• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp under körning

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Hej...
Jag undrar om nu kör på gasol eller 12 volt på kylskåpet när ni kör.
Kanske ni varvar gasol 12 volt?
Kan ju vara olika om man ska köra en kort sträcka eller längre.
 
Hej...
Jag undrar om nu kör på gasol eller 12 volt på kylskåpet när ni kör.
Kanske ni varvar gasol 12 volt?
Kan ju vara olika om man ska köra en kort sträcka eller längre.
Vid färd har jag det alltid på 12V, då gasolen inte har krocksensor.
När jag står stilla och fricampar är gasolen enda alternativet för mig, som saknar solceller.
På ställplats står jag på 240V om det finns.

 
Vid färd har jag det alltid på 12V, då gasolen inte har krocksensor.
När jag står stilla och fricampar är gasolen enda alternativet för mig, som saknar solceller.
På ställplats står jag på 240V om det finns.

Samme her.
 
Under bilkörning är det alltid 12V som gäller. Fungerar hur bra som helst. Gasolen kopplas in vid längre stopp utan el.
Absolut funkar det, men i mitt fall är det att jag vill ha all ström till laddning av bobatteriet, då jag är en "energislösare". Står i princip aldrig på elplats.
 
Senast ändrad:
För ett tag sen körde vi på 12 volt på kylskåpet, det tar ju en del ström.
Körde de hydraliska stödbenen upp och ner ett par gånger.
Det tog mycket ström, stödbenen ligger på startbatteriet....
 
Mit køleskab fra 2019 har AES, så jeg gør ingenting med indstillingerne. Det betyder køl opg frys på 12V når jeg kører og gas når jeg holder stille. 230V bruger jeg aldrig da jeg aldrig står på landstrøm. Nemt enkelt og ligetil og ikke noget at bekymre sig om.

Mine 2 LPG fyldeflasker har duocontrol med kroksensor. Mit LiFePo4 batteri fyldes med solceller suppleret med en DC/DC booster når jeg kører. Sikringen for ladning i EBL er trukket ud. Jeg har en 230 V Victron lader med LifePo4 indstilling, men den bruger jeg som sagt ikke.
Min inverter med prioritetsrelæ til alle udtag i bilen anvendes blot til Fruen hårtørrer og til ladning af2 cykelbatterier når vi har været på cykeltur
 
Har ett AES skåp från Thetford som jag alltid kört på automatik. Men för en vecka sedan på väg mot Abisko så började det helt plötsligt lukta väldigt bränt i husbilen. Stannade och sniffade runt och kunde konstatera att lukten kom från kylen. Körde en bit till men såg på panelen att det var 12v funktionen som lagt av. Slog över till manuellt gas-läge och har kört manuellt en vecka nu, gas under färd och 220 vid stolpe. Kan konstatera att kylen är mycket kallare nu efter en 3-5 timmars körning och inte alls lika mycket frost och isbildning som jag haft tidigare. Tänker inte köra på 12V nåt mer…
 
Vi har inte heller automatisk omkoppling AES och kör alltid på 12 V under färd. Skulle vi vid avfärd till äventyrs glömma att vrida över på 12 V och istället ligga kvar på gasol, så slutar kylskåpet att gå. Om det beror på att lågan blåses ut eller någon form av inbyggd funktion vet jag inte. När bilen var ny så stängde stängde kylskåpet av sig självt när vi stannade med 12 V inställt. Men en vacker dag så slutade kylskåpet att göra detta, vilket innebar ett urladdat bodelsbatteri.

Vi har inte klurat något närmare kring detta, utan har valt den lätta vägen och anpassat oss.
 
Hejsan vi använder nästan aldrig 12v, har termometer i kylen om temperaturen är kring 2 grader på gasol eller 230v och vi kör sedan på 12v så stiger tempen väldigt fort upp till 8-10 grader, så med andra ord har vi slutat med 12v. Dom flesta kylskåpen tar strömmen från bilens batteri och det är först när du startar bilen som du ha den funktionen om du har AES funktionen på kylen
 
Hej...
Jag undrar om nu kör på gasol eller 12 volt på kylskåpet när ni kör.
Kanske ni varvar gasol 12 volt?
Kan ju vara olika om man ska köra en kort sträcka eller längre.
Vi kör alltid kylskåpet på automatik, när vi kör är det 12V, stannar vi slår det om till gas och kopplar vi in utvändig el så är det 230V. Fungerar perfekt. Enda gången vi kopplar ifrån atumatiken är på färjor där man inte får köra på gas, då får det vara avslaget tills vi kommer iland.
 
Gött med raka svar...Jag upplever oxå att generator får jobba, kylskåpet tar en del ström...
 
Tillbaka
Toppen