• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Nä! Nu ska jag sluta dryga mig.
Vill tacka alla som skrivit, har varit väldigt rolig läsning på kvällarna, som jag skrev i första inlägget så är det ett väldigt känsligt ämne och det är verkligen ett känsligt ämne, har säkert retat upp en del men det bjuder jag på för jag är nämligen näst bäst:)
Glöm inte kära husbilsvänner att ta det lungt i trafiken resten av sommaren så hörs vi säkert i nån annan tråd.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Vågar ju knappt yttra hur jag körde när jag var yngre, på den tiden det inte fanns två till ett väg.

Ett par sommar kördes det med husvagn tillsammans med kompisar.
Gamla risiga Volvo 240 och 140 blandades med gamla jänkare, van:ar och annat godis.
Gemensamt var att alla kördes av ynglingar runt 18, ibland var det med någon gamling mellan 25 och 30 och att alla drog husvagn samt samlades på samma camping (ofta Öland).
Eftersom mobilen precis var uppfunnen och inte var mans egendom så nyttjades radio mellan bilarna.

Vi startade oftast ungefär samtidigt och höll hastighetsbegränsningen eller strax under (ibland mycket under).
Och det tävlades hela vägen, men inte i hastighet.
Vi tävlade om vem som kunde få längsta bakomliggande kön....

Råkade man ligga först i kön och man närmade sig sträckor med mycket rakor ropades det i radion från de längre bak att nu var det dags att åka lite för folk började köra om.
Då gasade man på lite tills det började kurva till sig igen.

Det hela blev ännu mer spännande när någon upptäckte att med lite pyssel med bilarnas avgasgrenrör och en dunk diesel så skapades "London dimma".
Nu kunde alla bilar anlägga mer eller mindre ogenomtränglig dimma på rakorna och därmed hålla farten nere än mer.

Har för mig att "rekordet" var två mil kö en sommar på väg till Öland....

Detta är idag preskriberat och jag har aldrig själv utsatts för den uppfinningsrikedom som vi besatt.

Det närmsta var förra sommaren när vi kom ifatt en enorm kö på en väg med ganska långa omkörningsförbud.
Vår kompis, som låg före oss, ringde och berättade om anledningen till kön.

Längst fram låg två A-traktorer. Så fort det blev möjligt för omkörning började den ena A-traktorn köra om den andra så ingen annan kom fram.
De höll i i två mil sedan runt i en rondell för att antagligen göra samma sak åt andra hållet :cool:

redtop2

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2025
Nä! Nu ska jag sluta dryga mig.
Vill tacka alla som skrivit, har varit väldigt rolig läsning på kvällarna, som jag skrev i första inlägget så är det ett väldigt känsligt ämne och det är verkligen ett känsligt ämne, har säkert retat upp en del men det bjuder jag på för jag är nämligen näst bäst:)
Glöm inte kära husbilsvänner att ta det lungt i trafiken resten av sommaren så hörs vi säkert i nån annan tråd.
En sista fråga: Blir det en Burstner 2025?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vågar ju knappt yttra hur jag körde när jag var yngre, på den tiden det inte fanns två till ett väg.

Ett par sommar kördes det med husvagn tillsammans med kompisar.
Gamla risiga Volvo 240 och 140 blandades med gamla jänkare, van:ar och annat godis.
Gemensamt var att alla kördes av ynglingar runt 18, ibland var det med någon gamling mellan 25 och 30 och att alla drog husvagn samt samlades på samma camping (ofta Öland).
Eftersom mobilen precis var uppfunnen och inte var mans egendom så nyttjades radio mellan bilarna.

Vi startade oftast ungefär samtidigt och höll hastighetsbegränsningen eller strax under (ibland mycket under).
Och det tävlades hela vägen, men inte i hastighet.
Vi tävlade om vem som kunde få längsta bakomliggande kön....

Råkade man ligga först i kön och man närmade sig sträckor med mycket rakor ropades det i radion från de längre bak att nu var det dags att åka lite för folk började köra om.
Då gasade man på lite tills det började kurva till sig igen.

Det hela blev ännu mer spännande när någon upptäckte att med lite pyssel med bilarnas avgasgrenrör och en dunk diesel så skapades "London dimma".
Nu kunde alla bilar anlägga mer eller mindre ogenomtränglig dimma på rakorna och därmed hålla farten nere än mer.

Har för mig att "rekordet" var två mil kö en sommar på väg till Öland....

Detta är idag preskriberat och jag har aldrig själv utsatts för den uppfinningsrikedom som vi besatt.

Det närmsta var förra sommaren när vi kom ifatt en enorm kö på en väg med ganska långa omkörningsförbud.
Vår kompis, som låg före oss, ringde och berättade om anledningen till kön.

Längst fram låg två A-traktorer. Så fort det blev möjligt för omkörning började den ena A-traktorn köra om den andra så ingen annan kom fram.
De höll i i två mil sedan runt i en rondell för att antagligen göra samma sak åt andra hållet :cool:
Påminner lite om de som demonstrerar för våtmarkerna. De limmar fast sig på vägen för att stoppa trafiken. Har faktiskt lite svårt att se det roliga med ert förfarande. Hade jag inte gillat dig så mycket hade jag kallat dig för en förbannad jäkla drummel! Men eftersom jag gillar dig nöjer jag mig med att kalla dig för drummel! :cool:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Tänker också lite på två till ett vägar när jag skummar igenom tråden.
Kör också väldigt mycket, mellan 5 och 6 000mil i jobbet (ink till och från), kanske 500med husbilen och kanske 500 med privatbilen.

Det jag ser mest av och som man också retar sig på är en som ligger längst fram när det är en fil.
Hen ligger 20-30 under gällande hastighet.
När det sedan blir tvåfiligt och hela kön lägger sig till vänster för omkörning ökar hen farten, ofta 10-20 över gällande.
Bara en bil kommer om.
Sedan blir det en fil och hen sänker farten igen.

Låg efter en sådan senast igår.
Det slutar ju med att alla uppretade bilister bakom brakar om i 30-50 över hastighetsgränsen, gärna 1dm bakom bilen före....

Det är sällan husbilar.....

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tänker också lite på två till ett vägar när jag skummar igenom tråden.
Kör också väldigt mycket, mellan 5 och 6 000mil i jobbet (ink till och från), kanske 500med husbilen och kanske 500 med privatbilen.

Det jag ser mest av och som man också retar sig på är en som ligger längst fram när det är en fil.
Hen ligger 20-30 under gällande hastighet.
När det sedan blir tvåfiligt och hela kön lägger sig till vänster för omkörning ökar hen farten, ofta 10-20 över gällande.
Bara en bil kommer om.
Sedan blir det en fil och hen sänker farten igen.

Låg efter en sådan senast igår.
Det slutar ju med att alla uppretade bilister bakom brakar om i 30-50 över hastighetsgränsen, gärna 1dm bakom bilen före....

Det är sällan husbilar.....
Instämmer, här kallar vi dessa vägar för 70/140-väg!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Instämmer, här kallar vi dessa vägar för 70/140-väg!
Äntligen..PeterK kom just med den ultimata lösningen..Att ingen tänkt på detta förut.
Sätt upp två eller kanske tre under/över varann.. så en vägsträcka får tre skyltar... t ex 70- 90 - 120 sen väljer varje bilist vad den vill följa.
Modernt ... valfrihet även i trafiken. Så får det bli.

Toppen