ett Renogy DC/DC agg.

På mina 3st "lösa" LFP-batterier 20Ah, 100Ah, 280Ah, så laddar jag med externa laddare vid behov, all laddning styrs/bevakas med BMS. 280Ah har även utrustats med en battery monitor med shunt, men den styr inget.

Ja, laddning stoppas vid t.ex. 3,50V och BMS påbörjar balansering, de flesta BMS "flyttar" bara energi mellan cellerna, detta kan ta lång tid beroende på BMS.
De flesta BMS mäter SoC med olika lyckat resultat, jag har inhandlat en Victron smart shunt till husbilen, då bms123 är riktig dåligt på att visa korrekt SoC, kan rekommendera den shunten.

Behöver man få till en bra balansering på ett batteri "i drift" bör man helst koppla bort urladdning, annars blir det svårt att få till en bra balansering, då batteriet är belastat.
Jag kan sätta en rejäl slant på att vissa som bytt till drop-in LFP-batterier kommer att få en obalanserat batteri, då kommer de att tappa rejält med kapacitet och kontaktar säljaren, har de då "tur" så har säljaren en "hemlig" kod till appen och kan utföra en ordentlig balansering, tror detta kommer att bli en fin inkomstkälla när garantier har gått ut.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.835
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har satt min active balancer att starta vid 13,45V och vara aktiv tills spänningen sjunkit under 13,40V. Då balanserar den under laddcykel men skapar inte obalans vid urladdning. Jag laddar mina celler till 13,85V. Active balanser är ansluten till load utgång på mppt som styr till och frånslag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Peter K. LiFePO4-batterierna är i grunden en fantastisk produkt. Lätta att ladda och lätta att bruka. Tex. Batteritemperatur kompensation behövs inte. Ej heller float voltage eller equalizer voltage som var vanliga begrepp för bly-batterierna. Man behöver bara en enkel laddningscykel typ I-U där U-fasen (absorbtionsfasen) vanligtvis avslutas efter fast eller adaptiv tid. Mätning av den avtagande strömmen när alla litiumjonerna har nått sin plats för att avsluta absorbtionsfasen går bara att realisera i labbmiljö då vanligtvis alla laddarna i HB:n är kopplade till en bus-bar med batteriet och laster anslutna. Om ström går till eller dras ur batteriet vet vanligtvis inte laddarna. Inbyggd SMS-enhet eller strömshunt mellan batteri och bus-bar ger information om statusen men denna information förmedlas normal inte till laddarna. Troligtvis kännt för alla i detta forum.

När laddningscykeln är avklarad bör laddaren inta en vilospänning (med många namn. Sunlux säger laddspänning flyt, Skanbatt säger floatspenning osv) som kan driva den last som för tillfället ligger på bus-baren. Laddaren gör i det läget egentligen ingenting med batteriet utom att tillse att laddningen i batteriet i huvudsak bibehålles. Spänningen är ändå inte för hög för att optimera livslängd och säkerhet på batteriet. Spänningen under denna stationära fas brukar ligga i regionen 13,5 till 13,8 V.
Om man bygger upp ett system med bara Victron enheter finns det kommunikation mellan laddare och BMS. Vid balansering stängs laddaren av via BMS när en cell har kommit upp till i närheten av Vmax. Och så håller det på tills alla cellerna är i balans. Med en sån balanseringsmetod ställs det ett stort krav på att inget går snett. Marginalen för överspänning i en cell är ganska liten. Tänk om laddaren inte stängs av.


Med ett bussystem bör man hålla 12V och 230V system frånskilda från varandra så gott det går. Annars kan 230V påverka bussystem och eventuella signaleringar etc. Jag tror det är okänt för en del.
En inverter kan också störa (EMC ) om man har otur.

Det kan vara bra att inte ha allt för avancerade system. På sikt tror jag att man vinner på det. Kunskap om sin anläggning och hur allt hänger ihop tror jag också man vinner på.
Som du skriver i ett labb är det en sak men i det verkliga livet en helt annan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.182
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett intressant klipp om parallellkopplade LFP-batterier med olika SoC.
Även nackdelen med konstant balansering inkopplad.

Tack Peter...
Det är det jag har tidigare skrivit att två eller flera lifepo4 batteri behöver inte vara i samma Soc när man parallell kopplar dem... Bara de har en egen BMS så sköter den allt...
Intressant detta med konstant ballancering..... Jag har hör från flera att de använder sig av konstant ballancer....:bye:
 
Toppen