• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kunnig på satellitantenn???

F

F.d. 52986

Guest
Kanske finns det någon som har en SNIPE helautomatisk satellitantenn 60 cm.Läste om den på Blocket.Frågan är om det är en bra och användbar grej för oss i Sverige?
Priset är ju tilltalande jämfört med en OYSTER som jag hört är bra grejor.
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Hej, köpte en sådan från Obelink Fritidsmarknad i Holland. Mailade först och fråga hur de hantera garantin, var lite skeptisk för alla tyska webbshoppar där det inte går få tag på någon att prata med. 8 500:- sek levererat till kökstrappen.

Köpte en satmottagare hos Satelitproffsen ( som även säljer Snipe till bra pris) i Gbg och beställde ett depositionskort från Canal Digital.

Kunde se svensk TV ner till Norra Bayern sen tog den slut. Astra med alla fria tyska kanaler fungera bra nere i Kroatien.

Som det ser ut nu så är jag helnöjd. Limmade på den på taket och drog kablarna genom det gamla maströret.

Ha de
Callee
 
F

F.d. 30063

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Vi står i Spanien och har perfekt mottagning.
Lyssna inte på gamla gubbar som håller kvar i den gamla bongotrumman på taket !
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Själv står jag hemma på gården och har ingen mottagning alls, hittar inte en ända satellit, köpte nu på Elmia! Måndagsexemplar?? Går det att göra fel?

Väntar iaf på svar från kundtjänst!

Med vänlig hälsning,

Johan
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Själv står jag hemma på gården och har ingen mottagning alls, hittar inte en ända satellit, köpte nu på Elmia! Måndagsexemplar?? Går det att göra fel?

Väntar iaf på svar från kundtjänst!

Med vänlig hälsning,

Johan
Blir spännande att följa utvecklingen.
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Har haft "Snipen" i sommar runt om i Sverige. Fungerar precis som utlovat.
Vi är nöjda. Om 1.5 vecka drar vi ner mot Portugal o Spanien för övervintring,
så vi är nyfikna på hur den fungerar där nere?

Kjelle :yes:
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ni som har en fungerande antenn, hur har ni det med GPS täckning? Jag har inte fått blå lampa någon gång hittills! Antennen snurrar och söker för att tillslut gå till hemläget!

Med vänlig hälsning,

Johan
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Har nu fått så många bra omdömen av SNIPE, så jag har beställt en sådan från Sattelitproffsen i Göteborg.Den bör väl komma innan veckan är slut,så även jag får göra ett utlåtande om hur den funkar.
 

Magnus o Irene

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1659
Medlemskap
2025
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Så vitt jag har förstått så har GPS lampan ingenting med inställningen av parabolen att göra.
När antennen är färdigjusterad, inga träd ivägen, tänds GPS-lampan. Om du sedan skulle flytta bilen känner GPS.signalen av detta och fäller ner antennen. Den kan vara känslig och det händer att parabolen går till hemmaläge om bilen gungar till. Brukar stänga av automatiken när signalen är hittad. Nackdelen är då att den automatiska nedfällningen inte fungerar.
Mycket nöjd ägare. Köpte från någon firma i Holland (tror jag) . Under 7000 levererad inkl lim.
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ok, då förstår jag varför jag ej fått blå ljus! Med auto menar du remoten då?
Vad kör du för abb/box?
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Jaha, då fick man svar från kundtjänst:


"Hej!

Jag skickar frågan till ansvarig på CarBest. Återkommer med svar!
Har du kopplat in en mottagare till den? Canal-Digital?

//

"Hejsan

Jag köpte en SNIPE (carbest) av Er nu på Elmia. Har kämpat för att få det att fungera men den hittar ej någon satellit hur jag är gör. Jag har provat i både Halmstad och nu XX antal timmar här hemma i Lidköping. Jag får inte parabolen att låsa på någon av de förprogrammerade satelliterna och då har jag ändå bla Canal Digital via fast parabol på huset.

Vad kan jag/Ni göra för att få detta att fungera, har svårt att tro att detta skall vara normalt!

MVH

Johan Skagerlund
Vinninga"

Vi får se vad detta leder till, grejade ett par timmar igår igen och det verkar inte gå att få in någon satellit! Ruskigt märkligt!
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Tråkigt Johan!Jag fick min SNIPE för en timma sedan.Ställde den på husbiltaket kopplade in sladdarna och körde igång.Fungerade perfekt.Hoppas det löser sig snart för dig.
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Hej, det var lite komiskt för min står och snurrar och justerar utan att hitta något just i detta nu! Det löser sig nog men jag vill nog reklamera denna.....
 
Toppen