Gert M Karlsson
HBK Medlem
Vi kör alltid med gasol, vi har bara gasol eller 110v att välja på
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi står aldrig på elplats så till vida inte ställplatsen har detta inkluderat. 50A DC-DC räcker gott till att försörja 330Ah bodelsbatteriet under körning. Vi använder också bara induktionshäll när det ska tillagas något. Tyvärr har jag ännu inte lyckats komma på hur jag kan tvinga kylskåpet att gå på 12V istället för gasol vid längre stopp än det för tankning.... Men nu hamnade jag väl utanför tråden...Absolut funkar det, men i mitt fall är det att jag vill ha all ström till laddning av bobatteriet, då jag är en "energislösare". Står i princip aldrig på elplats.
Finns det inte en säkring på EBLn som heter aes, om du tar ur den så kan man välja 12v på kylskåpet hela tiden har jag för mig.Vi står aldrig på elplats så till vida inte ställplatsen har detta inkluderat. 50A DC-DC räcker gott till att försörja 330Ah bodelsbatteriet under körning. Vi använder också bara induktionshäll när det ska tillagas något. Tyvärr har jag ännu inte lyckats komma på hur jag kan tvinga kylskåpet att gå på 12V istället för gasol vid längre stopp än det för tankning.... Men nu hamnade jag väl utanför tråden...
Samma här men AES läget tillåter inte 12V på längre tid än typiskt tankstopp. Ifall gasolen inte är på efter det så går larmet...Det är ju förståeligt då risken finns ju att bodelsbatteriet töms. Ett typiskt 115Ah blybatteri (AGM, Gel) töms fort...Min energiväljare har fyra lägen: 230V, 12V, gas och AUTO.
Pålle
Problemet är att kylskåpet drar en hel massa ström så om du kör det på 12V så är snart batterierna tomma, med eller utan solceller.Finns det inte en säkring på EBLn som heter aes, om du tar ur den så kan man välja 12v på kylskåpet hela tiden har jag för mig.
Bara att prova...
Intressant iakttagelse. Har alltid kört på gasol under färd, men aldrig reflekterat över det här. Är det fler som har liknande erfarenheter?Min erfarenhet är att använda gasol under körning ger typ sot i skorsten och dålig förbränning, sämre kylförmåga som följd, kan förstås bero på installation/placering av ventilationsgaller mm. i olika HB.
Samma här.Under bilkörning är det alltid 12V som gäller. Fungerar hur bra som helst. Gasolen kopplas in vid längre stopp utan el.
PProblemet är att kylskåpet drar en hel massa ström så om du kör det på 12V så är snart batterierna tomma, med eller utan solceller.
Det beror förstås på vilken generator man har. Kylskåpet drar väl runt 10 Ampere. Det lastar inte standardgeneratorn i min husbil särskilt hårt, den är på 180 AmpereHej! Vi kör alltid på gasol när vi åker, visst kan du köra på 12v men generatorn jobbar hårt.
Hur kan man använda 230V under körning??Jag känner att det finns många olika viljor.
Hur som helst under sommaren (över 20+) då kör vi vårt kylskåp på 230 när husbilen är i rörelse. När den står stilla så är det gasol som gäller. Vår och höst upp till 20+ så får det bli gasolnär vi står stilla och under körning 12V , detta mest för att då behöver vi batterierna toill annat och prioriterar laddning.