Burstner2025?
HBK Medlem
Nä det förstås, jag kör bara 5000 mil o året
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja här är en till !Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?
Ja, här har du en!
Skapar en ny tråd gällande saktgående husbilar vilket skapar både irritation och idiotomkörningar.
Hur tänker ni som är ute på vägarna med husbil o skapar långa köer? Finns det någon som tänker OJ nu är det bäst jag stannar på nån p-ficka o släpper om?
Husvagnar får köra max 80 på 90 väg, A-Traktorer får köra i max 30 men husbilar får köra 90 på 90 väg 100 på 100 väg osv osv så det kan man inte säga nåt om.. verkar vara ett känsligt ämne så ser fram emot vidare diskussion
Ja eller lämpprov vid 65
Förstår ditt problem men snälla läs istället vad jag skrev… man får köra 80 på 90 men frågan är om man släpper om bakomvarandeBurstner2025 tror att han är duktig? Men han har mycket att lära både i livet o i trafiken o om trafikregler.
Jag har kört i 180 km i timmen från Skåne upp till Kalmar, flera gånger. Har du gjort det? Jasså inte ? Va konstig !
I trafiken är saker inte känsliga... trafiken regleras av trafikregler och vägmärken.
Man ska hjälpas åt i trafiken för att undvika olyckor. Så visst.. i den mån det är möjligt håller jag ut till höger o ibland saktar jag ner hastigheten för att underlätta för någon annan att köra om. Men detta bestämmer jag själv... absolut inte den bakomvarande. Jag gör själv en bedömning kring ..vad är bäst i den här trafiksituationen..både för mig och den bakomvarande... för att minimera olycka...det är mitt ansvar..att minska olycksrisken. Så det är på inget sätt känsligt... utan väldigt kloka och väl avvägda beslut jag hela tiden tar... nu använder jag väldigt sällan min gamla husbil..men det händer tyvärr ofta att det trycks på bakifrån även då jag kör personbil. Jag äger en 6-7 stycken olika bilar totalt. Några små och några lite större och en äldre husbil. Hur jag kör och tänker i trafiken beror så klart på vilken av dessa bilar jag använder.. kör jag en av mina mindre bilar..måste jag vara mera försiktig o med en större med starkare motor gäller ett lite annorlunda körsätt så klart....men att man ALLTID OCH ALLA ska köra exakt lika och i lika hastighet... herregud vad mycket man har att lära o tänka o få in i huvudet... en stor förbättringspotential!
Om vi pratar husbil... min är också en Burstner... 30-40 år gammal.. 75 hästkrafter... det går inte fort och motvind och uppförbackar...o dålig acceleration... o det får faktiskt andra trafikanter anpassa sig till..liksom man i trafiken kommer att möta... förare med nytaget körkort, motorcyklar, lastbilar med jättelånga släp...fordon med bred transport..kanske med varningsbil... ambulans o brandkår i utryckning.. bilar med ev fel...som måste köra sakta till nästa bästa p-ficka... ibland en assistans-kår som håller på att ta hand om någon bil som fått stopp... skyltar som varnar för älgar, rådjur vildsvin och vilt. Ibland har jag sett trafiktecken som varnar för hästar. lekande barn...ja listan kan säkert göras väldigt lång... så om någon som har körkort o ger sig ut på vägarna inte har koll på allt det som väntar och som man måste anpassa sig till och vara uppmärksam på.. regn, snö, is och halka... trafikljus...övergångsställen vägarbeten...om man på fullt allvar tror att, nu kör vi här och alla måste hålla 90 för det fanns faktiskt ett runt märke där det stod..nio noll... vem är i så fall den farlige i trafiken.... jag suckar... det måste va nåt fel på körskolorna, fast jag tror faktiskt inte det...jag tror tyvärr att felet ligger någon annanstans..
Blir inte speciellt imponerad av att du kör i 180, finns säkert nån epakille som blir men inte på detta forumet,Förstår ditt problem men snälla läs istället vad jag skrev… man får köra 80 på 90 men frågan är om man släpper om bakomvarande
Nja min förbrukning ökar ordentligt vid 90 -100 kmh, så det blir både en ekonomisk och miljö fråga.Miljöaspekten kan vi nog släppa, husbil och miljö hänger inte ihop överhuvudtaget, jag kör mellan 8-10 mil på 2+1 väg i jobbet 5 dagar i veckan där det är 4km mellan omkörningsfilerna och hamnar väldigt ofta i kö där en husbil ligger o sölar längst fram, det är precis som att vissa husbilschaffisar tycker att det är ”nu har jag semester” så anpassa er efter mig o det spelar ingen roll om det är viltstängsel eller öppet landskap, jag har aldrig varit med om att just en husbil gåe in o släpper förbi bilar bakom men däremot husvagnar är väldigt duktiga på det så vill bara veta varför det är så
Om man släpper om bakomvarande? Det vet inte jag... men man får i varje fall inte medvetet och provokativt hindra bakomvarande från att köra om...det är straffbart.Förstår ditt problem men snälla läs istället vad jag skrev… man får köra 80 på 90 men frågan är om man släpper om bakomvarande
Obs kör inte....körde!Blir inte speciellt imponerad av att du kör i 180, finns säkert nån epakille som blir men inte på detta forumet,
Jag förstår liksom inte problemet är det 80 väg är det ju inga problem är det 100 väg så är den mer eller mindre 2 filig. En mindre del av vägarna häromkring är enfilfiga 90 vägar och då får man väl sakta ner lite lite att köra en liten bit med 80 istället för 90 kan inte göra särskilt mycket. Vad det handlar om egentligen är ju lagbrytarna som inte följer trafikreglerna och ska ha andra att bryta dom också. Jag ser ofta tunga husbilar i utlandet som inte får köra forare än 80 men som kör långt över 100. Jag bryr mej inte jag ligger i min fil med min fart andra får ta ansvar för vad dom gör inte mina problem.
Handlar om död, likkistor...Känns HBK när det är som bäst.Kul tråd! Vädigt mycket skarpa och tydliga synpunkter och total avsaknad av kärlek! Känns manligt!![]()
Fan Toyota! Har du rökt på nu igen?Handlar om död, likkistor...Känns HBK när det är som bäst.
Jag gillar Burstner 2025... jag kommer att stötta honom 100 procent i frågor där han har rätt...
Som jag svarar på frågan... är du medlem?
Jula alla apotek... sist var det på Rusta...
Vem vill va medlem på Fonus? Köp två, betala för en.