• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nja min förbrukning ökar ordentligt vid 90 -100 kmh, så det blir både en ekonomisk och miljö fråga.
Jag vet att vi lever i en stressig värld, allt skall ske nu på en gång och alla hinder att utföra allt på en gång blir till gigantiska stopp.
Om det tar några minuter till att komma fram är det egentligen ett problem?
Jag tror att om man hetsar upp sig i trafiken ökar risker för olyckor, tokiga omkörningar som du skriver. När jag hamnar bakom fordon jag inte kan köra om av någon anledning anser jag att det är en del av trafiksituationen och tycker det är helt ok.
Jag är övertygad om att alla gör så gott de kan i trafiken, alla vill komma fram helskinnade, men ibland kan det ta några minuter extra.

Jag tror att du har 10 hk mera än många äldre husbilar... och de 10 hk ger nog en hel del extra kraft. Några 100 km / h kommer absolut inte min bil upp i själv... nedförbacke... medvind... För egen kraft är det mera 75 --- 85 som är max.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fan Toyota! Har du rökt på nu igen?
Aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv... jag blir rosenrasande när jag ser yngre stå med en cigarett... en nära släkting till mig dog i höstas.. mycket rökande, lungcancer. Rökande leder alltid till lungcancer.. det handlar enbart om tid...
Kört mycket bil när jag var yngre och kört relativt fort... kört mycket på sena tider o nätter...men överlevt... mera tur än skicklighet... så lyssna o lär...
Är du medlem på Fonus? Passa på denna veckan! De har väldigt bra erbjudanden till nya medlemmar.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Aldrig tagit ett bloss i hela mitt liv... jag blir rosenrasande när jag ser yngre stå med en cigarett... en nära släkting till mig dog i höstas.. mycket rökande, lungcancer. Rökande leder alltid till lungcancer.. det handlar enbart om tid...
Det är ju inte riktigt sant. Har man tur hinner man dö av något annat innan.;)

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag tror att du har 10 hk mera än många äldre husbilar... och de 10 hk ger nog en hel del extra kraft. Några 100 km / h kommer absolut inte min bil upp i själv... nedförbacke... medvind... För egen kraft är det mera 75 --- 85 som är max.
Jag kan inte komma upp i 100 kmh en blåsig dag, inte heller i stora motbackar. Men planmark och lite medvind har det hänt att det gått runt 95 - 100 kmh. Det har inte varit några längre sträckor, men syns tydligt på förbrukningen när jag tankat. Dessutom så jobbar motorn så man blir lite orolig att den ska ge upp.:)

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Oj nu ska husse köra ut på 30 sträckan igen utanför skolan. Han luskör som vanligt, jag kommer att somna i stolen. Ligga och köra i 30, måste vara fel hastighet på skyltarna.

Jag tar över igen, plattan i mattan.

1754858784487.png

Bilagor

• 031b7d09e3ae9db9116cd1a1e127768a.jpeg
    031b7d09e3ae9db9116cd1a1e127768a.jpeg
    159,6 KB · Visningar: 15

Lennart Delli Delin

HBK revisor suppleant
Kommun
Skurup
HBK-Nr
39188
Medlemskap
2025
Det jag kan tycka är lite märkligt, jag får köra max i skyltad hastighet med husbilen PB klass II 4500 kg som i princip alltid är nästan fullastad. Hade den haft ett flak istället för bodelen oavsett last så gäller skyltad hastighet upp till 80km/h och max 90 km/h på motorväg. Är verkligen vägegenskaperna så mycket bättre för att den är registrerad som PB klass II.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
När beslutet om nu gällande hastighetsbestämmelser för "tunga" husbilar togs, gjordes noggranna analyser av olycksfrekvensen för denna typ av fordon i andra länder – framför allt Tyskland – och man gjorde då den bedömningen att andelen "tunga" husbilar i Sverige var så liten att det ur trafiksäkerhetssynpunkt inte skulle innebära någon större risk om dessa fick framföras i skyltad hastighet.

Pålle

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Kul med ett ämne som berör, den ena synpunkten nyktrare än andra;)
också kul att så många tänker på miljön , den lilla microtjänst man gör för miljön genom sänka farten med 10 km förlorar andra på fullgasomkörningar för att det ligger demensgubbar i en fart som passar dom..eller just det man skulle bara tänka på sig själv eller hur va det nu?
Är så glad att jag/vi köpte husbil för då är man tydligen helt felfri och gör inga som helst fel i trafiken, man får göra precis som man vill o lägga allt på andra medtrafikanter... För övrigt så är min ålder 55,haft prickfri körning sen 88, kör 5000 mil om året i tjänsten plus 2000 mil privat samt ca 500 med husbilen.. så ja jag är nog bäst i hela världen fast inte som Toyota då men nästan:)

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast det är väl inte dåligt att va tvåa i världen.... Du har silverplatsen. Grattis!
Finns också uttrycket, mottrafikanter.

Jag tänkte både berömma dig och hålla med dig. Det är bra att du kör ganska mycket varje år... det har jag också alltid gjort. Jag tror att det har mycket stor inverkan på hur man klarar av att köra bil, och detta gäller också i den så kallade gyllene demensåldern. Enligt mig så finns det ett problem med att äldre, dementa eller ej, kör för lite och tappar förmåga . Man har god erfarenhet genom att under livet ha kört mycket, men detta måste hela tiden hållas igång. Det funkar inte så bra att förlita sig på gammal erfarenhet.
Så ja, 7500 mil om året ger en mycket bra rutin...sen måste den hållas vid liv, i ditt fall förhoppningsvis i ytterligare 30-35 år. Och det är fullt möjligt...men inte genom att kanske gå ner till 500 1000 körda mil per år. Då tappar man efterhand i förmåga.
Jag tycker också att du har mycket rätt i dina iakttagelser. Jag tycker att dessa vägar med mitträcke medför en hel del både irritation och risktagande. Men jag har inte sett att det skulle va just husbilar som är orsaken. Problemet är att detta med två filer som sedan blir en fil och sedan två ... ger ett ryckighet... Vid två filer uppstår en tävling i att ..nu måste jag köra om... tänker en hel del... och vet att man har en begränsad sträcka på sig...o sen blir det enfiligt igen...och om 400 meter riktigt farligt ...trafiken stoppar ofta upp för alla ska in i en fil... det kan också bli farliga situationer... så ja, på dessa vägar håller jag helt med dig... förutom om att just husbilar är boven... nej det är hur vägen är konstruerad..en god tanke men som får konsekvenser. Vi är helt överens..Du har gjort samma iakttagelse som jag har gjort. Så ja som du själv skriver, en tråd som faktiskt berör ett mycket viktigt ämne, om du ändrar lite i din rubrik och stryker ordet husbilar.. så är vi överens..(.förhoppningsvis ).
Grattis till silvret.

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
Förstår ditt problem men snälla läs istället vad jag skrev… man får köra 80 på 90 men frågan är om man släpper om bakomvarande
Det blir inte trafiksäkert om man ska köra av vägen hela tiden om det blir några bilar bakom, vi bestämmer själva hur vi framför våra fordon utan att tvingas att köra fortare, köra av vägen titt som tätt för att någon vill fram snabbare. Jag tror ingen med husbil och körkortet i behåll är så saktfärdig så det blir farligt, men alla kanske inte vill ligga på maxhastighet hela tiden.
Ser vi att det blir kö bakom försöker vi underlätta om den möjligheten finns, men ingen kan tvinga mig att hela tiden uppfylla dens vilja som vill om i alla lägen.

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025
"för att det ligger demensgubbar i en fart som passar dom."

Du tycks tillhöra dom som anser att övriga trafikanter ska anpassa sin körning så du kan glida fram i den fart som passar dig. Och varför fullgasomkörning? Planera omkörningen så fungerar det i alla fall och då går det att spara krutet till när det verkligen behövs. Tycker du att dom som enligt dig kör 10 km för sakta är dementa så tror jag att det stora flertalet bjuder på det. Slutligen en fråga, förbrukar du mycket Novalucol så kan man nog inte utesluta ett samband med bilkörning.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Börjar bli orolig för mig själv, visste inte att man var dement om man inte kände en press att köra så fort som det står på skyltarna.
Visste inte att man kan avgöra att någon är dement när man inte kör med den hastighet som står på skylten.
Vet sjukvården om det enkla sättet ?

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Fast det är väl inte dåligt att va tvåa i världen.... Du har silverplatsen. Grattis!
Finns också uttrycket, mottrafikanter.

Jag tänkte både berömma dig och hålla med dig. Det är bra att du kör ganska mycket varje år... det har jag också alltid gjort. Jag tror att det har mycket stor inverkan på hur man klarar av att köra bil, och detta gäller också i den så kallade gyllene demensåldern. Enligt mig så finns det ett problem med att äldre, dementa eller ej, kör för lite och tappar förmåga . Man har god erfarenhet genom att under livet ha kört mycket, men detta måste hela tiden hållas igång. Det funkar inte så bra att förlita sig på gammal erfarenhet.
Så ja, 7500 mil om året ger en mycket bra rutin...sen måste den hållas vid liv, i ditt fall förhoppningsvis i ytterligare 30-35 år. Och det är fullt möjligt...men inte genom att kanske gå ner till 500 1000 körda mil per år. Då tappar man efterhand i förmåga.
Jag tycker också att du har mycket rätt i dina iakttagelser. Jag tycker att dessa vägar med mitträcke medför en hel del både irritation och risktagande. Men jag har inte sett att det skulle va just husbilar som är orsaken. Problemet är att detta med två filer som sedan blir en fil och sedan två ... ger ett ryckighet... Vid två filer uppstår en tävling i att ..nu måste jag köra om... tänker en hel del... och vet att man har en begränsad sträcka på sig...o sen blir det enfiligt igen...och om 400 meter riktigt farligt ...trafiken stoppar ofta upp för alla ska in i en fil... det kan också bli farliga situationer... så ja, på dessa vägar håller jag helt med dig... förutom om att just husbilar är boven... nej det är hur vägen är konstruerad..en god tanke men som får konsekvenser. Vi är helt överens..Du har gjort samma iakttagelse som jag har gjort. Så ja som du själv skriver, en tråd som faktiskt berör ett mycket viktigt ämne, om du ändrar lite i din rubrik och stryker ordet husbilar.. så är vi överens..(.förhoppningsvis ).
Grattis till silvret.
Gäller inte bara husbilar men detta är vad jag förstår ett husbilsforum där man diskuterar just husbilar så rubriken får nog stå kvar

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag som kvinna har reagerat på det manliga sättet att diskutera, många starka viljor som måste få rätt.
Stämningen vore mer välkomnande och trevlig om man inte alltid tog i med storsläggan

Unga fröken. . här slåss vi med ord, inte med släggor.

Ps det händer nån enstaka gång att jag tar en novalucol... men då går jag in på HBK... alltid hittar man något där man snabbt kan få ur sig alla inre spänningar o ångest som har byggts upp under dagens bilfärder. De inre aggressionerna rinner av o man blir lugn o får ro i själen...

Toppen