• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyrkogårdsparkeringar

F

F.d. 30239

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Att utnyttja kykogårdparkeringar, golfklubbar (om man inte spelar golf) med flera
platser skapar bara mer P-förbud.
Här har klubbens styrelse en stor o viktig uppgift att tillsammans med andra
klubbar bearbeta ansvariga i resp. kommun och låta dem förstå att husbilar är en
tillgång för samhället.
Så tillsvidare bör vi hålla oss till platser som är ok, samt ställplatser o campingplatser.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Kunne aldri tenkt meg å campe utenfor en kirke. Parkere husbilen mens man er i kirken eller ser seg om på kirkegården er naturligvis OK. Men ikke for overnatting.

Kirkene brukes jo bla til begravelser. Og hvis vi med husbil vil gjøre folk arge på oss er det bare å sitte utenfor husbilen med en kaffe/pils og ha det moro mens begravelsesfølget går forbi.

Nei finn et annet sted å overnatte!

Nu snackades det om övernattning o inte " camping" på dessa p platser , eller hur.
En stor skillnad enl mig.
Övernattning= sova i HBn under natten!

Hejs
Claes 105
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Hej Knarrevik..
och tack för att tips kring GPS, stälplatssök i Europa etc..genom åren.
Jo visst kan man ta vatten på kyrkogårdar.. har t.o.m fått låna en spade när jag skulle begrava ett katt i en skogsdunge i närheten.. oftast vänliga och generösa människor som jobbar på våra lantkyrkogårdar..
Vattnet däremot måste man nog försäkra sig om så det är drickbart, inte helt klart då det kan tas från egen brunn.
Hälsn.
Libom
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Nu snackades det om övernattning o inte " camping" på dessa p platser , eller hur.
En stor skillnad enl mig.
Övernattning= sova i HBn under natten!

Hejs
Claes 105

Det kanske är en skillnad för dig Claes, men det saknar betydelse i detta sammanhanget tycker jag. Vad som är mer väsentligt för mig och måååånga andra är hur gemene man uppfattar saken. När du PARKERAR och övernattar på det sätt du torgför i många av dina inlägg så bidrar du till en njugg inställning till alla husbilsåkare.
Kan du inte åtminstone låta kyrkogårdsparkeringarna vara ifred för ditt paragraftolkande

/ TommyQ
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Både husvagnar och husbilar är i grunden konstruerade och framtagna för camping. Campingfordon. Hur mycket träimitationsplast man än klistrar in i de båda typerna så förändrar man inte grundidén med fordonen. Avsedda för camping. Båda förses med markiser och lastas med campingbord och -stolar. Den utrustningen benämns alltid som campingutrustning.

I samhället har det vuxit fram och växer fram campingplatser och ställplatser som är utrustade och avsedda för dessa fordon. Jag tycker att vi skall använda någon av dessa på natten och sluta med parkeringsplatscamping.

:mcride:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Att utnyttja kyrkans p-platser inkl. vatten o vc är ett riktigt lågvattenmärke av HBK´s
medlemmar.
Varför det?
Kyrkan inbjuder faktiskt vägturisterna till en fika och bjuder på kaffe o kaka (s.k. "Vägkyrka", Morlanda kyrka, Orust)
Såvida jag har förstått kyrkovärden/prästen rätt, så har de inget emot att det står en och annan husbil kvar över natten. Även husbilsturistens stjäl kan behöva lite vård!
Julian
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

ja tror säkert att svenska kyrkan skulle titta lite på detta initiativ,

kyrkan är ju skild från staten ock står på egna ben,,ock förlorat många medlemmar,,
bl.annat teddi:p

ekonomin är väl inte som förr,,så varför inte??
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Hej..
Både husvagnar och husbilar är framtagna för att vistas i med möjlighet att vila, sova, äta.. Då husbilar är utrustade med tankar för gråvatten och "svartvatten" kan även tvättställ och toa utnyttjas. Materialet i fordonen kan vara olika, plåt plast trä..
Dessa fordon kan parkeras var det är möjligt efter lokala parkerings-föreskrifter och nyttjarens önskemål.. på "Ställplatser" "Campingplatser" eller där det annars är lämpligt. Naturligtvis kan man ta med bord och stolar, t.o.m gummibåt om man så önskar. Vilket man även kan lasta in i vilken V70 som helst.. Självklart tar men sitt skräp och avfall med sig eller kastar det på avsedd plats. Det gäller oss alla vilket fordon vi än har var vi än stannar.
Självklart kan vi övernatta där vi tycker det är möjligt bl.a ur vår egen säkerhetssynpunkt, Det kan vara på torg, gator, hamnplan eller t.o.m vid ngn kyrka. Själv försöker jag parkera för natten så inte jag själv eller den lättstörda allmänheten störs..
I Frankrike där vi kört några ggr, finns ofta kommunala ställplatser vid just kyrkor.
Här i hemma i Sverige grasserar campingägarnas girighet och den svenska avundsjukan hand i hand, och parkeringsplatser med plats för 190 fördon som i Karlskrona blir förbjudna mellan 00.00- 00.06 då vi enl uppgift skulle störa den sovande allmänheten..(!!) Vi kallas campare trotts vi inte varit i närheten av det som kallas campingplats.. Vi kallas fuskcampare och nu även parkeringsplatscampare.. det börjar smyga in sig ett löjets skimmer kring alla benämningar för oss och våra husbilar. En tidig medlem och Webbare kallar sig för fritidsförvaltare. jag sällar mig nog till den gruppen. Jag förvaltar min fritid som det passar mig, anpassar mig till lagar och föreskrifter och parkerar sover, läser och tänker där de passar mig.. Och Jag Älskar Husbilslivet..
Vänligen
Libom
Malmö
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Både husvagnar och husbilar är i grunden konstruerade och framtagna för camping. Campingfordon. Hur mycket träimitationsplast man än klistrar in i de båda typerna så förändrar man inte grundidén med fordonen. Avsedda för camping. Båda förses med markiser och lastas med campingbord och -stolar. Den utrustningen benämns alltid som campingutrustning.

I samhället har det vuxit fram och växer fram campingplatser och ställplatser som är utrustade och avsedda för dessa fordon. Jag tycker att vi skall använda någon av dessa på natten och sluta med parkeringsplatscamping.

:mcride:

Exakt..!

Ovanstående borde skrivas in i HBKs policy, och efterlevas av medlemmarna. Det skulle verkligen vara ett steg på vägen mot husbilsvänligare kommuner.
Vissa inlägg av flitiga skribenter ger istället intryck av att vi är en samling rebeller, och det gagnar oss inte på lite längre sikt.
Som jag skrev i en annan tråd: Vi kan inte kräva att bli en populär, eftertraktad grupp. Vi måste förtjäna det.

/ TommyQ
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Övernattning= sova i HBn under natten!

Claes! Tillåt mig att framföra en liten rättelse!
Vad jag gör, har ingen med att göra! Varje antydan till att jag gör det ena eller det andra är en kränkning av min personliga integritet. Således: Övernattning = att vistas i HBn under natten!
Inställer sig genast frågan vad jag gör när jag vistas där på dagen? Överdagning?
Jag sover ibland på dagen och gör annat på natten, fiska tex! Har sett allt fler ställen där det går bra att parkera på dagen men inte på natten. Jag kanske borde ändra mina levnadsvanor helt!:cool:
Julian:)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Tillbaka till den ursprungliga frågan:

Tror inte det är möjligt för svenska kyrkan att genomföra detta även om man vill, varje pastorat bestämmer helt själva om saker och ting, kyrkan centralt har i princip inget att säga till om prästanställningar, verksamhet och absolut inte om byggnader och parkeringsplatser.

En normal svensk kommun bestårmimsig avsett antal pastorat...

Fråga Kent om han "kvicknat till" efter värmeböljan i Kroatien :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Exakt..!Ovanstående borde skrivas in i HBKs policy, och efterlevas av medlemmarna. Det skulle verkligen vara ett steg på vägen mot husbilsvänligare kommuner.
Vissa inlägg av flitiga skribenter ger istället intryck av att vi är en samling rebeller, och det gagnar oss inte på lite längre sikt.
Som jag skrev i en annan tråd: Vi kan inte kräva att bli en populär, eftertraktad grupp. Vi måste förtjäna det./ TommyQ
Då undrar jag genast: "Hur många medlemmar stannar kvar i HBK efter den gärningen?"
Räkna bort mig omedelbart!
Julian
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

de kan ju finnas ett intresse centralt ändå,,ock då kan ju dom den vägen kolla intresset,,

å andra sidan hamnar man ju där till slut ändå,,,suck,,vare sej medlem eller ej,,suck,,-suck,,



vi får kolla med våran kyrkokamrer,,men efter den stora protestaktionen i ett annat inlägg,,suck suck
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Många moderna husvagnar har numera lika bra utrustning som husbilarna och man kan äta, sova, duscha, gå på toa och tömma alla tankar senare. Dessutom har de flesta större innerutrymme. Varför kräver inte husvagnsägarna stora parkeringsplatser m.m.? Det kommer naturligtvis också.

Då tror jag att alla får acceptera åtminstone ställplatser.

:cool:
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Vi står ofta vid en kyrka och har bara goda erfarenheter av det. Ofta kommer vi sent på kvällen men på morgonen när och om någon kyrkogårdsarbetare kommer så brukar vi gå ut och prata med dom. Vid ett tillfälle , vi hade pratat 10-15 min, så undrade jag om vi inte störde, har du tid med detta. Inga problem, blev svaret det ingår i vår arbetsuppgift att prata med folk. Han sa också att kyrkogårdsarbetare har gått kurser i hur man skall uppträda mot folk, åtminstone i Karlstads Stift.

Vid ett annat tillfälle hade vi också stått utanför en kyrka och på morgonen behövde vi fylla ett par dunkar med dricksvatten. Vi såg att det gick en dam med en pojke på kyrkogården så vi gick ut och frågade om det gick att dricka vattnet i kranarna på kyrkogården. ”Nä det ska ni nog inte göra, vattnet kommer från älven och är nog inte så rent, och kyrkan har inte öppnat än. Men ni kan följa med hem, jag bor bara hundra meter härifrån” sa hon och tog pojken i handen och gick hem.
Väl hemma gick damen ned i källaren och pojken visade oss vägen upp till lägenheten. ”Morfar, morfar, vi har fått främmed ”ropade pojken med hög röst när vi kom upp. Morfar hade kommit för att han och pojken skulle ut och meta.
Efter en stund kom damen upp med ett par tomma dunkar som det varit saft i och som vi fyllde med vatten. Hon följde med ner på gården och vid trappan hade hon ställt tre stora förpackningar med apelsinjuice som vi också skulle ha. Och inte fick vi betala, sonen jobbade på en sylt och saftfabrik.

Händelserna ovan ägde rum i norra Värmland. En tredje utspelade sig i östra Värmland. Vi hade kommit sent kvällen innan och när vi vaknade hörde vi gräsklippare på håll. Vi träffade en dam och vi frågade om kyrkan var öppen. Den öppnas klockan 10 men jag kan öppna redan nu, klockan var halv tio. När vi kom ut efter 15 minuter kom damen springande och sa att om nikan stanna en kvart till så kan ni få kaffe.

Jag tror inte alls att någon kyrka har något emot att en husbil står lite diskret på parkeringen. Många kyrkor drabbas av stölder av tak, hängrännor, stuprör och fönsterplåtar av koppar, en husbil utanför kyrkomuren avskräcker nog tjuvarna.

Vi har aldrig övernattat utanför kyrkan i ett samhälle där parkeringen sker på gatan utan på landsbygden där det finns gått om plats.

Birger
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Då undrar jag genast: "Hur många medlemmar stannar kvar i HBK efter den gärningen?"
Räkna bort mig omedelbart!
Julian

Ganska många hoppas jag. Det kan väl inte bara vara jag som tycker att vi skall försöka vara smidiga istället för att provocera med tolkningar av ordet "camping"

/ TommyQ
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Intressant att det va några av er som läst min fråga..:yes: till er säjer jag tack för att ni läst och funderat, kommer att kolla vidare på detta men skippar att redovisa det på detta forum för det va väldigt många fler som svamlar om massa annat jox :swoon: än bry sej om min fråga..

:cool:
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Hej (igen..)
Klubben ska bl.a verka för större förståelse för husbilsturismen, det tolkar jag som förståelse för all slags husbilsliv.. och med tanke på klubbens ställplatslista ser Jag ingen vinkling mot campingplatser precis.. Förståelse för campinglivet verkar väl redan SCR och campingägarna för.. De tror jag inte behöver ngn stöttning. Själv vill jag verka för frihet under ansvar för oss husbilsbilister och att kommunerna accepterar de rättigheter vi har som fordonsägare bland andra, gator o parkeringsplatser med lika villkor så långt möjligt för oss alla..
Mvh
Libom
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Jag håller med flera av de som skriver i denna tråd.

Några reflektioner:
är kyrkan intresserad av nattparkering? Om så är fallet är detta en fantastisk potential för oss. Kyrkkaffe och nya bekanta, som kan bli nya "ambassadörer" för oss.

är de som stannar verkligen införstådda att vi seriösa verkligen tar med oss vår "skit" till avsedd plats?

att vi MÅSTE få bort stämpeln CAMPING för oss med "Personbil II".
Vi ÄR inte campare, vi är boende i vår bil.

Låt oss träffas på våra mycket vackra kyrkor i vårt land.
 
Toppen