• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Jag gör ett sent inhopp med några dilemman och hur jag löser dessa.:
  • För mig är resan målet längs små fina vägar och fin natur. Inte att komma fort fram till nästa övernattningsställe.
  • Jag blir mer störda av att ha en kö bakom mig än att ligga efter andra (i rimlig hastighet). Gör vad jag kan för att slippa det genom att hjälpa dem köra om. Men inte alltid lätt på små krokiga vägar.
  • Störst bekymmer i Tyskland där standardhastighet på alla vägar är 100 km/tim, och de andra skall till jobbet.
  • På tyska motorvägar ligger jag snällt på lagom avstånd efter en lastbil med farthållare på 80 el 90 km/tim.
  • Resan är målet.
  • :mh::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car::msn_car:

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025
Ja,om inte den som ligger tvåa kör om skapas det snabbt långa köer. Och köer skapar irritation och dåliga beslut längre bak i kön.
så är det nog,men jag tänker som så varför har dom så bråttom med husbilar,jag ligger mestadels 80-85 km....påm 9+0 väg då blir man omkörd av lastbilar...

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Öh, läst men inte förstått mitt inlägg eller svarat på fel?
Jo ditt innlägg var inte svårt att förstå men nu är jag medlem i en husbilsklubb inte en husvagns klubb. Det är tack vare dessa gamla bilar vi har en husbilsklubb det var där allt startade vi ska vara rädda om våra gamla veteraner ute på vägarna det är andra klubbar som saab och volvo . De är stolta över sin historia och sina veteraner det borde vi i husbilsklubben också vara. Vet någon vad en gammal saab sport från 60-talet är värd?? De husbilar som sköts och överlever kommer bara öka i värde medan nyare bilar kanske som nyare bilar brukar göra hamna på tippen eftersom ingen kan laga det elektroniska.
Ja det är bara att stå ut och vänta medan ägarna till den "moderna" husbilen far förbi med höga skatter service osv. Inte undra på att man är stressad, hur många tusen ska inte in till banken varje månad. Detta är bara ett semesterproblem när folk är tillbaka i selen på jobbet och husbilen står långtidparkerad kan vi gamla pensionärer köra i lugn takt med våra husbilar.
I utlandet finns det många olika fordon även gamla mindre lastbilar som är väldigt gamla och jobbar i moln av rök uppför backarna. Sånt vet folk och kan hantera det, men i sverige är sommaren kort och man har bråttom till nästa ställe så man kan berätta sina tillrättalagda upplevelser till kompisarna på jobbet, som säkert vet att man ljuger ihop något.

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Jo ditt innlägg var inte svårt att förstå men nu är jag medlem i en husbilsklubb inte en husvagns klubb. Det är tack vare dessa gamla bilar vi har en husbilsklubb det var där allt startade vi ska vara rädda om våra gamla veteraner ute på vägarna det är andra klubbar som saab och volvo . De är stolta över sin historia och sina veteraner det borde vi i husbilsklubben också vara. Vet någon vad en gammal saab sport från 60-talet är värd?? De husbilar som sköts och överlever kommer bara öka i värde medan nyare bilar kanske som nyare bilar brukar göra hamna på tippen eftersom ingen kan laga det elektroniska.
Ja det är bara att stå ut och vänta medan ägarna till den "moderna" husbilen far förbi med höga skatter service osv. Inte undra på att man är stressad, hur många tusen ska inte in till banken varje månad. Detta är bara ett semesterproblem när folk är tillbaka i selen på jobbet och husbilen står långtidparkerad kan vi gamla pensionärer köra i lugn takt med våra husbilar.
I utlandet finns det många olika fordon även gamla mindre lastbilar som är väldigt gamla och jobbar i moln av rök uppför backarna. Sånt vet folk och kan hantera det, men i sverige är sommaren kort och man har bråttom till nästa ställe så man kan berätta sina tillrättalagda upplevelser till kompisarna på jobbet, som säkert vet att man ljuger ihop något.
Ändring på G?

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Lastbilsfart, runt 80 GPS tycker jag är väldigt behaglig hastighet då vägen medger det. Och jag kör åt sidan för att släppa förbi - om den eventuella kön kommer ifatt förståss.

Körde på 41:an idag 2+1 100-väg. En personbil närmade sig men kom aldrig ifatt, höll sig ungefär 100 m bakom och en kö byggdes upp efter den bilen. Det anmärkningsvärda var att ingen bröt kön för att ta sig förbi då det var två filer!

En helt annan fundering över tät trafik: Om hastigheten ökas så blir det färre fordon på vägen per tidsenhet och tvärt om ifall hastigheten sänkes.:D
Just det! Som DU tycker är en BEHAGLIG hastighet… bra att du släpper om vid köbildning bakom dig men om jag vill hålla rekomenderad hastighet dvs 90/100 på 90 väg med min husbil o hamnar bakom dig på en väg med heldragen linje så tänker jag bara på mig själv tydligen, ganska lustigt

leja4

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Skapar en ny tråd gällande saktgående husbilar vilket skapar både irritation och idiotomkörningar.
Hur tänker ni som är ute på vägarna med husbil o skapar långa köer? Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?
Husvagnar får köra max 80 på 90 väg, A-Traktorer får köra i max 30 men husbilar får köra 90 på 90 väg 100 på 100 väg osv osv så det kan man inte säga nåt om.. verkar vara ett känsligt ämne så ser fram emot vidare diskussion
Hej !

Fenomenet är bekant. Kanske är förklaringen att föraren med hjälp av regelbundna blickar i sina speglar, belåtet konstaterar : Jag leder ett folk.
BBa

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Just det! Som DU tycker är en BEHAGLIG hastighet… bra att du släpper om vid köbildning bakom dig men om jag vill hålla rekomenderad hastighet dvs 90/100 på 90 väg med min husbil o hamnar bakom dig på en väg med heldragen linje så tänker jag bara på mig själv tydligen, ganska lustigt
Det är väl så livet i ett samhälle är, ibland får man ge, ibland får man ta! Nästa gång är det du som ligger "i vägen" för någon som är som du, d.v.s.
anser att allt skall rätta sig efter hans/hennes önskemål. Och förresten 90/100 på 90 väg, har du egna hastighetsregler också?

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Hej !

Fenomenet är bekant. Kanske är förklaringen att föraren med hjälp av regelbundna blickar i sina speglar, belåtet konstaterar : Jag leder ett folk.
Grattis! Du har löst knuten, det är precis så dom lite äldre husbilsägarna resonerar o tycker.. äntligen nån som vaknat upp o trycker på problemet

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Bra att följa alla trafikregler!
Hugaligen vad det måste kosta att köra epatraktor i trettio på väg 31 här utanför Gullaskruv. Den är skyltad 80 så det är ett ganska stort steg ner till 30 men det konstiga är att jag har aldrig sett en epatraktor stoppad av polisen, inte ens för långsamkörning. Undrar vad långssamkörningsböterna kan vara vid 50 km/h under skyltad hastighetsgräns.

//Michael, medlem

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Hugaligen vad det måste kosta att köra epatraktor i trettio på väg 31 här utanför Gullaskruv. Den är skyltad 80 så det är ett ganska stort steg ner till 30 men det konstiga är att jag har aldrig sett en epatraktor stoppad av polisen, inte ens för långsamkörning. Undrar vad långssamkörningsböterna kan vara vid 50 km/h under skyltad hastighetsgräns.

//Michael, medlem
Kan bero på att dom inte fååååååååååår köra fortare än 30;)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Så här svarar AI

Utan giltigt skäl:
Om du kör långsammare än den tillåtna hastigheten utan någon uppenbar anledning, till exempel om du kör i 30 km/h på en 70-väg, kan det anses vara en överdrivet låg hastighet.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Nu fattar jag inte kopplingen till det jag skrev, förutom din synpunkt på vad jag tycker är behagligt.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bra att följa alla trafikregler!

Visa bilaga 240687

Jo precis som i ovanstående... det är många som inte vet vad som gäller.
Och det är många som tror på en massa konstiga väldigt oklara påståenden..bara för att man kan hitta det nånstans på internet.

I ovanstående får vi veta att bilar som kör långsammare än nödvändigt! ! !
Så är det nog...men vad betyder det... och vem avgör det?
Tänka sig att andra trafikanter blir upprörda...kanske kränkta?
Burstner 2025.... Här är min lösning på ditt problem. Du får minsann börja att göra polisanmälan varje gång du blir upprörd på detta.
Marsch in på närmsta polisstationen och anmäl.
Nej jag skämtar inte...hur ska Sverige annars få stopp på detta?
Återkom sedan o berätta vad resultatet blir.
Har du nån bättre idé om hur det ska bli slut på detta ofog?

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Så här svarar AI

Utan giltigt skäl:
Om du kör långsammare än den tillåtna hastigheten utan någon uppenbar anledning, till exempel om du kör i 30 km/h på en 70-väg, kan det anses vara en överdrivet låg hastighet.
Vad säger den verkliga juridiken? Rättsfall? AI svaren kan kanske i framtiden tas på allvar. Än så länge betraktar jag dem som nys.

Toppen