• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp under körning

Väldigt vad många håller på testar, kopplar om m.m. Hur gör ni som kör på gas när ni ska tanka, stannar ni innan och stänger av kylen? Sen måste ni ju köra fram en bit innan ni får slå på! Jag kör alltid på AUTO och det fungerar perfekt i alla klimat på ett antal bilar nu. Dessutom sparar man ju på brännaren också!
 
Väldigt vad många håller på testar, kopplar om m.m. Hur gör ni som kör på gas när ni ska tanka, stannar ni innan och stänger av kylen? Sen måste ni ju köra fram en bit innan ni får slå på! Jag kör alltid på AUTO och det fungerar perfekt i alla klimat på ett antal bilar nu. Dessutom sparar man ju på brännaren också!
Det förutsätter att det finns Auto. På vårat är det manuellt.
 
Jag startade denna tråd,vi har nu kört på Auto och det har fungerat bra, körning i Frankrike dags temp mellan 20 och 25 grader vid körning.
 
Jag slår igång invertern när semestern påbörjas och slår av när den avslutas.
D.v.s. kylskåpet går alltid på 230V, även vid körning.
Ska vi fricampa längre än över natten slår jag över på gasol för att spara lite på batterierna.
 
När det är varmt (25+) räcker inte 12v under körning. Vi brukar ha koll på tempen och efter någon timmes körning brukar tempen ha gått upp så mycket så vi slår på gasolen istället. 230V vid stillastående fungerar aningens bättre om man kan få skugga på sidan men ofta slutar det med gasol på. Det har gällt våra 3 senaste bilar.
 
Hur fungerar det vid färjeöverfart? Då får du inte använda gas eller 220. Vårt kylskåp har visserligen 4 val bl.a. 16v, men det går inte att välja.
Innebär alltså att man får belamra kyl och frys med kylklampar, eller?
 
Hur fungerar det vid färjeöverfart? Då får du inte använda gas eller 220. Vårt kylskåp har visserligen 4 val bl.a. 16v, men det går inte att välja.
Innebär alltså att man får belamra kyl och frys med kylklampar, eller?
Är det ett par timmars färja har det funkat ok för oss att fylla med lite kylklampar innan. Men vi flyttar alltid över allt som är känsligt till vår 12V kylbox i garaget innan vi kör på.
I somras hade vi en 20-timmars färjeöverfart och då var det +30 grader i kyl och frysfack när vi kom fram...

Vi åker inte en meter utan vår 12v kompressordrivna kyl/frys i garaget.
 
Tillbaka
Toppen