• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyrkogårdsparkeringar

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Många moderna husvagnar har numera lika bra utrustning som husbilarna och man kan äta, sova, duscha, gå på toa och tömma alla tankar senare. Dessutom har de flesta större innerutrymme. Varför kräver inte husvagnsägarna stora parkeringsplatser m.m.?
Det är en fråga som du borde ställa till en husvagnsklubb tex. CC.
Liksom båtfrågor hör hemma i tex. SXK!
Frågan är totalt irrelevant i HBK.
Julian
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Helt rätt, Camping är en numera förlegad benämning på tält"camping" på särskilt iordningsställda platser d.v.s "Campingar".! troligen från -40, -50 tal. Vi som numera övergått till husbilar har fordon som parkerar på parkeringsplats eller varhelst det är tillåtet.. som vilket fordon somhelst, vilket vi def. inte ska be om ursäkt för.. Vi ska inte vika oss för juridiskt okunniga gatu-chefer som tror vi campar med en husbil om vi parkerar t.ex i Handelshamnen i Karlskrona.. Tycker inte vi ska försöka köpa oss fria, typ "Vi betalar gärna" gör vi det, då skulle ju alla som parkerar som vi, betala extra för utsikt eller lugn.
Är det avgiftsbelagd parkering betalar vi, annars inte om inte extra service ingår..
Börjar vi köpa oss fria alt. muta gatucheferna svänger aldrig frågan från camping med husbil till parkering med husbil då cementerar vi bara nuvarande tok-begrepp som fuskcamare etc. På torget i Karlskrona finns 4 gratis platser för turistbussar.. camping.? Knappast.. även om chafförerna både sover och äter i bussarna.
Det är där någonstanns vi får börja.. Inte kräva gratisplatser kanske men däremot kanske särskilda park.platser med minst 24 tim park. Vad vi sen gör i våra fordon är helt och hållet vår ensak. Alltså aldrig haka på kommunernas försök att kalla oss campare för att vi har husbil.
Skulle gärna se att HBK bekostar ett prejudikat i alla instanser med kval. juristhjälp.
och eller med stora annonser i branchtidningar och dagstidningar förklara vad en husbil egentligen är, kan användas till och inte minst har för rättigheter..
Mvh
Libom
Malmö

Detta var något av det bästa som jag läst här på forumet, betydligt bättre att vi lobbar på proffsnivå, för de pengar vi har i kassan, än att vi bekostar några tömningshistorier lite här och var.

// Tommy
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Hej hopp!
Den är inte irrelevant. Om du backar lite så ser du ett inlägg som påstår att husbilarna har något som husvagnar saknar. Vilket jag hävdar är fel.
Vi kanske är lite malliga. Men vi kanske har fel ibland.
Hoppas ni tillåter mig att vara med i klubben även om jag försöker dämpa ner högmodet lite grann.

:)
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

:swoon: mer än hälften av inläggen handlar inte ens om sakfrågan .... visst kan man kapa en tråd men hallå eller .. :mad:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

att husbilarna har något som husvagnar saknar //Hoppas ni tillåter mig att vara med i klubben
En motor?
Psst! Alve! Vi är överens om så mycket annat, så självklart vill jag att Du är med i klubben!
Nu får vi gå till kyrkan igen, innan Mobergs cigarr exploderar!
Bye,bye! Julian
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

För någon månad sedan knackade det på vår husbilsdörr, utanför stod ett par som hade planer på att köpa en egen husbil och ville fråga oss en hel del runt husbilsinköp och husbilsliv.

Vi pratade nog en halvtimma och mot slutet av samtalet kom det fram att han var präst. Det sista han sa var att han tipsade oss om att använda kyrkornas parkeringsplatser för övernattning, de står ju ändå tomma på nätterna sa han.

Trots detta har vi inte gjort detta men jag tror att om alla skulle sköta detta på ett bra sätt skulle det inte möta något motstånd hos kyrkans folk.

/Håkan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Man vaknar, sträcker på sig som en katt och utropar: Vilket härligt väder! Nu skall vi äntligen äta frukost ute. F. vete om man vill stå på en kyrkogårdsparkering eller en parkeringsplats då.
:confused:
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Man vaknar, sträcker på sig som en katt och utropar: Vilket härligt väder! Nu skall vi äntligen äta frukost ute. F. vete om man vill stå på en kyrkogårdsparkering eller en parkeringsplats då.
:confused:
Inte kan vi äta frukost ute för då står de ju möbler ute och vad gör man då = campar,,,,, men de gör ju inte vi i hbk.
nä är de till att förlöjliga min tråd så tycker jag att ni kan ta å fara åt ett annat håll. :confused:

Känns lite lågt nu................
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Har ingen som helst avsikt att förlöjliga din tråd. Hur kan du tro det? Man kanske skall vara extra försiktig på lördag kväll?
Ha de bra! Sov gott!

Kanske skrivs i morgon igen?

;)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

En vaktmästare vid Lindome kyrka fick klagomål på att det stod husbilar på deras parkering.
Svaret blev att det är OK att stå där när det inte är aktiviteter i kyrkan,
detta därför att det inte var något bråk/buskörning eller annat otyg när det stod någon husbil på parkeringen.

Detta har ju även framförts av personal vid småbåts/gästhamnar, "finns det husbilar så brukar det inte vara stölder eller skadegörelse"
Ett exempel är Lundåkrahamnen där vi pratade men folk som hade båt/hus där och hade samma uppfattning.
Stod en natt i Norje bokskog, pratade en lång stund med hamnvakten som hade samma inställning
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Nog måste det väl finnas någon annan plats för övernattning
än utanför en kyrkogård.
Tommy R
 
F

F.d. 6185

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Nog måste det väl finnas någon annan plats för övernattning
än utanför en kyrkogård.
Tommy R

Klart som f-n det finns :wub:
Men vad skulle det va för fel att stå utanför en kyrka?
Ni som inte vill kan ju fortsätta stå där ni brukar stå.
jag bestämmer ju inte över det vad jag vet:cool:
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Min replik i denna tråd.

Det är inte kyrkovaktmästarens uppfattning som ska efterfrågas.
Anhöriga kommer för att sörja sina anhöriga och söker därför stillhet och ro omkring sig.

Av detta följer att jag ansluter mig till dem som ser kyrkogårdens p-platser som onaturliga p-platser för personbil klass II... i vardagligt tal omnämnda som husbilar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kyrkogårdsparkeringar

Min replik i denna tråd.

Det är inte kyrkovaktmästarens uppfattning som ska efterfrågas.
Anhöriga kommer för att sörja sina anhöriga och söker därför stillhet och ro omkring sig.

Av detta följer att jag ansluter mig till dem som ser kyrkogårdens p-platser som onaturliga p-platser för personbil klass II... i vardagligt tal omnämnda som husbilar.

Vilka anhöriga smyger omkring på kyrkogårdar nattetid?

Om man lämnar parkeringen lika städad som vid ankomsten ser jag inget hinder att parkera nattetid. Alla betalar vi avgift för kyrkogårdarnas skötsel även om vi gått ur statskyrkan.

PS! De flesta kyrkogårdar ligger inte i anslutning till kyrkan.
 
Senast ändrad:
Toppen