• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LFP batterier av låg kvalitet

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Många går i tankar att skaffa Lithiumbatteri till sin husbil, vi är även en hel del som dammsuger nätet för att finna "Kinafynd".

Jag tänker att vi kan samla de mindre bra batteribyggen som översvämmar nätet nu, så vi slipper köpa "grisen i säcken".
Fyll gärna på med tips på mindre bra/dåliga batterier, eller produkter runt LiFePO4 kemin.

Här kommer en första varning på ett batteri med dålig byggkvalitet, och som bl.a. saknar överbelastningsskydd.

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag hade nog aktat mig... Bms stänger förbrukningen vid 2v.... Det är för lågt.... Bör vara minst 2.7 - 2.75v
Sen kan du inte ändra parametrarna... Vilket innebär stor risk för att laddningen går upp till 100% hela tiden = förkortar livslängden på batteriet avsevärt...
Nä försök hitta ett annat... Och då helst med bluetooth översyn. .

Lycka till. ...
Finns det drop-in batterier där man kan ändra BMS:ens parametrar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag får känslan att de valt en display direkt på batteriet istf BT, en sämre lösning för oss i husbil.
BMS'et kan iallafall leverera höga strömmar, bra för de av oss med stor inverter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu börjar det bli riktigt bra priser och om det kommer via Polen så blir det ju ännu enklare.

BMS'et i detta batteri bryter spänningen först på 10V, lite lågt tycker jag, nu kan det vara så att EBL har redan brutit kretsen vid så låg spänning.
BMS'et verkar även sakna blåtand.
Dock inte alls ovanligt att man snålat in på BMS-egenskaper i drop-in batterier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Tack för bilderna.... Det var lite svårt att hitta infon.... Men jag kunde bl.a läsa... low volt off 10v....
Men för mig är detta bara att bms stänger när den totala volten går under 10 volt.... Du kan ju ha över 10 volt i batteriet... Men en cell kanske är under skadlig nivå... Medan de andra celler har mer volt.... Skulle detta hända då kan du slänga detta batteri.... Tyvärr :eek: :bye:

Därför är det viktigt att ha en bms som Du har kontroll över..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för bilderna.... Det var lite svårt att hitta infon.... Men jag kunde bl.a läsa... low volt off 10v....
Men för mig är detta bara att bms stänger när den totala volten går under 10 volt.... Du kan ju ha över 10 volt i batteriet... Men en cell kanske är under skadlig nivå... Medan de andra celler har mer volt.... Skulle detta hända då kan du slänga detta batteri.... Tyvärr :eek: :bye:

Därför är det viktigt att ha en bms som Du har kontroll över...


Exakt... det Muskatten tar upp här är enligt mej med flera mycket viktigt!!
Den totala momentana spänningen i ett LiFePO4-batteri är snudd på ointressant (samma problem i alla batterityper även bly/syra)
Det är spänningen på cellnivå man vill ha koll på.

Här ett exempel från min husbil som står i mitt varmgarage, jag har huvudspänningen på samt ett wifi igång utan laddning (för att hålla igång kameraövervakningen i garaget
).
Strömförbrukningen ligger då under 1A, denna låga ström registrerar inte mina hallgivare, med resultatet mitt batteri på 400Ah sakta men säkert töms.
Mitt BMS visar att batteriet är nästan fullt (eftersom min hallgivare på utström inte registrerar denna låga ström ur batteriet).

MEN på cellnivå händer det grejer!
Så här såg det ut den 29/12 då jag märkte att garagekameran inte larmade i min mobil när jag gick in i garaget.
Mitt BMS hade brutit spänningen ut från mitt batteri p.g.a en cell hade nått ner till den spänning jag satt att stänga av all spänning ut.
Den andra bilden visar statusen när jag fått igång laddningen med en Victron 30A på startbatteriet, alltså bobatteriet säger 96% fullt, vilket är långt ifrån sanningen. En irriterande brist när man använder hallsensorer istället för en shunt.

1609615422595.jpg1609615398391.jpg
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns säkert en hel del idag där du kan göra detta, men de kostar några kr mer. Så när du letar efter ett lithium dropp in så leta efter dem

Jag har inte gjort någon riktig undersökning, bara spontankollat något faktablad då och då. Hittills har jag inte sett något exempel på dropin-batteri där BT ger konfigurationsmöjligheter, utan bara ett "tittfönster". Får väl leta vidare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte gjort någon riktig undersökning, bara spontankollat något faktablad då och då. Hittills har jag inte sett något exempel på dropin-batteri där BT ger konfigurationsmöjligheter, utan bara ett "tittfönster". Får väl leta vidare.

Jag tror att inte för långt bort i framtiden så är priserna nere på "bly-nivå", då bryr man sig inte om cellspänning m.m. utan gör som man gör med blybatterier idag, byter ut dem när de inte levererar som förväntat, det är bara vi nördar som snöar in hårt i detta :oops: :rolleyes:
 
F

F.d. 14324

Guest
inte för långt bort i framtiden så är priserna nere på "bly-nivå"
Bodelsbatterierna i min husbil kommer från mercedes (Agm), jag har för mig att de kostar 3500 + mums styck för 90Ah. Så det gäller helt enkelt att välja rätt jämförelse när man vill motivera sig att gå över till lithium. :angel:
(fast jag kör nog "dö" på de jag har först och observerar andra som dödar lithiumbatterier och bränner bms:er i mellantiden, sen kommer nog jag också att gå över till att döda lithiumbatterier)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bodelsbatterierna i min husbil kommer från mercedes (Agm), jag har för mig att de kostar 3500 + mums styck för 90Ah. Så det gäller helt enkelt att välja rätt jämförelse när man vill motivera sig att gå över till lithium. :angel:
Har du stjerne på bobatteriet? Den prisen kan en matche allerede med nye LFP celler. Men i dag er det de billigste LFP som matcher de dyreste AGM og Gel batteriene. Om dagens trendfortsetter så vil en om få år ikke benytte blybatterier lengre - LFP tar over. Lithium og bly skiller ikke stort i pris pr volum og jern er billigere. Fosfat prisen har jeg ikke sett sammenlignet med svovelsyre. Det som holder igjen litt er produksjonen, men med øket automatisering så skal det ikke mye til før LFP krabber under blybatterier i kostpris pr kWh - uansett bly teknologi.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har du stjerne på bobatteriet? Den prisen kan en matche allerede med nye LFP celler. Men i dag er det de billigste LFP som matcher de dyreste AGM og Gel batteriene. Om dagens trendfortsetter så vil en om få år ikke benytte blybatterier lengre - LFP tar over. Lithium og bly skiller ikke stort i pris pr volum og jern er billigere. Fosfat prisen har jeg ikke sett sammenlignet med svovelsyre. Det som holder igjen litt er produksjonen, men med øket automatisering så skal det ikke mye til før LFP krabber under blybatterier i kostpris pr kWh - uansett bly teknologi.
Tror ändå att det just nu lönar sig att köpa ett likadant batteri som sitter i min nya husbil (Banner bly/syra 100 ah för 1900kr). Köra den lösningen tills priserna sjunkit lite till istället för att köpa tex detta batteri. https://www.hjertmans.se/produkter/...atterier/victron-lithium-128v-superpack-100ah
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror ändå att det just nu lönar sig att köpa ett likadant batteri som sitter i min nya husbil (Banner bly/syra 100 ah för 1900kr). Köra den lösningen tills priserna sjunkit lite till istället för att köpa tex detta batteri. Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah – Hjertmans.se

Även om priset är nersatt så tycker jag att du verkligen har hittat ett dyrt 100A litium batteri att jämföra med....
Sen har det inte bt. (Bluetooth).... Du kan säkert hitta minst lika bra och mycket billigare om du lägger lite tid på att leta..... Lycka till :bye:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tror ändå att det just nu lönar sig att köpa ett likadant batteri som sitter i min nya husbil (Banner bly/syra 100 ah för 1900kr). Köra den lösningen tills priserna sjunkit lite till istället för att köpa tex detta batteri. Victron Lithium 12,8V SuperPack 100Ah – Hjertmans.se

Tänk på att vid jämförelse av Lithiumjärnfosfat / bly-syra batterier, så får du dubbla Ah på bly-syra, alltså ska du ersätta ett bly-syra på 100Ah, så blir det ett LFP på 50Ah, då kommer du ändå att ha mer tillgänglig energi vid normal förbrukning i en husbil, detta gäller vid småuttag från batteriet, börjar vi koppla på större förbrukare som t.ex en inverter så blir skillnaden enorm.
Tänk också på att LFP är ca. 75% lättare, samt ca. hälften så stora.
Tänk även att livslängden är ca. 5 gånger längre på ett LFP.
Räkna sen på vad som lönar sig.
compare lead acid vs lifepo4 12v battery - Sök på Google

Allt beror sen på vad man har för normal dygnsförbrukning kWh/dygn, vilket avgör hur stort bobatteri man behöver.
Ligger man alltid i natthamn med elstolpe behöver man inte mycket till batteri, då duger oftast det som satt i från fabrik.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att förtydliga vad jag menar med "låg kvalitet"
Här förklarar Will på ett enkelt sätt skillnader på ett s.k Premium-LFP och ett s.k Budget-LFP,
får man t.ex 10års garanti så lär batteriet innehålla elektronik av hög kvalitet.
En av orsakerna när man byter till LFP är den förväntade långa livslängden, och troligtvis är det BMS'et som är den svaga punkten i många "drop-in batterier"

 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Tänk på att vid jämförelse av Lithiumjärnfosfat / bly-syra batterier, så får du dubbla Ah på bly-syra, alltså ska du ersätta ett bly-syra på 100Ah, så blir det ett LFP på 50Ah, då kommer du ändå att ha mer tillgänglig energi vid normal förbrukning i en husbil, detta gäller vid småuttag från batteriet, börjar vi koppla på större förbrukare som t.ex en inverter så blir skillnaden enorm.
Tänk också på att LFP är ca. 75% lättare, samt ca. hälften så stora.
Tänk även att livslängden är ca. 5 gånger längre på ett LFP.
Räkna sen på vad som lönar sig.
compare lead acid vs lifepo4 12v battery - Sök på Google

Allt beror sen på vad man har för normal dygnsförbrukning kWh/dygn, vilket avgör hur stort bobatteri man behöver.
Ligger man alltid i natthamn med elstolpe behöver man inte mycket till batteri, då duger oftast det som satt i från fabrik.
Bra förklaring, tack för det. Får kanske fundera en gång till. Kan du ge ett exempel på ett batteri på 100ah som du skulle kunna rekommendera som ett bra batteri?. Varför står det ibland att man kan byta utan att ändra laddsystem etc? Min laddare är inte för litiumbatterier. Vad är det som gäller? Min dc-dc laddare klarar litium men inte den andra laddaren.
Bägge laddarna sitter original.
 
Toppen