• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyrkogårdsparkeringar

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Det har kunnat konstateras två uppfattningar, den ena som förespråkar kyrkogårdars p-platser som lämpliga p-platser för övernattande husbilister, den andra som tycker det är olämpligt. Vad handlar tråden om nu?
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Det har kunnat konstateras två uppfattningar, den ena som förespråkar kyrkogårdars p-platser som lämpliga p-platser för övernattande husbilister, den andra som tycker det är olämpligt. Vad handlar tråden om nu?

Snälla kära vänner

LÄS första inlägget igen så kanske ni förstår vad jag funderade på :swoon:
Och detta inlägget gäller flertalet av inläggsskrivare i trådet..
Hallå läääääs mitt första inlägg
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Campar du varje natt då, för du PARKERAR väl på natten ,eller hur.
Verkar som du inte förstått ett dyft av debatten i denna tråd.
Föreslår att du läser inläggen en gång till, så kanske du förstår skillnaden mellan PARKERING och camping.

Skulle kunna försöka förklara för dig en gång till, men orkar bara inte, börjar se det hopplösa i situationen.

Det finns juridiskt bindande regler ang detta, men du väljer tydligen att göra egna, lycka till.

Hejs
Claes 105

Snälla kära vänner

LÄS första inlägget igen så kanske ni förstår vad jag funderade på
Och detta inlägget gäller flertalet av inläggsskrivare i trådet..
Hallå läääääs mitt första inlägg
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Snälla kära vänner

LÄS första inlägget igen så kanske ni förstår vad jag funderade på
Och detta inlägget gäller flertalet av inläggsskrivare i trådet..
Hallå läääääs mitt första inlägg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Campar du varje natt då, för du PARKERAR väl på natten ,eller hur.
Verkar som du inte förstått ett dyft av debatten i denna tråd.
Föreslår att du läser inläggen en gång till, så kanske du förstår skillnaden mellan PARKERING och camping.

Skulle kunna försöka förklara för dig en gång till, men orkar bara inte, börjar se det hopplösa i situationen.

Det finns juridiskt bindande regler ang detta, men du väljer tydligen att göra egna, lycka till.

Hejs
Claes 105

Självklart så campar han och vi om vi sover i husbilen...och att vi för att kunna göra det måste PARKERA är lika självklart.
Sedan kan man ju försöka vrida och vända på saken för att försöka komma undan det faktum att man måste betala för sig...det är en annan femma.
Pinsamt är ordet som kommer i mitt huvud....pinsamt!

Carola (som campar varenda j...a natt i husbilen)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Campingplats och ställplats är jättefina övernattningsplatser för oss. Man brukar ju motivera parkeringsplatscamping med önskan att stå centralt. Men hur motiverar man kyrkogårdsparkering som campingplats? Brukar inte vara så centralt. Börjar inte snålheten bli uppenbar nu?

Jag hävdar med en dåres envishet att om man ställer husbilen, eller husvagnen, för natten så campar man. Spelar ingen roll om man gömmer campingmöbler eller inte.

Är inte husvagnen och husbilen campingfordon??

Bli inte arga på mig nu. Skäll inte på mig. Be mig inte dra hit o dit. Förklara för mig vad jag har missuppfattat!!
Ja, så enkelt är det! Du har inte missuppfattat något...jag skulle säga exakt samma sak som du.
Det verkar som att ordet "camping" är något allergiframkallande för en del...men, övernattar vi i våra "campingfordon", så...campar vi.

/Carola
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Självklart så campar han och vi om vi sover i husbilen...och att vi för att kunna göra det måste PARKERA är lika självklart.
Sedan kan man ju försöka vrida och vända på saken för att försöka komma undan det faktum att man måste betala för sig...det är en annan femma.
Pinsamt är ordet som kommer i mitt huvud....pinsamt!

Carola (som campar varenda j...a natt i husbilen)

För det första så anser jag inte att det är självklart att man campar bara för att man sover i en bil.
För det andra så har jag inte berört om man ska betala eller inte.
För det tredje så får det stå för dig om du nu får upp ordet pinsamt i huvet.
För det fjärde vore det trevligare om vi kunde debattera utan förkortade svordomar, eller hur.

Campa på o sov gott.

Hejs
Claes 105
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Självklart så campar han och vi om vi sover i husbilen...och att vi för att kunna göra det måste PARKERA är lika självklart.
Sedan kan man ju försöka vrida och vända på saken för att försöka komma undan det faktum att man måste betala för sig...det är en annan femma.
Pinsamt är ordet som kommer i mitt huvud....pinsamt!

Carola (som campar varenda j...a natt i husbilen)

Vi bor i vår husbil året runt och inte anser jag att vi campar. Vi står nästan aldrig på en campingplats och där campar man tydligen. Nu har vi parkerat på en ställplats i Hillerstorp och där campar vi inte.

Vår husbil är vår bostad och inget campingfordon.

Kan Carola berätta för oss alla vad som hon gör när hon campar varenda natt i husbilen?
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Ja,för att uttrycka mig lika fint som dig....inte fan Är det något annat än camping,om du PARKERAR utanför en kyrka för att ÖVERNATTA.
Att DU anser något annat tror jag allmänheten i övrigt ger blanka fan i.

Kalla mig realist.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Jag har aldrig övernattat på någon kyrkogårdsparkering men väl på andra parkeringar, nu senast i Dombås centrum för att få några timmars vila innan vidare färd mot målet.

Om jag hittar en lämplig parkering vid en kyrkogård där jag inte stör någon eller riskerar att bli störd mitt i natten av s.k. motorburen ungdom som vill jävlas så kommer jag att utnyttja tillfället även om någon har emot det av religiösa eller andra skäl.

Vill jag stanna under längre tid och få tillgång till olika faciliteter tar jag in på ställplats, sällan på campingplats!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Kl är 23:30. 27 grader i skuggan och 28 i vattnet. Från Krk i Kroatien, fritt ur minnet:

1. Alla är välkomna till Svenska kyrkan. Förutom medlemmar så är även bl a muslimer, husbilsåkare som inte tillhör kyrkan och campingmaffian välkomna, med eller utan husbil.

2. Det finns parkeringar både vid kyrkor och kyrkogårdar. På vissa större kyrkogårdar är det tillåtet att köra bil och husbil inne på kyrkogårdsområdet, t ex i Tyringe.

3. Det är definitivt tillåtet att parkera husbil på kyrkans parkering i anslutning till gudstjänst, dop, vigsel och begravning. Var annars? Alla är välkomna till kyrkkaffe, kyrklunch, konserer, föredrag mm. Det är fullt tillåtet att nyttja toaletter där sådana finns.

4. Svenska kyrkans centrala ledning, Kyrkomötet, beslutar mestadels i andliga frågor. Allt som handlar om anställningar, fastigheter och andra världsliga ting beslutas sedan 2010 av kyrkoherden i respektive pastorat. (Not: Det finns sk kyrkoråd men i praktiken bara på pappret). Kyrkans personal i övrigt känner väl till att alla är välkomna och uttrycket detta på lite olika sätt.

5. I vissa kommuner har campingägare lyckats övertala kommunledningar att det skall vara förbjudet med husbilar (PB2) på vissa av Svenska kyrkans parkeringer. Detta i strid mot gällande beslutsordning.

Att använda kyrkan som serviceinrättning för det dagliga underhållet av husbilen är väl ganska onödigt när det finns rastplatser, hamnar, bensinstationer, ställplatser och campingplatser.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

För det första så anser jag inte att det är självklart att man campar bara för att man sover i en bil.
För det andra så har jag inte berört om man ska betala eller inte.
För det tredje så får det stå för dig om du nu får upp ordet pinsamt i huvet.
För det fjärde vore det trevligare om vi kunde debattera utan förkortade svordomar, eller hur.

Campa på o sov gott.

Hejs
Claes 105

Men förstår ni verkligen inte? Det spelar ingen roll vad du eller du tycker....i allmänhetens ögon så campar du...

Angående svordomar så avgör jag själv om jag vill förkorta dom eller inte, tack så mycket.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Vi har parkerat utanför en kyrka på Åland och det var det inga problem med. Vi kom dit rätt så sen på kvällen för att åka med en färja tidigt nästa morgon.

Har även parkerat utanför en kyrkogård i Borås när vi skulle med Zacko, vår hund, till Blå Stjärnan för vaccinationer tidigt på morgonen nästa dag. Kom dit rätt sent på eftermiddagen och sov där över natten. Inte tycker jag att det var camping.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Kära Moberg!
Det finns redan en skyltad ställplats i föregångslandet Tyskland.
Jag körde förbi där för drygt en vecka sedan på väg till staden Stade.
Ställplatsen som för övrigt är gratis att stå på ligger i byn Harsefeld strax söder om staden Stade.
Ställplatsen finns med på Bordatlas.

Los Suecos:
Hurvida jag campar eller inte då jag sover i mitt fordon är upp till betraktaren.
Det är egentligen helt ointressant vilken inställning du eller jag har i just den frågan. Det som den ene finner som sunt förnuft är dåligt omdöme för den andre.
Det är just därför vi har alla dessa fritidspoliser både på forumet och i verkligheten som berättar vad jag och andra borde göra.
Det är faktiskt de demokratiskt stiftade lagar och regler som gäller både för dig, mig samt fritidspolisen och detta oavsett om vi gillar dem eller inte!

Moberg igen:
Allt som gynnar mig och min hobby och mitt fritidsintresse är av godo.
Om kyrkan upplåter sina parkeringar för övernattning och lite tid för andlig närvaro gynnar väl detta alla?
Sätt upp en brevlåda eller nåt där man kan lägga en frivillig kollekt för natten.
Låt besökaren ta del av den underbara stillhet och lugn som råder på platsen innan denne går och lägger sig på natten!
Jag tycker det är en bra ide!
Fler sådana!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    268,2 KB · Visningar: 3

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

En kapning från trådskaparen själv men de måste ju va ok :wink:
Du Knarrevik vet du om det är ok att bara att åka in å ställa sej på en idrottsplats eller golfbaneparkering?
Har vart uppe i nåt inlägg att de va bättre att ställa sej på en golfbana
Jag varken spelar fotboll eller golf :p

Du får parkera vart du vill i hela världen bara du har frågat innan om du är osäker.

Många har parkerat gratis på Tyringe kurhotell och på kyrkans parkering.

Själv har jag parkerat gratis vid ett motell i Tuzla, Bosnien. Ett hotell i Gradac, Kroatien.

Mm, mm. Vari ligget det omöjliga?

PS! Carola, i allmänhetens ögon är det näst intill tillåtet att våldföra sig på andra människor eller lura arbetsgivaren på både arbetstid och material. Men det bryr jag mig inte om. Jag följer lagstiftarnas andemening och inte campingmaffians påhittade regler.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Förespråkarna mot icke förespråkarna..... vem är mest högljud. Tycker mig känna igen tonläget från tonåren.... vilket är märkligt då främst seniorer med livslång vishet debatterar här.
Godnatt.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Förespråkarna mot icke förespråkarna..... vem är mest högljud. Tycker mig känna igen tonläget från tonåren.... vilket är märkligt då främst seniorer med livslång vishet debatterar här.
Godnatt.

Bara för man är gammal behöver man inte vara vis.
Visheten sitter i tankekraften.

Tack för ditt inlägg!
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

När det gäller sakfrågan har jag inget emot att övernatta på en parkering i anslutning till en kyrkogård om det sköts snyggt. Vilket för mig innebär att jag kommer ditt endast för ändamålet att sova ut för nästa dags strapats.

När det gäller frågan om camping är min uppfattning denna. I helgen var jag på Malö Camping. Där åkte mattor, bord och stolar ut och markisen vevades ut. Då upplevde jag att det var camping.

När jag skulle bege mig till Borlänge kände jag att jag inte skulle orka att köra hela vägen, så på kvällskvisten körde jag in på en av vägverkets "ställplatser" för att få min skönhetssömn. Hade några husbilar, husvagnsekipage och naturligtvis en massa långtradare som sällskap, som förmodligen hade stannat av samma anledning som jag. Kan inte i min vildaste fantasi tro att någon av oss som stod där kände att man campade.

Så ser jag personligen på saken, och är det någon som tycker att vi som stod där gjorde något annat än övernattade har vi fått en hel yrkeskår som campar på arbetstid.
 
Toppen