• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LFP batterier av låg kvalitet

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Många går i tankar att skaffa Lithiumbatteri till sin husbil, vi är även en hel del som dammsuger nätet för att finna "Kinafynd".

Jag tänker att vi kan samla de mindre bra batteribyggen som översvämmar nätet nu, så vi slipper köpa "grisen i säcken".
Fyll gärna på med tips på mindre bra/dåliga batterier, eller produkter runt LiFePO4 kemin.

Här kommer en första varning på ett batteri med dålig byggkvalitet, och som bl.a. saknar överbelastningsskydd.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja de e just det, att man inte vet vad man får innanför skalet.
Men gör en test på lågtemp.stoppet, in med batteriet i frysen, sen prova att ladda det.

Jag satsar hellre på ett sådant här set, riktiga industriceller som tål det mesta, och någon vettig att diskutera med om något krånglar?
Kostar mer, men man kommer ju förhoppningsvis att ha det länge, troligen över 10 år.

Shop GWL | 12V, 1.56kWh LiFeYPO4 set with 130Ah cells, BMS mobile monitoring
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Ja de e just det, att man inte vet vad man får innanför skalet.
Men gör en test på lågtemp.stoppet, in med batteriet i frysen, sen prova att ladda det.
jag har köpt denna solcellsladdare som har inbyggt lågtempsskydd


samt inhandlat denna laddningsbooster som åxå har lågtemskydd


Nu är det bara den kinesiska 30amp laddaren som måste kontrolleras, om nu inte det fungerar med lågtemp skyddet i batteriets bms
antingen köper jag en Votronic laddare med skyddsfunktion eller så köper jag ett solid state relä och en temp givare monterad på minuspolen
men spännande det här..=)
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Jag satsar hellre på ett sådant här set, riktiga industriceller som tål det mesta, och någon vettig att diskutera med om något krånglar?
Kostar mer, men man kommer ju förhoppningsvis att ha det länge, troligen över 10 år.

Shop GWL | 12V, 1.56kWh LiFeYPO4 set with 130Ah cells, BMS mobile monitoring
Det såg fint ut, men är nu för sent och mitt kostade med 30 amp laddare och frakt 5900kr, (batteriet 5000kr) så 40% billigare, men man får väl vad man betalar för, och skulle det visa sig fungera dåligt så är det väl bara bita i det sura äpplet, men jag är försiktigt positiv..=)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det går inte att jämföra ett drop-in typ No Name med Montreal's länk till Winston celler, högre kvalitet än dem är svårt att finna, vi kanske skulle ha en tråd med erkänt högkvalitativa produkter också. Rätt skötta Winston beräknas hålla 50-100år, jag är nöjd ifall mina Winston överlever mej.
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet är ju att kina har ingen ordning på märkesvaror det finns en massa företag inom alla områden som har en sidoproduktion med sånt som de skaffar billigt från märkesföretag. Hemma går sånt i sopcontainern men i kina säljer man under noname eller helt falska varumärken.
Man vet aldrig vad man får varken i kläder eller elektronik har börjat tröttna på sånt men man får kontrollera vad man köper, spelar ingen roll om det på papperslappar står ett nordiskt företag sen hittar man en liten lapp gömd där det står PRC eller kina.
Man blir så trött på detta att ständigt få saker som är dåliga från början och inte håller som det gjorde på 60 talet en klar tillbakagång. Bojkotta kina som trump säjer åtminstonde en sak han har rätt i.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Ifrågasatt lågtemeraturskyddet som skall vara inbyggt i BMS på batterierna jag köpt, fast var väldigt lågt, vid -15 så bryter BMS laddningen samt urladdning till batterierna, det låter ju helt galet....-15, det jag kan läsa mig till så skall dom aldrig utsättas för - grader och inte laddas under nollan om inte laddningen är under 1c, i mitt fall max 12 ampere laddning om det är kallare än -5 grader, men det går ju imot att man inte skall förvara dom i minusgrader, blir mycke daltande med dessa batterier...=))
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Problemet är ju att kina har ingen ordning på märkesvaror det finns en massa företag inom alla områden som har en sidoproduktion med sånt som de skaffar billigt från märkesföretag. Hemma går sånt i sopcontainern men i kina säljer man under noname eller helt falska varumärken.
Man vet aldrig vad man får varken i kläder eller elektronik har börjat tröttna på sånt men man får kontrollera vad man köper, spelar ingen roll om det på papperslappar står ett nordiskt företag sen hittar man en liten lapp gömd där det står PRC eller kina.
Man blir så trött på detta att ständigt få saker som är dåliga från början och inte håller som det gjorde på 60 talet en klar tillbakagång. Bojkotta kina som trump säjer åtminstonde en sak han har rätt i.
Utmaningen som konsument är ju mycket att göra kvalitetskontrollen så man får bra grejer.

Etablerat och riktigt välkänt märke/företag - Har kanske egen utveckling, tillverkning i Kina, eller köper färdiga produkter som märks om men har ofta relativt hög kvalitetskontroll.

Mindre känt märke/garageföretag/lågpriskedja - köper bara in färdiga produkter som ofta märks om. Låg eller ingen kvalitetskontroll.

Köpa själv på Aliexpress, Wish m.fl. - Rena vilda västern med torghandlare som säljer vad som helst. Det gäller att läsa på och våga chansa.

Mycket finns ju bara i Kina idag så det faller ju på oss som konsumenter att välja rätt väg. Det är ju inte allt Kinas fel.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Om man beställer mycket på en gång kan man få vilket namn man vill, tror knappast man packar upp och märker om. Det har skrivits och testats mycket om bl.a. liion celler som sitter i elcykelbatterier, har en påse såna som inte håller vad dom lovar trots att dom är märkta med känt märke.
Luxor packade om importvaror på 70.talet men vad jag vet stod det luxor på panelen men det var bruna kartonger så de packades om, sen kursade dom.
Lidl har ju eget märke dollarstore också osv så har det hållit på, i Spanien kan det stå att det är spanska varor men sen är det bara importören som är spansk trots spanskmärkning, på en liten lapp kan man sen se att det lik förbannat kommer från kina.
Många verktyg och motordetaljer har helt fel material, även grova skruvar är lätta att dra sönder och har ofta dåliga gängor direkt i påsen.
Ska man ha kvalitet så kan man ofta göra fynd på loppisar med gamla verktyg och liknande tillverkade i sverige kanske redan på 60-talet outslitliga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En inte helt ovanlig metod är att man klassar upp begagnade celler till nya celler, genom att sänka kapaciteten, t.ex kan en begagnad 120Ah cell säljas som en ny 100Ah cell, istället för att klassa den som en begagnad 120Ah cell.
En sådan cell har säkert många cykler bakom sig, och trist ifall man tror sig köpt nya celler.
Ifall dessa celler hamnar i drop-in LFP, är det mycket trist, då livslängden kan vara betydligt kortare i ett sådant förmodligen "billigt" batteri.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Angående Mastervolt så bygger de bra elapparatur, angående deras LFP-batteriet ovan, så vet vi inte ifall man ska akta sig för det, men som Olof skriver så saknar det BT, så det kanske platsar i denna tråd då, som ett LFP av lägre kvalitet, det får väl hänga med tills någon bevisat vad det innehåller.
 
Toppen