• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klara sig utan gasol , bara 12v

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En dubbelhäll med induktion tar ungefär uppåt 3500W/tim. en enkelhäll som har större reglerområde verkar ligga reglerbar mellan 1000 och 3000W, och skall man laga mat kanske en kastrull och en stund med en stekpanna antingen på dubbelhäll eller två gånger på enkelhäll och räknar att det bara går åt 1500W för tillagning så har det dragit ur 12V batteriet med ca. 125Ah om jag fick det rätt.
Det räcker i stället till ca. mer än tre dygn till ett kompressorkylskåp eller två och ett halvt dygn till en modern TV.
Det tar timmar att ladda tillbaka även med rätt kraftig laddning av litiumbatterier.
Batterier har inte mycket att sätta mot "två små hål i väggen" :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En dubbelhäll med induktion tar ungefär uppåt 3500W/tim. en enkelhäll som har större reglerområde verkar ligga reglerbar mellan 1000 och 3000W, och skall man laga mat kanske en kastrull och en stund med en stekpanna antingen på dubbelhäll eller två gånger på enkelhäll och räknar att det bara går åt 1500W för tillagning så har det dragit ur 12V batteriet med ca. 125Ah om jag fick det rätt.
Det räcker i stället till ca. mer än tre dygn till ett kompressorkylskåp eller två och ett halvt dygn till en modern TV.
Det tar timmar att ladda tillbaka även med rätt kraftig laddning av litiumbatterier.
Batterier har inte mycket att sätta mot "två små hål i väggen" :p.

M.v.h. JANKRO.
Jag misstänkte skarpt att du JANKRO inte lagar maten i hushållet..:rolleyes:
Eftersom du tydligen använder full effekt (1500 w) under 1 tim på en platta eller 750w på 2 plattor.

Normalt värmer man upp maten på 3-5 minuter beroende på induktions plattans effekt... Därefter sänker man värmen resterande tid av matlagningen som oftast är 20-30mim på lägsta effekt..

Prova gärna detta så kanske din mat inte längre blir så vidbrännd.. ;) och då kommer dina effekt beräkningar också att stämma bättre med verkligheten...:spinny:

Och du.... Din mat kommer säkert också att smaka mycket bättre ;)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag lagar nästan alltid mat och ofta från grunden för att få det jag/kroppen vill ha, och skall typ en kastrull och stekpanna och kanske en tredje bytta till ex. sås få tillräckligt med energi för att få råvaror tillagade så går det säkert åt en hel del.
Men att värma halvfabrikat till enbart ljummet tillstånd kräver troligen mindre ström än jag använder ;)...:mat:.

Men allvarligt talat. Jag kan ha en viss förståelse för rädsla över gasol.... Men det beror ju i stort sätt alltid på okunskap och ingen uppfattning om alla inbyggda säkerhetsavkänningar och avstängningar, jättelågt tryck m.m.
Att skippa något så bra och faktiskt jättesäkert, till förmån för något som man måste hålla koll på hela tiden för att energin inte skall sina är lite synd när man kan ha bättre nytta av batterienergi än bränna ur dem med flera tusen watt till saker som funkar bättre med gasol har både jag och många andra funderingar på.
Risken att det skall börja brinna i en överansträngd/glapp 12V koppling är troligen mycket större än risken för elände i gasolutrustningen.
Inte alls illa menat, men jag håller på gasol eller i värsta fall riktig 230V från två hål i väggen om det finns tillgängligt när det börjar stå mer än några hundra Watt som förbrukning på någon pryl.

M. jättemycket v. h. JANKRO.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Ser i appen när man använder induktionsplattan ca halv effekt runt 1000-1200w att det drar runt 100A tills vatten kokar, sen sänker man effekten.
Man ska nog inte köra på max ,då kanske det blir varmgång. Airfryer vi har drar 75A max ser jag
Känt om det uppstår värme i kablarna eller vid batterierna, lite värme känns vid batteripolen, där kabeln är fastsatt men inte mycket, inget i kablarna
Efter alla tips/varningar så håller jag på att prova mera hemma först.
Tar iallafall bort P11 och ersätter den med en Pc5 tillvidare, så man får prova ordentligt först, man kanske måste ha kvar den iallafall, vi får se
Lunch och middag lagar vi ofta utanför bilen (Grill och bärbara gasolspisar) så helt gasolfri blir man ju inte,
Om man parkerar mitt i stan, kan man ju inte ta ut grejerna, då blir det oftast att äta ute
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyvärr har nog många här ingen egen större erfarenhet av vad de påstår om batteri/solpaneler möjlighet...
Jag hade bott många år heltid i min husbil och var tidigare helt "beroende" av gasen.... Tills en dag när min truma åkte ut pga. läckage.... Har egentligen aldrig gillat truman...
Så jag köpte lite mer solpaneler och en varmvattenberedare på 12/230v.... Eftersom det var i maj månad och sommaren stod för dörren så brydde jag mig inte om att fundera över hur jag skulle lösa värmen i hb.
Lithium batterier (200A) hade jag köpt några år tidigare...
Nu hade jag mer solpaneler och det räckte lätt till att värma all varmvatten jag behövde.... När hösten närmade sig så köpte jag en Kina diesel värmare på 5kW.... Så nu hade jag både varmvatten och värme :spinny:
Men det blev en molnig vinter med mycket regn.... Och då ger inte solpanelerna speciellt mycket...
Så jag installerade en liten gas WHALE VV... Så jag hade varmt vatten under vintern.. Och så fort våren kom så använde jag 12v VV... Till nästa vinter... Jag sparade nog en och annan p11 tack vare mitt system....
Men "han där uppe" hade planen klar för mig.... Så en dag såg han till att min stora gasdrivna kyl/frys gick sönder.... Jag tvekade inte många sekunder innan jag samma dag köpte en stor kyl/frys på 12v..
Samt uppgradera Lithium batteri till 350A... Och såg till så att jag kan vinkla mina 600w solpaner på taket för att optimera laddningen... Det ökar laddningen under vintermånaderna med 60-80% mot paneler som ligger platt på taket..
Några veckor senare drog jag ner till Medelhavet för att övervintra...
Hösten var solig och varm ända fram till mitten av januari.... Vädret blev nu dåligt och jag var glad för det lilla solen lyste på panelerna..
Men utan min lilla generator hade det inte fungerat.... Den kördes...
11-12... 8 tim
14-12... 10 tim
18-12...9 tim
17-01.... 13 tim
19-01....3 tim
27-02... 8 tim
Och den 11-03 12 Tim.. Efter denna dag så klarade jag mig resten av tiden nere vid Medelhavet på elen jag fick från solen..... All mat gjordes på gas, men jag började fundera över hur blir det om jag lagar maten med el...
Så jag köpte en liten induktionsplatta på 800w med dubbla coil (skall vara mer effektiv än de med en cil).för att testa.
Men min inverter som har modifierad sinus kom den inte överens med... Så jag bestämde mig för att fixa detta när jag väl är tillbaks i Sverige...
Så jag köpte en ren sinus på 2-4000w... Och tänkte börja använda induktionsplattan.... Men här kom han där uppe och jag inte riktigt överens.... Så han gav mig dåligt väder när jag nu var tillbaks i Sverige..
Men nu på söndag drar vi söderut igen.. Och då hoppas jag på att vädret skall bli bättre än här i Sverige så jag kan använda induktionsplattan...

Tror det eller inte men 1L vatten kokar efter ca7-8 min.. . Däremot är lägsta nivå lite för kraftig så jag skall se om jag kan hitta en som går att skruva ner till 1-200w så det inte kokar så kraftigt..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns ju också de som tror att det inte går att ha en husbil utan gas.. :swoon:;)

Men frågan som många av oss ställer sig är varför, när det alltid verkar krångla till sig på något sätt.... När gasol funkar så bra, och också fortfarande rel. billigt, även om det har gått upp i pris sista året/åren.

Hjärtliga hälsningar till dig :bye: ha det bra. Jag tror jag skall bränna på/upp en rå burgare nu på nattkröken :p. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Men frågan som många av oss ställer sig är varför, när det alltid verkar krångla till sig på något sätt.... När gasol funkar så bra, och också fortfarande rel. billigt, även om det har gått upp i pris sista året/åren.

Hjärtliga hälsningar till dig :bye: ha det bra. Jag tror jag skall bränna på/upp en rå burgare nu på nattkröken :p. JANKRO.
Hej !
Eftersom jag gillar att laga mat både hemma och i husbilen så har naturligt vis el-spisen åkt ut hemma och ersatts med en elegant gasolspis.
Husbilens gasolspis funkar,men jag önskar att en utav brännarna hade högre effekt, för att snabbt kunna steka tex en ryggbiff.
Påståendet att induktionsspisar fungera lika bra som gasol är en myt. Jag har provat.
Att proppa husbilstaket fullt med solceller har jag inget behov av. Däremot genererar cellerna på villataket ca 8000kwh /år och bergvärmen kräver ca 6000kwh /år. Jag föredrar alltså att investera där nyttan är störst.
BBa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men frågan som många av oss ställer sig är varför, när det alltid verkar krångla till sig på något sätt.... När gasol funkar så bra, och också fortfarande rel. billigt, även om det har gått upp i pris sista året/åren.

Hjärtliga hälsningar till dig :bye: ha det bra. Jag tror jag skall bränna på/upp en rå burgare nu på nattkröken :p. JANKRO.
Tack JANKRO .... Och Bone apeti...

Vadå krångla till sig.?? Om jag inte har helt fel så handlar ju de mest frekventa inläggen här på hbk om att husbils ägaren har problem med gasol kyl/frys.... Och många har också problem med gasspisen och/eller truman..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om jag inte har helt fel så handlar ju de mest frekventa inläggen här på hbk om att husbils ägaren har problem med gasol kyl/frys....
Procentuellt sett är det betydligt mer problem med lifepo4 system, att dömma av inlägg på forumet.
Skall vi säga att 98% av alla husbilar har gasolsystem, och 2% av husbilarna har lifepo4 batterier.
Av dessa med lifepo4 är det sannolikt en minoritet som slängt ut sitt gasolsystem.

Lägg därtill att det per definition inte finns frågor som rör gamla och åldrade lifepo4 system, i motsats till gamla gasolsystem.

Vill man ha bekymmersfrihet finns det inget bättre än gasol för matlagning, kyl/frys och uppvärmning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Procentuellt sett är det betydligt mer problem med lifepo4 system, att dömma av inlägg på forumet.
Skall vi säga att 98% av alla husbilar har gasolsystem, och 2% av husbilarna har lifepo4 batterier.
Av dessa med lifepo4 är det sannolikt en minoritet som slängt ut sitt gasolsystem.

Lägg därtill att det per definition inte finns frågor som rör gamla och åldrade lifepo4 system, i motsats till gamla gasolsystem.

Vill man ha bekymmersfrihet finns det inget bättre än gasol för matlagning, kyl/frys och uppvärmning.
Har du underlag för detta påstående...?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack JANKRO .... Och Bone apeti...

Vadå krångla till sig.?? Om jag inte har helt fel så handlar ju de mest frekventa inläggen här på hbk om att husbils ägaren har problem med gasol kyl/frys.... Och många har också problem med gasspisen och/eller truman..
Har du underlag för detta påstående...?

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sak jag verkligen inte riktigt förstår här på forumet.... Det är när en medlem undrar över något.. Och så svarar de som vet lite/mer om saken...
Men sen svarar ju också de som helt avråder från TS undran.... Visst det är ju helt ok om TS har helt felaktiga tankar eller rent av livsfarliga.... Men varför slår man ner på tankar/id'eer som fungerar och ligger nog i framtiden..?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Håller på att se om man kan vara utan Gasol i husbil , Bara använda 12v och inverter när man har Litiumbatterier , Finns det någon som lyckats
Svaret på TS fråga kan innehålla beskrivningar av svårigheten med att klara sig utan gasol.
Hur kan det vara fel att faktiskt svara på frågan?

Vem har slagit ner på "tankar/id'eer som fungerar och ligger nog i framtiden..?"
 
Toppen