• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 LFP batterier av låg kvalitet

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Många går i tankar att skaffa Lithiumbatteri till sin husbil, vi är även en hel del som dammsuger nätet för att finna "Kinafynd".

Jag tänker att vi kan samla de mindre bra batteribyggen som översvämmar nätet nu, så vi slipper köpa "grisen i säcken".
Fyll gärna på med tips på mindre bra/dåliga batterier, eller produkter runt LiFePO4 kemin.

Här kommer en första varning på ett batteri med dålig byggkvalitet, och som bl.a. saknar överbelastningsskydd.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Batteriet som visas i #78 är kanske av dålig kvalitet.
Dock, vatten kommer inte in i ett batteri om det inte utsätts för vatten.

Youtubern i #78 är inte att lita på.
A/ Han hävdar att han yrkesmässigt reparerar LiFePo4 batterier. Kanske sant men helt okunnig tydligen.
B/ Han hävdar att batteriet inte är ett LiFePo4.
C/ Vatten skapas tydligen i ett batteri som stått torrt, vilket han hävdar.

Två tvivel:
Hur har det undgått honom under 6+ månaders användning av batteriet, med fungerande app, att spänningen och övrigt beteende inte var som ett LiFePo4 batteri? Se "A" ovan.

Han vet tydligen inte om att LiFePo4 är en typ av Li-Ion, som det står på cellen runt 8 minuter in i filmen. ( se"A" ovan)

QR koden på cellen ger nedanstående information:

Visa bilaga 241360

• Lärdom, bara för att det finns en film på YT, behöver innehållet inte vara kunnigt, ärlig eller sakligt.

Idka källkritik.
Bra Michael, du är uppmärksam, jag kollade inte så noga utan bara någon minut i början, slarvigt av mej.
Själva Youtubern imponerande inte på mej heller.

Toppen