• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kunnig på satellitantenn???

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Var det samma fel på de andra två ?

Jojje

Ja väldigt dålig signal på CD kanalerna 80 och 83 följdaktligen tål signalen inget busväder
eller tunga regnmoln då försvinner reservkapaciteten, men enl generalagenten är det
inget generalfel, han har kontaktat tillverkaren i Asien och återkommer så även jag med resultatet
På enhet nr 2 är det sämre totalt på alla horisontal polarisationer 100 på vertikala
typ svt 1 och 2
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Så var min SNIPE monterad och klar!Var ganska enkelt.Limmade fast plattan med ett bra lim som bilverkstaden använder till bl.a bilrutor.
Jag tillhör de som även kör husbilen på vinterhalvåret,tillskrev därför Satellitproffsen,där jag köpt antennen och frågade bl.a hur den tål av väder och vind?
Det kan säkert vara tufft för antennen när det regnar på kvällen och fryser till med flera minusgrader på natten,pallar den för det?Ett snötäcke på kanske 30 cm,orkar den upp då?Hoppas få svar inom den närmaste framtiden.Föreslog även att monteringsanvisningar och instruktioner bör finnas på svenska.
Kanske finns det någon i klubben som har svaret på mina frågor,Snipen har ju varit med åtminstone en vinter,vad jag förstår.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Om du använder Canal Digital skulle det vara intressant att veta signalkvaliten på kanal 80 och 83 även kanal 3 och 4 som också har horisontal polarisation.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Hej petterssonbj!
Har nu kollat kanalerna 3 ,4,80 och 83.Förutsättningarna var: Totalt igenmulet,+12 grader,höjd över havet 300 m,svag till måttlig västlig vind och absolut fri väg till satelliten.
Resultat,mycket fin bild på samtliga testade.Signalstyrkan kan jag inte få fram p.g.a.
okunnighet.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Hej Alligådd

För att få fram signalmätaren trycker man på meny sedan ok på inställningar bläddrar höger
3-4 gånger står behörighetskontroll längst upp sedan ett snäpp ner signalmätare ok så ser du vilken signalkvalitet på kanalen du tittar på jag fotade av svt 1 kanon 83 börjar gå ner
ganska gråa moln men inget regn signalstyrkan brukar alltid vara bra

IMG_0308.JPG
IMG_0307.JPG

Svt 1 vertikal bra eurosport börjar bli sämre börjar det regna gissar jag att signalkvaliten
tappas ingen bild, som det är nu fortfarande bra bild.

Lite onödigt vetande kanske så länge man har bra bild men jag vet att när regnet
ökar så ryker eurosport först
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Hej Alligådd

För att få fram signalmätaren trycker man på meny sedan ok på inställningar bläddrar höger
3-4 gånger står behörighetskontroll längst upp sedan ett snäpp ner signalmätare ok så ser du vilken signalkvalitet på kanalen du tittar på jag fotade av svt 1 kanon 83 börjar gå ner
ganska gråa moln men inget regn signalstyrkan brukar alltid vara bra

Visa bilaga 76210
Visa bilaga 76211

Svt 1 vertikal bra eurosport börjar bli sämre börjar det regna gissar jag att signalkvaliten
tappas ingen bild, som det är nu fortfarande bra bild.

Lite onödigt vetande kanske så länge man har bra bild men jag vet att när regnet
ökar så ryker eurosport först
Tack för tips.Jag kommer att följa upp väder och vind framöver....Det lätta regnet som kommer just nu stör inte signalerna.
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Så, då har jag monterat och provkört den nya parabolen, den startade direkt och fick omedelbart GPS-signal samt hittade THOR på under 40s! Jag har full täckning både vertikalt och horisontellt! Skall kolla ikväll igen nu när vädret är kass!

Med vänlig hälsning,

Johan
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Har nu varit ute i Europa i drygt 3veckor och SNIPEN har fungerat var vi än har stått i på vägen ner till Portugalien. Just nu står vi längst ner i Portugal på en ställplats i Manta Rota. Tittar just nu på "Vem vet mest". Kommer närmast från Alvor och skall i morgon åka in i Spanien.
Den TV kanal vi använder här nere är SWT World.
Vi har inte varit utan svenska nyheter en enda dag, vad det nu skall vara bra för när vi har så fint väder här och inte bryr oss särskilt mycket.

Kjellemona :twitcy::wub:
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Hej, jag har haft min SNIPE sedan mars. Köpte den hos SatShop.fi. Den fungerade perfekt ned till södra Tyskland med Canal Digital. Men inte längre söder ut I höstas började jag få problem med att den inte vill fälla upp sig. Däremot snurrar den och ställer in Skew. Jag får sticka ut handen genom taklutan och hjälpa den upp, då fungerar den. Det är ju ett problem när man köpt den från Finland, men det var ju för att den bara kostade cirka 8.000 kr där. Jag håller nu på och mailar den finska leverantören, dom talar bara finska och engelska. Det här ordnar sig säkert.

Håkan J
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Klarar SNIPEN det svenska klimatet ? Regn,snö,kyla,stelfruset och inte minst vägsalt.Vintertid kan det bli tufft.Har tillskrivit SATELITPROFFSEN där jag köpt min SNIPE men efter många veckors väntan har jag inte ännu fått något svar!?Fruktansvärt dåligt.Är det kanske någon här på forumet som vet??
 
Toppen