• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Långsamtgående Husbilar

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
För några årtionde sen gjordes en enkätundersökning som visade att 80 procent av bilförarna ansåg sig vara skickligare än genomsnittet. Gäller förmodligen fortfarande.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nä det förstås, jag kör bara 5000 mil o året

Det går åt rätt håll .... I inlägg 21 så är din körsträcka om året 5000 mil nu har den ökat till 7500 mil i inlägg 50. Kör på! Det ger träning åt hjärnan och håller demensen borta.

Ps helt fel Roland...nuvarande siffra torde snarare va över än under 100 procent.

Ps 2 för de som upplever tempot i denna tråd som för högt ( liksom i trafiken ) rekommenderar jag att i stället välja en tråd som handlar om lithium batterier eller krånglande kylskåp. Det finns väldigt många att välja på.

Senast ändrad:

Burstner2025?

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
44395
Medlemskap
2025
Det går åt rätt håll .... I inlägg 21 så är din körsträcka om året 5000 mil nu har den ökat till 7500 mil i inlägg 50. Kör på! Det ger träning åt hjärnan och håller demensen borta.

Ps helt fel Roland...nuvarande siffra torde snarare va över än under 100 procent.

Ps 2 för de som upplever tempot i denna tråd som för högt ( liksom i trafiken ) rekommenderar jag att i stället välja en tråd som handlar om lithium batterier eller krånglande kylskåp. Det finns väldigt många att välja på.
Haha! Ja o eftersom jag följer trafikrytmen åtminstone i tjänsten inte med husbilen för det behövs inte så i inlägg 135 så är jag nog uppe på 10000 mil, faktiskt imponerad av att du kunde lägga ihop alla siffror:)

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Fan Toyota! Har du rökt på nu igen?
Jag kan upplysa forumet om att Toyota är en renlevnadsman som varken röker eller dricker och som kör många mil om året utan böter, själv har jag alrig fått böter för att ha kört för fort körkort sedan 1966 liksom min far som körde bil tills han var 95 utan böter.
Ett bra sätt att ha en mätare som visar för mycket, GPS är lurig kan visa lägre fart än den riktiga eftersom man på en kurvig väg kör fortare än vad den visar likaså vid branta upp och nedförsbackar sen är ju en del sateliter skymda ibland och man ser att gps hoppar upp och ned i hastigheten. Jo jag har testat med flera program och flera telefoner.

Senast ändrad:

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
På hemväg efter drygt 300 mil i Norrland.
De flesta gångerna det varit köer FRAMFÖR en husvagn eller husbil har det varit p g a en PB1, som legat och krypkört ca 20 km under skyltad hastighet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
På hemväg efter drygt 300 mil i Norrland.
De flesta gångerna det varit köer FRAMFÖR en husvagn eller husbil har det varit p g a en PB1, som legat och krypkört ca 20 km under skyltad hastighet.
Ja du har rätt i att husvagnsbilisterna som har dragbil med stark motor oftast kör för fort. Har sett att de ofta har noll koll på att husvagnen far fram och tillbaka särskilt i blåsten. Har också sett husvagnar som kört av vägen, finns inget att ta vara på bara en hög med bråte. Har man kört en äldre PB 1 så förstår man varför man kör i lägre hastighet än förbudskyltarna visar.

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Ja du har rätt i att husvagnsbilisterna som har dragbil med stark motor oftast kör för fort. Har sett att de ofta har noll koll på att husvagnen far fram och tillbaka särskilt i blåsten. Har också sett husvagnar som kört av vägen, finns inget att ta vara på bara en hög med bråte. Har man kört en äldre PB 1 så förstår man varför man kör i lägre hastighet än förbudskyltarna visar.
Öh, läst men inte förstått mitt inlägg eller svarat på fel?

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Vad många inte tänker på, är att man måste anpassa hastigheten efter väglag/vägskick och väderlek m m.
Förra veckan körde jag på en 80-väg i Lappland med en husvagn framför, som körde skyltad hastighet. Mellan oss en stressad bilist, som nyss kört om mig.
På en raksträcka springer det ut en ren fr skogen, så husvagnsekipaget bromsar ner till ca 60 km/h.
Då kör personbilen om!!! Tror inte han såg renen. Tänk om det kommit fler renar!
Vid en omkörning är bilisten mer koncentrerad på själva omkörningen, än omgivningen och därmed en stor trafikfara!

klingan

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025
Tänker lite som andra har uttalat sig om... och mig veterligen har jag aldrig någonsin under mina14 år haft någon avsevärd kö bakom mig.
Ser mig själv som en normal trafikant som betalar vägskatt.
Sen att samhället skapat en taskig syn på medmänniskan i ex antal idiotiska omkörningar, stress?
Upp till varje individ att göra sin egen bedömning utefter sin situation.
Har aldrig under mina år sett en husvagn köra åt sidan för att släppa förbi mig, men det är bara av egen erfarenhet..

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Givetvis är det så att det är föraren som avgör hur fort han klarar av att köra, men den som avviker från trafikrytmen skapar risker när det provocerar andra till onödiga omkörningar

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja och bankernas fel om de har pengar i kassaskåp... o även folk med lite mera pengar o värdefulla smycken..deras eget fel..o de som står vid en bankomat och tar ut pengar..mm mm mm mm detta skapar ju onödiga risker lockar vissa att begå brott o stjäla.... liksom det så klart är samhällets skuld..till att folk fifflar med skatt o annat... De får ju skylla sig själva...när de tar ut skatt ... mm mm mm

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Haha! Ja o eftersom jag följer trafikrytmen åtminstone i tjänsten inte med husbilen för det behövs inte så i inlägg 135 så är jag nog uppe på 10000 mil, faktiskt imponerad av att du kunde lägga ihop alla siffror:)
Fast vad gäller egentligen just nu?
Är det 5000 mil om året eller 7500 mil om året?

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Lastbilsfart, runt 80 GPS tycker jag är väldigt behaglig hastighet då vägen medger det. Och jag kör åt sidan för att släppa förbi - om den eventuella kön kommer ifatt förståss.

Körde på 41:an idag 2+1 100-väg. En personbil närmade sig men kom aldrig ifatt, höll sig ungefär 100 m bakom och en kö byggdes upp efter den bilen. Det anmärkningsvärda var att ingen bröt kön för att ta sig förbi då det var två filer!

En helt annan fundering över tät trafik: Om hastigheten ökas så blir det färre fordon på vägen per tidsenhet och tvärt om ifall hastigheten sänkes.:D

Toppen