• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddfråga

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hur många ampere skall två parallellkopplade 100W solceller avge?
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är de seriekopplade ger de inte fler ampere än vad en enda panel ger, dvs max 5 - 6A. Däremot ger de dubbla spänningen, ca 40 - 45 V tomgångsspänning. Hur regulatorn hanterar detta har jag inte kollat upp, dvs. om regulatorn kan "göra om" den höga spänningen och låga strömmen till lämplig laddspänning och högre ström.

Om de hade varit parallellkopplade hade tomgångsspänningen varit drygt 20V och strömmen max ca 13 A (när solen lyser maximalt vinkelrätt mot panelytan).

MVH
Hans
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är de seriekopplade ger de inte fler ampere än vad en enda panel ger, dvs max 5 - 6A. Däremot ger de dubbla spänningen, ca 40 - 45 V tomgångsspänning. Hur regulatorn hanterar detta har jag inte kollat upp, dvs. om regulatorn kan "göra om" den höga spänningen och låga strömmen till lämplig laddspänning och högre ström.

Om de hade varit parallellkopplade hade tomgångsspänningen varit drygt 20V och strömmen max ca 13 A (när solen lyser maximalt vinkelrätt mot panelytan).

MVH
Hans
förlåt mig skrev fel dom är parallellkopplade
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noen solar regulatorer med MPPT har en display opsjon som viser panelspenning og strøm pluss ladespenning og strøm. Og @skalman52 MPPT skal ivareta effekten, noe en lett ser på et slik display, selv med parellelle paneler blir ampere til batteri noe større enn fra panel. Den lille forskjell i effekt (watt) på begge sider av regulatoren er varmeutviklingen i regulatoren.

PWM regulatorer hakker opp strømmen for å lage ladespenning og mister den ekstra effekten panelene kan levere.

Affe du kan kun måle spenning med voltmeter, en trenger å måle spenningfall over en liten shunt for å få ampere. Jeg ville ikke bygge på dette utenpå en regulator, noe annet når det er en del av reguulatorens egen feedback som en kan hente info fra.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Ett exemper från en gråmulen verklighet som bekräftar vad Knut säjer. Har 2x100W solceller, serie-kopplade som här verkar fungera bättre än parallellt (har provat båda kopplingarna).
Hade jag haft parallellt kopplat, ingen laddning eftersom spänningen då lägre än batteriet.

I Victron-appen ser man att just nu ger 1A på solcellarna 1,2A till batteriet.

Screenshot_20190609-093727.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har bara en Ctec D250 SA som regulator för solcellerna

Här hittar du en billig ampere volt, watt, Ah mätare mm.... lätt att montera in då den har en hallsensor.... hör med säljaren om de kan skaffa en 2 meters kabel eller mer mellan mätaren och hallsensorn..för annars få du bara en 30cm kabel :confused:... jag monterade in en sådan till en Hbk kompis nu i feb. och han är jättenöjd :yes:


Voltage Amp Meter With Hall Sensor DC 300V100A | eBay
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Jag har 4 x 100 watt på taket. På midsommaraftonen förra året när solen kom fram efter några mulna dagar
så gav dom 340 watt och laddade batteriet med 20,8 A. Du borde kunna få hälften med 200 watt ca 10A när det är som mest gynnsamt i Sverige.:msn_hot:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om dom ligger platt på taket så räkna med 30-40% av märkeffekten dvs 200W *0,4 => 80 watt.

80W / 14 volt => 6A

Det bästa är att seriekoppla dessa till en MPPT regulator(under förutsättning att regulatorn klarar spänningen).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Är de seriekopplade ger de inte fler ampere än vad en enda panel ger, dvs max 5 - 6A. Däremot ger de dubbla spänningen, ca 40 - 45 V tomgångsspänning. Hur regulatorn hanterar detta har jag inte kollat upp, dvs. om regulatorn kan "göra om" den höga spänningen och låga strömmen till lämplig laddspänning och högre ström.

Om de hade varit parallellkopplade hade tomgångsspänningen varit drygt 20V och strömmen max ca 13 A (när solen lyser maximalt vinkelrätt mot panelytan).

MVH
Hans
Räkna om allt till watt så blir det enklare.

tex 100 Watt in ger ca 90%(10% förluster i regulatorn) av detta ut från regulatorn.

dvs 90W in till batteriet som laddas med 14V => 90/14 => 6,5A
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Er veldig fornøyd med mitt oppsett med solcellepaneler:
Har 2 stk. Westech 160W-paneler koblet i serie, Votronic MPP Duo Digital 350, 2 stk. 82AH GEL-batteri.
I dag ca. kl.11 ladet de med 19,9A!! da solen kom igjennom det skiftende skydekket. Fikk tatt et bilde da de ladet med 16,3A, og 13A gikk inn på batteriene. Batteriens status da var 85% med 3,3A i forbruk. Sted; ca. på 64 breddegrad i Norge.
Selv ved helt overskyet vær på denne årstiden kan de lade 3-5 A.
Ladingen starter mye tidligere enn om de hadde vært koblet parallellt er min erfaring.

IMG_2381.JPG
IMG_0957.PNG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Om dom ligger platt på taket så räkna med 30-40% av märkeffekten dvs 200W *0,4 => 80 watt.

80W / 14 volt => 6A

Det bästa är att seriekoppla dessa till en MPPT regulator(under förutsättning att regulatorn klarar spänningen).
Vet inte om en Ctec Dual 250S är en MPPT laddare och om den klarar spänningen?
Får ringa till Ctec och fråga imorgon
 
Toppen