Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
förlåt mig skrev fel dom är parallellkoppladeÄr de seriekopplade ger de inte fler ampere än vad en enda panel ger, dvs max 5 - 6A. Däremot ger de dubbla spänningen, ca 40 - 45 V tomgångsspänning. Hur regulatorn hanterar detta har jag inte kollat upp, dvs. om regulatorn kan "göra om" den höga spänningen och låga strömmen till lämplig laddspänning och högre ström.
Om de hade varit parallellkopplade hade tomgångsspänningen varit drygt 20V och strömmen max ca 13 A (när solen lyser maximalt vinkelrätt mot panelytan).
MVH
Hans
Går det inte alls mäta med en voltmätare?finns inget enkelt sätt, lägg ihop förbrukningen under ett dygn så ser du ungefär vad du förbrukar, har du solcell så kan du räkna ihop hur lång tid det tar att få igen det du förbrukat!
Jag har bara en Ctec D250 SA som regulator för solcellerna
TackDet finns en batterimonitor NASA BM2 till salu under annonser.![]()
Jag har installerat en BM2 i bilenDet finns en batterimonitor NASA BM2 till salu under annonser.![]()
Räkna om allt till watt så blir det enklare.Är de seriekopplade ger de inte fler ampere än vad en enda panel ger, dvs max 5 - 6A. Däremot ger de dubbla spänningen, ca 40 - 45 V tomgångsspänning. Hur regulatorn hanterar detta har jag inte kollat upp, dvs. om regulatorn kan "göra om" den höga spänningen och låga strömmen till lämplig laddspänning och högre ström.
Om de hade varit parallellkopplade hade tomgångsspänningen varit drygt 20V och strömmen max ca 13 A (när solen lyser maximalt vinkelrätt mot panelytan).
MVH
Hans
Vet inte om en Ctec Dual 250S är en MPPT laddare och om den klarar spänningen?Om dom ligger platt på taket så räkna med 30-40% av märkeffekten dvs 200W *0,4 => 80 watt.
80W / 14 volt => 6A
Det bästa är att seriekoppla dessa till en MPPT regulator(under förutsättning att regulatorn klarar spänningen).