Gert M Karlsson
HBK Medlem
Vi kör alltid med gasol, vi har bara gasol eller 110v att välja på
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi står aldrig på elplats så till vida inte ställplatsen har detta inkluderat. 50A DC-DC räcker gott till att försörja 330Ah bodelsbatteriet under körning. Vi använder också bara induktionshäll när det ska tillagas något. Tyvärr har jag ännu inte lyckats komma på hur jag kan tvinga kylskåpet att gå på 12V istället för gasol vid längre stopp än det för tankning.... Men nu hamnade jag väl utanför tråden...Absolut funkar det, men i mitt fall är det att jag vill ha all ström till laddning av bobatteriet, då jag är en "energislösare". Står i princip aldrig på elplats.
Finns det inte en säkring på EBLn som heter aes, om du tar ur den så kan man välja 12v på kylskåpet hela tiden har jag för mig.Vi står aldrig på elplats så till vida inte ställplatsen har detta inkluderat. 50A DC-DC räcker gott till att försörja 330Ah bodelsbatteriet under körning. Vi använder också bara induktionshäll när det ska tillagas något. Tyvärr har jag ännu inte lyckats komma på hur jag kan tvinga kylskåpet att gå på 12V istället för gasol vid längre stopp än det för tankning.... Men nu hamnade jag väl utanför tråden...
Samma här men AES läget tillåter inte 12V på längre tid än typiskt tankstopp. Ifall gasolen inte är på efter det så går larmet...Det är ju förståeligt då risken finns ju att bodelsbatteriet töms. Ett typiskt 115Ah blybatteri (AGM, Gel) töms fort...Min energiväljare har fyra lägen: 230V, 12V, gas och AUTO.
Pålle
Problemet är att kylskåpet drar en hel massa ström så om du kör det på 12V så är snart batterierna tomma, med eller utan solceller.Finns det inte en säkring på EBLn som heter aes, om du tar ur den så kan man välja 12v på kylskåpet hela tiden har jag för mig.
Bara att prova...